گزگز اندام ها – سندرم تونل کارپ

یکی از مشکلاتی که مراجعه کنندگان زیادی به خاطر آن به ما مراجعه می کنند، علائم گزگز، مور مور، سوزن شدن و یا کرختی در نوک انگشتان دست یا پا هست. این مبحث بسیار گسترده است. به طور خلاصه در ابتدا عرض کنم که تمام علائم، نشانگر یک درگیری و یا تحریک سیستم عصبی است. بنابراین اینکه بگوییم مربوط به چربی بالا یا غلظت خون هست، خیر، به این موارد ارتباط چندانی ندارد و معمولاً اعصاب محیطی هستند که درگیر می شوند.
سعی میکنیم در برنامه مختلف بیشتر راجع به آن صحبت کنیم ولی آن چیزی که در این ویدئو در مورد آن صحبت میکنیم گزگز و مور مور در نوک انگشتان دست هست. معمولاً بیماران به این شکل مراجعه می کنند که بیان می کنند نوک انگشتان دست آنها به خصوص سه انگشت سمت خارج دست، شست، سبابه و انگشت بزرگ، به خصوص در شبها، دچار گزگز، مور مور یا بی حسی یا کرختی می شود و یا در بعضی مواقع به علت درد در نوک انگشتان مراجعه می کنند.

شایع ترین نوع این مشکل سندرم تونل کارپ هست، به چه معنا؟
بدین معنی که یکی از عصب هایی که این سه انگشت را عصب دهی می کند که نام آن مدین (Median nerve) هست، به هنگام عبور از ناحیه مچ دست، با مجموعه ای از ارگان های دیگر مثل تاندون ها و … در یک تونل قرار دارد که گاهی اوقات فشار در این تونل بالا رفته و عصب در آنجا تحت فشار قرار میگیرد.

حال چه عواملی باعث این فشار می شوند؟
یکی از عوامل کارهای تکراری و کارهای یدی یا دستی هست، مانند کسانی که کار آن ها با چکش است یا تعمیرکار هستند. این مورد در خانم های خانه دار نیز بسیار شایع هست. برخی بیماری ها مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، کم کاری تیروئید و به هنگام حاملگی، عواملی هستند که این بیماری را مستعد می کنند.
علائم آن بیشتر به هنگام شب ها هست و بیمار بیان میکند که نیمه شب ها از خواب بیدار می شوم و باید دست ها را تکان دهم تا آرام شوم و بتوانم مجددا استراحت کنم. با پیشرفت آن ممکن است ضعف در عضلات دست نیز مشاهده شود و چیزی از دست بیماران رها شود و مسلماً نیاز به مراجعه دارند.
با معاینه و شرح حال تا حدود خوبی قابل تشخیص خواهد بود ولی تشخیص اصلی آن با تست نوار عصب هست و براساس شدت آن، درمان، برنامه ریزی می شود. برای موارد خفیف ممکن هست بستن یک آتل در شب کفایت کند، اگر کمی پیشرفته تر باشد، ممکن است تزریق استروئید به داخل این تونل یا کانال انجام شود و در موارد پیشرفته تر جراحی نیاز هست. خوشبختانه این جراحی بسیار سبک است و خیلی سریع بهبود پیدا میکند مشروط بر آن که در مراحل اولیه مراجعه کنند. خیلی از بیماران می گویند که از آشنایان ما، کسانی عمل کردند و بهبودی حاصل نشد. مهم ترین دلیل آن، مراجعه دیر است. البته تشخیص های دیگری برای گزگزها وجود دارد مانند نوروپاتی، مشکلات دیسک گردن و … که در مورد هر یک از آن ها در ویدئوهای بعد صحبت خواهیم کرد.