کمردرد را دست کم نگیرید

ما شاهد بسیاری از افراد اطراف خود که از کمردرد شکایت می کنند هستیم. بسیاری از مشکلات مختلف می تواند باعث کمردرد شود.

عضلات کمر و اطراف ، دیسک ، استخوان ستون فقرات و مفاصل ، گاهی اوقات اعضای داخلی می توانند باعث کمردرد شوند. هر شخص حداقل یک بار در زندگی خود اظهار درد کمر می کند. کمردرد ممکن است ناشی از عضلات ، دیسک ، بافت های همبند ، مفاصل و استخوان باشد. همچنین ممکن است کلسیفیکاسیون ، فتق ، فشارهای مکانیکی کمر ، بیماری های روماتیسمی ستون فقرات ، برخی از بیماری های التهابی و بیماری های متابولیکی مانند پوکی استخوان ایجاد شود. علاوه بر این، ممکن است به عنوان علائم بیماری های خاص مانند سرطان ، بافت های نرم (مانند فیبرومیالژیا  ) یا اندام های داخلی مانند کبد ، کلیه نیز ظاهر شوند.

کمردرد را دست کم نگیرید

عوامل خطر ایجاد کمردرد چیست؟

عوامل شغلی و ساختار ژنتیکی فرد از نظر عوامل خطر کمردرد در سال های اخیر شناخته شده است. به ویژه ، مشاغلی که نیاز به کار سنگین بدنی دارند ، مشاغلی که نیاز به نشستن طولانی مدت و رانندگی دارند ریسک تلقی می شوند. بعلاوه ، عوامل روانشناختی قطعاً باعث کمردرد می شوند یا از بهبود آن جلوگیری می کنند. کمردرد در افرادی که سریع وزن اضافه می کنند نیز شایع تر است.

دوره کمردرد چگونه است؟

کمردرد بسته به بیماری زمینه ای ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال ، دردهای ناشی از سن و تغییر شکل ،  با حرکت ، بار اضافه و راه رفتن افزایش می یابد و با استراحت می گذرد. در تومورهای استخوانی دردهایی که شبانه  بیشتر می شود و خیلی به فعالیت وابسته نیستند وجود دارد. در تومورهای نخاعی ممکن است فلج شدید یا بی اختیاری ادرار و مدفوع وجود داشته باشد. با این حال ، این یافته ها در همه موارد با فشار شدید عصبی نیز قابل مشاهده است. بعضی اوقات ممکن است نقایص حسی یا بی حسی و گاهی سوزش وجود داشته باشد. از آنجا که روند هر بیماری متفاوت است ، ممکن است در بیماری هایی که سریع تر پیشرفت می کنند این بیماری ها در طی چند روز اتفاق بیفتد ، اما در بیماری های با روند کند ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا این بیماری ها مشاهده شود.

برای جلوگیری از کمردرد چه اقدامات احتیاطی باید انجام شود؟

توجه به نکات مشخصی در طول فعالیت های روزانه ، خطر آسیب دیدن کمر را کاهش می دهد. برخی اقدامات ساده ، مانند خم کردن زانوها هنگام خم شدن به جلو ، برداشتن چیزی به آهستگی، نگه داشتن وسایل در نزدیکی بدن برای بلند کردن و تلاش برای حمل بار به صورت متقارن می تواند انجام شود. بلند کردن بیش از 30 درصد از وزن بدن از نظر بیومکانیکی کاملا نامساعد است. در افراد سیگاری ، سوء تغذیه در دیسک های بین مهره ها ایجاد می شود. بنابراین ، سیگار کشیدن زمینه کمردرد را آماده می کند. مخصوصاً شنا و پیاده روی و تمرینات تقویت عضله پشت و شکم بسیار مفید است زیرا باعث تقویت عضلات کمری می شود.

آیا عدم تحرک باعث کمردرد می شود؟

عدم تحرک کل سیستم اسکلتی-عضلانی را حتی در طی چند هفته تحت تأثیر منفی قرار می دهد. باعث ضعیف شدن استخوان ها و ماهیچه ها می شود و باعث درد مزمن می شود. به همین دلیل هدف ما این است که هرچه سریع تر بیماران را سرپا کنیم و آنها را به کارهای روزانه خود برگردانیم. حتی اگر استراحت به دلیل کمردرد ناگهانی توصیه می شود ، این باید به اندازه 4-3 روز کوتاه باشد.

ورزش مزایای قابل توجهی برای کمردرد ایجاد می کند. ورزش با کاهش درد سبب تقویت گروه های عضلانی ضعیف ، حمایت از ستون فقرات ، بهبود وضعیت بدن  و کاهش استرس مکانیکی روی ستون فقرات می شود.

کمردرد را دست کم نگیرید

کمردرد در صورت عدم درمان باعث چه چیزهایی می شود؟

این با بیماری زمینه ای همراه است. به عنوان مثال ، هنگامی که گرفتگی استخوان به دلیل سرطان پروستات وجود دارد و بیمار این علائم را نادیده می گیرد ، ممکن است این بیماری در مرحله پیشرفته ای تشخیص داده شود. شکستگی های درمان نشده در بیمار مبتلا به پوکی استخوان ممکن است راه را برای شکستگی های جدید هموار کند و در نتیجه باعث کمردرد و ناهنجاری های مداوم شود. به همین روش ممکن است از دست دادن قدرت در پاها و فلج ، کاهش احساس ، عدم توانایی در راه رفتن ، عدم تعادل ، بی اختیاری ادرار و مدفوع، از بین رفتن عملکرد جنسی رخ دهد.

در کدام شرایط کمردرد یک درمان پزشکی ضروری است؟ و در کدام مرحله باید به متخصص مراجعه کرد؟

در هر کمر درد ، اگر درد بیش از 3-2 روز باقی بماند ، اگر درد تشدید شود ، از بین رفتن قدرت در پاها ، کاهش احساس ، عدم توانایی در راه رفتن ، عدم تعادل و بی اختیاری در ادرار و مدفوع  وجود داشته باشد ، لازم است به متخصص مراجعه کنید.

هنگامی که بیمار دچار کمردرد می شود ، تعیین اینکه کدام بیماری سبب ایجاد درد می شود ، اصلی ترین عامل در تصمیم گیری در مورد درمان و نوع درمان است.

هنگامی که علت درد مشخص شد ، کمردرد با شخصیت مکانیکی در درجه اول محافظه کارانه درمان می شود (دارو ،درمان فیزیکی).

Source: www.haber7.com