گردن درد در کودکان

با وجود اینکه تجربه گردن درد در کودکان می تواند امری نادر باشد اما طیف وسیعی از موارد می تواند شب گردن درد در کودکان شود که شناسایی علت این گردن دردها برای تعیین بهترین دوره درمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اغلب گردن دردها در کودکان به صورت موقت بوده و بعد از یک تا دو هفته بدون درمان از بین می رود. اما گاهی این دردها مزمن بوده و می تواند روی کیفیت زندگی کودک، فعالیت های اجتماعی و یادگیری و آموزش او نیز تاثیر بگذارد.

در صورت بروز گردن درد، گوش دادن به کودکان در هنگام توصیف علائم درد بسیار اهمیت دارد چرا که این کار به تشخیص درست و به موقع عامل گردن درد و همچنین روش درمانی مناسب برای آن بسیار کمک می کند.

عوامل بیرونی رایج گردن درد در کودکان

قرار گرفتن در یک وضعیت به مدت طولانی میتواند باعث بروز گردن درد در کودکان شود. امروزه کودکان مدت زمان زیادی را صرف نشستن پشت رایانه، تماشای تلویزیون یا استفاده از گوشی های هوشمند میکنند. که در تمام این موارد بدن در وضعیتی نامناسب قرار می گیرد و سبب بروز گردن درد در کودکان میشود.

هر حرکتی که باعث خم کردن سر و گردن شود می تواند عاملی برای بروز درد باشد. به همین دلیل استفاده طولانی مدت از گوشی همراه یا حتی مطالعه به شیوه نادرست خطر بروز گردن درد را در کودکان افزایش می دهد.

بسیاری از محققان بر این باور هستند که وجود درد در ناحیه عضلات یا اسکلت بدن در کودکان می تواند نشانه داشتن مشکلاتی مشابه بزرگسالان باشد و در صورت عدم درمان به موقع این درد مزمن ممکن است تا زمان بزرگسال نیز همراه کودک بماند.

از دیگر علل بروز گردن درد در کودکان فعالیت های بدنی شدید مانند بازی های خشن یا ورزش می تواند عاملی دیگری در بروز گردن درد در کودکان باشد. افتادن در حین انجام این فعالیت ها و وارد شدن ضربه به سر و گردن باعث بروز گردن درد دراین کودکان میشود. در چنین مواردی که آسیب به گردن در اثر یک اتفاق ناگهانی رخ میدهد پزشک می بایست حتما بررسی ها و درمان های لازم را انجام دهد.

خوابیدن اشتباه علت دیگر شیوع گردن درد در کودکان است. گاهی کودکان ممکن است در هنگام شب به گونه ای بخوابند که به اعصاب آن ها در ناحیه گردن فشار وارد شود که در نتیجه هنگام بیدار شدن در ناحیه گردن احساس ناراحتی و درد کنند.

درد ناشی از بد خوابیدن معمولا موقتی است اما می تواند باعث بروز مشکلاتی قابل توجهی در طی روز برای کودکان شود. ممکن است کودک در چرخاندن سر از یک طرف به طرف دیگر و نیز پایین آوردن سر خود دچار مشکل شود.

عوامل درونی گردن درد در کودکان

جدا از عوامل بیرونی گاهی ممکن است گردن درد در کودکان عاملی درونی داشته باشد. به همین دلیل هیچ گاه نباید گردن درد در کودکان را ساده پنداشت و در صورت بروز درد حتما می بایست به پزشک متخصص مراجعه نمود.

گاهی غدد لنفاوی در پاسخ به عواملی همچون عفونت در سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار تورم و بروز درد در ناحیه گردن میشود. این درد می تواند در یک طرف یا هر دو طرف رخ داد و معمولا درست در زیر گوش و فک است. در این حالت باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک براساس نوع عفونت و بیماری داروهای آنتی بیوتیک تجویز میکند که در درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا موثر هستند و باعث می شوند تا عفونت به مرور از بین برود و در نتیجه درد ناحیه گردن نیز درمان خواهد شد.

مننژیت عامل درونی دیگر در بروز گردن درد در کودکان است. از علائم مننژیت در کودکان تب به همراه درد شدید در ناحیه گردن است به گونه ای که کودک قادر نخواهد بود گردن خود را حرکت دهد. در چنین حالتی باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به فرزند شما وارد شود.

بیماری لایم از دیگر عوامل موثر در بروز گردن درد در کودکان است. بنابراین باید مراقب کودکانی که در مناطقی که این بیماری شیوع دارد، باشید. این کودکان می بایست مرتبا از نظر علائمی مانند گزش، بثورات جلدی و قرمزی و التهاب چک شوند.

همچنین کودکانی که مبتلا به بیماری لام هستند، غدد لنفاوی، مفاصل و عضلات در آنها دچار تورم می شود. که همین امر می تواند باعث بروز درد در ناحیه گردن شود. بنابراین پس از مشاهده هر یکی از این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید.

گردن درد در کودکان

چه زمانی برای گردن درد در کودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد همانطور که پیشتر توضیح داده شد گردن درد در کودکان موقت است و بعد از چند روز بهبود می یابد. اما اگر پس از گذشت چند روز از درد گردن کودک شما کاسته نشد توصیه میشود تا به پزشک مراجعه کنید.

هر کودکی که به همراه درد شدید گردن سایر علائم همچون سرگیجه، احساس سبکی در سر، سر درد یا بی حسی و احساس سوزن سوزن داشت می بایست فورا به پیش پزشک برده شود. به خصوص اگر این علائم ناشی از تصادف باشد به گونه ای که کودک نتواند روی پاهای خود بایستد سریعا باید به اورژانس اطلاع داده شود.

به طور کلی هر نوع درد گردنی که در اثر یک آسیب ناگهانی و شدید در کودک شما ایجاد شود نیاز است تا سریعا به پزشک مراجعه شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی جدی تر از یک درد گردن برای کودک شما به وجود آید.

راه های تشخیص علل بروز گردن درد در کودکان

در ابتدا پزشک معاینه فیزیکی را برای کمک به تشخیص علت بروز گردن درد در کودک شما انجام میدهد. در ابتدا پزشک از شما یا کودکتان خواهد پرسید که آیا درد پس از انجام یک فعالیت بدنی ایجاد شده یا محرکی در بروز آن نقش داشته است.

سپس سوالاتی را در خصوص عادات روزانه کودک شما خواهد پرسید اینکه در طول روز چه مدت در برابر تلویزیون یا رایانه مینشیند یا چه مدت با گوشی های هوشمند کار میکند. چرا که تمام این موارد همانگونه که ذکر شد می تواند عاملی در بروز گردن درد در کودکان باشد.

پس از معاینات فیزیکی و پرسیدن برخی سوالات مورد نظر، ممکن است پزشک به منظور تشخیص دقیق مشکل کودک شما بخواهد تا عکس برداری با اشعه ایکس را انجام دهید. از این طریق پزشک می تواند از هر گونه صدمات احتمالی به گردن کودک شما آگاه شود.

اگر پزشک مشکوک به وجود عفونت در ناحیه گردن کودک شما باشد، به معاینه گره های لنفاوی در این ناحیه می پردازد و در صورتی که تشخیص دهد تورم گره های لنفاوی به دلیل عفونت باکتریایی است آنتی بیوتیک های لازم را تجویز می کند.

راه حل های طبیعی درمان درد گردن در کودکان

گاهی برخی از راه حل های خانگی نیز می تواند در برطرف شدن یا کمتر شدن گردن درد در کودکان شما کمک کند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این درمان ها به درستی انجام شود  و به گونه ای نباشد که آسیب جدی تری را به گردن آن ها وارد سازد.

اولین درمان و اصلی ترین درمان خانگی تغییر شیوه زندگی کودکان شما است. اگر کودک شما مدت زمان زیادی را پشت رایانه یا تلویزیون می نشیند یا با گوشی کار میکند از او بخواهید و به او یاد دهید که این فعالیت را کمتر و به شیوه درست انجام دهد.

همچنین کمپرس سرما و گرما نیز می تواند در از بین بردن گردن دردهای خفیف کمک کننده باشد. در این زمان بهتر است از کمپرس یخ یا کیسه آب گرم به مدت 10 الی 15 دقیقه و چندین مرتبه در روز استفاده کنید.

Source: www.medicalnewstoday.com