گزگز اندام ها – نوروپاتی

در ویدئوی قبلی راجع به گزگز و مورمور در اندام ها و به خصوص انتهای اندام ها مانند نوک انگشتان صحبت کردیم. همانطور که قبلا اشاره شد، این علائم مربوط به سیستم عصبی (سیستم اعصاب محیطی یا مرکزی) است و ربطی به چربی بالا، غلظت خون بالا و … ندارد و حتماً نیاز به بررسی دارد.
از دیگر عللی که باعث این گزگزها و مورمورها می شود، نوروپاتی است.

نوروپاتی چیست؟

به طور کلی سیستم اعصاب بدن را به دو دسته سیستم اعصاب محیطی و مرکزی تقسیم می کنند. سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع و سیستم اعصاب محیطی شامل رگ های عصبی است که در اندام ها حرکت می کنند و تا نوک انگشتان می روند که یا به عضلات، عصب دهی می کنند که اعصاب حرکتی هستند و یا حس هایی مانند درد، حرارت و … را با خود منتقل می کنند. در نوروپاتی ها، اعصاب محیطی هستند که درگیر می شوند و دچار آسیب یا تحلیل می شوند. یک دسته از آنها مادرزادی هستند و دسته دیگر اکتسابی هستند یعنی در طول زندگی ایجاد می شوند؛ به چه صورت؟ عمده ترین و شایع ترین آن، نوروپاتی دیابتی هست یعنی در افرادی که دیابت دارند به دلیل عدم کنترل مناسب قند خون، قند بالا به عروق ریزی که به این اعصاب، خون رسانی می کند، آسیب رسانده و باعث نوروپاتی می شود یعنی اعصاب محیطی دچار تحلیل می شوند، مانند اینکه یک رشته کابل داریم که یکسری سیم های آن از بین می روند. بنابراین عصب، عملکرد اولیه خود را نخواهد داشت.
نوروپاتی دیابتی معمولاً به صورت الگوی دستکش و جوراب شروع می شود، بدین معنی که به صورت قرینه از انتهای پاها شروع می شود و به صورت یک جوراب بالا خواهد آمد و در دستها نیز به صورت دستکش این اتفاق خواهد افتاد.
علل دیگری می توانند نوروپاتی اکتسابی را ایجاد کنند، از چند مورد مهم آن می توان به مواد مخدر اشاره کرد که میتواند به اعصاب محیطی آسیب بزند و این روزها کم دیده نمی شود و مورد دیگر الکل است که مصرف بیش از حد الکل می تواند به این اعصاب آسیب بزند و مورد دیگر سن می باشد که با افزایش سن، همانند خیلی چیزهای دیگری که در بدن دچار روند پیری و تحلیل می شوند، اعصاب نیز می توانند دچار تحلیل و پیری شوند.

تشخیص نوروپاتی

تشخیص معمولاً با معاینه دقیق و شرح حالی که از بیمار میگیریم و با یکسری تست، همراه است. ممکن است نوارعصب نیز لازم باشد.

درمان نوروپاتی

درمان نوروپاتی دیابتی بیشتر شامل پیشگیری است. اعصابی که از بین رفته اند احتمال بازگشت آن ها خیلی کم است بنابراین بیمار باید خیلی دقیق قند خود را کنترل کند. این علائم در شب بسیار شدید هست، اگر بیمار در طول روز قند زیادی مصرف کند، به هنگام شب ممکن است علائم گزگز، مور مور و خواب رفتگی آنها را اذیت کند.
البته داروهایی نیز موجود هست که میتوان علائم بیمار مانند گزگز و مور مور را تا حدودی کنترل کرد اما پایه اساسی آن کنترل قند خون است، بنابراین کسانی که دیابت دارند، از سنین پایین با کنترل مناسب قند خون خود می توانند از نوروپاتی پیشگیری کنند.