350 میلیون در جهان از آرتروز رنج می برند

متخصصان هشدارهای مهمی را در چارچوب آرتریت ارائه کرده اند : «آرتریت می ‌تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. به طور کلی در زنان شایع تر از مردان است. با این حال می توان گفت که نقرس و اسپوندیلیت آنکیلوزان در مردان شایع تر است. در حالی که خطر استئوآرتریت با افزایش سن افزایش می‌ یابد، اسپوندیلیت آنکیلوزان بیشتر در سنین پایین‌ تر اتفاق می‌افتد.

در 350 میلیون نفر در سراسر جهان دیده می شود:

التهابی که در یک یا چند مفصل بدن ایجاد می‌شود، آرتروز نامیده می‌شود، تخمین زده می ‌شود که آرتریت تقریباً 350 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار دهد. آرتریت در واقع اصطلاحی آرتریت روماتوئید،  ، اسپوندیلیت آنکیلوزان، نقرس، است که بسیاری از بیماری های روماتیسمی مانند  استئوآرتریت ولوپوس را در بر می گیرد. شایع ترین شکل آرتریت، استئوآرتریت است که یک بیماری دژنراتیو است که عموماً به عنوان کلسیفیکاسیون شناخته می شود. علل زمینه ای بسته به نوع بیماری که باعث آرتریت می شود متفاوت است. آرتریت ممکن است در نتیجه عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، برخی سرطان‌ها، بیماری‌های متابولیک و هورمونی، برخی داروها، عوامل مکانیکی یا اختلالات در سیستم ایمنی ایجاد شود که به آنها خودایمنی می ‌گوییم. استعداد ارثی، برخی عفونت ها، سیگار کشیدن، چاقی ممکن است در ایجاد آرتریت نقش داشته باشد. آرتریت می تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی در زنان شایع تر از مردان است. با این حال می توان گفت که نقرس و اسپوندیلیت آنکیلوزان در مردان شایع تر است. در حالی که خطر استئوآرتریت با افزایش سن افزایش می یابد، اسپوندیلیت آنکیلوزان بیشتر در سنین پایین تر رخ می دهد.

حتی می تواند ریه ها، قلب و کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد:

«اگرچه ممکن است بسته به نوع بیماری روماتیسمی که همراه  با آرتریت پیشرفت می ‌کند، تفاوت‌هایی در علائم وجود داشته باشد، اما به طور کلی درد و سفتی مفاصل دیده می‌شود. آرتریت را می توان در یک یا چند مفصل به صورت حملات مداوم یا مکرر مشاهده کرد. درد ممکن است با تورم، گرما، قرمزی، سفتی در مفاصل و مشکل در حرکت یا استفاده از مفصل همراه باشد. اگر آسیب قابل توجهی به مفصل وارد شود، ممکن است باعث اختلال در عملکرد شود. از سوی دیگر، برخی از بیماری‌های التهابی روماتیسمی می ‌توانند با تأثیر بر روی پوست، چشم‌ها، اندام‌های داخلی مانند ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها، علاوه بر سیستم اسکلتی عضلانی، یافته‌های مختلفی ایجاد کنند. در نتیجه گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار، ممکن است برای تایید تشخیص یا در صورت نیاز برای تشخیص افتراقی، آزمایش‌های مختلف خون، معاینات رادیوگرافی، آزمایش‌هایی مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی  ، سونوگرافی و توموگرافی کامپیوتری درخواست شود. بسته به نوع و شدت بیماری ایجاد کننده آرتریت، درمان های دارویی و غیر دارویی مناسب باید در اسرع وقت شروع شود. در صورت وجود علت محرک آرتریت، باید آن را از بین برد و بیماران را در مورد کنترل وزن، تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم آگاه کرد. هدف از درمان های دارویی مورد استفاده در آرتریت تسکین درد بیماران، سرکوب التهاب، کاهش یا توقف آسیب مفاصل است. مجدداً در درمان بیماران می توان از عوامل فیزیوتراپی، تمرینات درمانی، تزریق داخل مفصلی و بافت نرم و در صورت لزوم از مداخلات جراحی استفاده کرد..

شکایات را می توان با برنامه تمرینی کاهش داد:

متخصصان مزیت تمرینات مخصوصاً در برابر درد مفاصل و عضلانی را اینگونه ارزیابی کرده اند : «برنامه‌های ورزشی ایجاد شده برای بیماران روماتیسمی ممکن است شامل تمرین‌های دامنه‌ ای حرکتی، انعطاف ‌پذیری، کششی، تقویتی، ورزش‌های وضعیت بدن، تمرینات تنفسی، تعادل و تمرینات هوازی بر اساس نیاز باشد. بیماران  با برنامه‌های ورزشی منظم، دامنه حرکتی مفاصل را حفظ یا افزایش می‌ دهند ، ماهیچه‌ها تقویت می‌ شوند و سلامت ریه و قلب تحت تأثیر تمرینات هوازی قرار می ‌گیرد. باعث افزایش استقامت، کاهش خستگی، عملکرد بهتر مفاصل، محافظت کننده از پوکی استخوان، تاثیرات مثبت بر خواب و روانشناسی و افزایش کیفیت زندگی می شود. در دوره‌های آرتریت فعال که درد مفاصل و ادم شدید است، ورزش باید با ملایمت، غیرفعال ‌تر و در محدوده درد، بدون وارد کردن وزن به مفصل انجام شود. با کاهش شکایات باید برنامه ورزشی پویاتر شروع شود و مدت و شدت ورزش به تدریج افزایش یابد.

توجه به افزایش درد در شب:

آرتریت روماتوئید شایع ترین آرتریت التهابی است، در نتیجه عملکرد درست سیستم ایمنی در آرتریت روماتوئید، سلول های دفاعی خود بدن به غشاهای مفصلی حمله می کنند و یک واکنش التهابی ایجاد می کنند. اگر این التهاب ادامه یابد به مرور زمان باعث آسیب دائمی به غضروف، استخوان، تاندون و رباط ها می شود. از سایر بیماری های روماتیسمی که باعث آرتریت می شوند، مثبت بودن تست های آزمایشگاهی، سیر مزمن بیماری، سفتی طولانی مدت صبحگاهی، درگیری متقارن مفاصل به ویژه مفاصل کوچک مچ دست و دست، اما عدم تاثیر بر مفاصل نزدیک ناخن، ایجاد گره در زیر پوست و تشخیص مشخصه آسیب به مفاصل در تصویربرداری به تشخیص آن از سایر آرتریت ها کمک می کند.

انواع و شدت علائم آرتریت روماتوئید از فردی به فرد دیگر متفاوت است . آرتریت روماتوئید یک روماتیسم مزمن است که مفاصل کوچک مانند مفاصل دست و پا را به طور متقارن درگیر می کند. به غیر از این مفاصل، می تواند مفاصل بزرگ مانند زانو، باسن و شانه ها را نیز درگیر کند. درد شدید در مفاصل درگیر ممکن است با تورم و افزایش دما در شروع بیماری یا به مرور زمان همراه باشد. درد در شب افزایش می یابد و سفتی طولانی مدت در صبح در مفاصل آسیب دیده وجود دارد.

source: https://m.haber7.com/saglik/haber/3150355-dunyada-350-milyon-kiside-gorulen-artrit-hastaligina-dikkat