چیزهایی وجود دارد که باید درباره شانه درد بدانید

دردی که در هنگام برداشتن کیف ، لباس پوشیدن یا دراز کشیدن در شانه‌ها احساس می شود ، زندگی را غیرقابل تحمل می کند. متخصصان اظهار داشتند که کمبود ویتامین D ، چاقی ، استرس ،  مشکلات مربوط به مفصل و محیط آن ناشی از زندگی بی تحرک نیز می تواند باعث شانه درد شود.

دلایل شانه درد چیست؟

علل بسیاری برای شانه درد وجود دارد. قسمتی از درد ناشی از مشکلات در مفصل شانه است. قسمتی دیگر از ناحیه دیگری منعکس شده و یا خبردهنده بیماری دیگر است. شایع ترین علت شانه درد با میزان 60 درصد ، بیماری های مربوط به غلاف روتاتور است. اگر بیمار به دلیل درد ناشی از مشکلات شانه یا دلایل دیگر ، شانه را برای مدت طولانی بی حرکت نگه دارد ، ممکن است تصویری به نام “شانه منجمد” ایجاد شود که در آن حرکات شانه تقریباً کاملاً محدود است. با توجه به مراحل بیماری ، راه حل های غیر جراحی و جراحی وجود دارد.

حرکاتی که نباید توسط شخص مبتلا به شانه درد انجام شود چیست؟

شانه درد می تواند با پیشرفت سن و حرکات اشتباه تشدید شود و زندگی روزمره را مختل کند. مواردی که برای جلوگیری از شانه درد نباید انجام شود به شرح زیر است:

• با حمل بسته ها و بارهای سنگین به شانه ها فشار نیاوردید.
  • هنگام رانندگی ، پنجره را باز نکنید.
  • از حرکاتی مانند آویز کردن لباس ، پرده و بارگیری اشیاء از قفسه های بلند که باعث می شود دست ها را برای مدت طولانی بالا نگه دارید خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان در مدرسه به درستی بنشینند و اجازه ندهید که آنها کیف های سنگین مدرسه را حمل کنند.

چیزهایی وجود دارد که باید درباره شانه درد بدانید!

حرکات نادرست باعث آسیب به مفاصل شانه می شود:

شایع ترین مشکلات سایش و پارگی در عضلات ، دررفتگی و شکستگی در مفاصل است. معمولاً حرکات ناگهانی یا اشتباه ، تصادفات می تواند باعث آسیب به مفاصل ناحیه شانه شود. در مشکلات قسمت شانه باید هر چه سریع تر مداخله شود. در غیر این صورت ممکن است با گذشت زمان باعث کلسیفیکاسیون شود. این وضعیت می تواند شانس درمان با مداخله جراحی را از بین ببرد. بنابراین ، نباید به شانه درد بی توجهی کرد. اگر هنگام بالا بردن دست ها ، دراز کردن به پشت یا دراز کشیدن روی شانه ، درد شدید دیده شود ، باید به متخصص مراجعه شود.

در دررفتگی شانه چه باید کرد؟

دررفتگی شانه ها به ویژه در گروه سنی جوان دیده می شود. هنگامی که انتهای استخوان با فشار از موقعیت طبیعی خود خارج می شود ، درد شدید تجربه می شود. این مشکل ممکن است بعضاً به دلیل ضربه یا استعداد بدن ایجاد شود و گاهی به دلیل ورزش هایی که در آن سقوط تجربه می شود. در صورت مشاهده چنین مشکلی ، بیمار باید بدون حرکت مفصل به یک متخصص مراجعه کند.

بیماری که بعد از معالجه چند هفته استراحت می کند ، می تواند دوباره به فعالیت عادی خود بازگردد. با این وجود ، نباید فراموش کرد که دررفتگی شانه در هر فرد به خصوص در گروه سنی جوان می تواند عود کند. بعضی اوقات ، در بیماران با ساختارهای انعطاف پذیر مادرزادی ، مفصل شانه به راحتی و بدون ضربه دچار دررفتگی می شود. در صورت تکرار دررفتگی شانه می توان از روش جراحی استفاده کرد. درمان اغلب با روش های آرتروسکوپی ، یک روش جراحی کاملاً بسته و دوربین ها از طریق چندین سوراخ کوچک انجام می شود. با جراحی ، پارگی لابروم که باعث دررفتگی مکرر در مفصل شانه می شود ، ترمیم می شود و کپسول شل شده شانه می تواند به کشش قبلی خود بازگردد.

چیزهایی وجود دارد که باید درباره شانه درد بدانید!

پارگی در اثر ساییدگی قابل مشاهده است:

از آنجا که بدن در طی سال ها ممکن است ساییده شود ، به دلیل استفاده ممکن است مشکلات ساییدگی ایجاد شود. در گروه مسن، پارگی های دژنراتیو بیشتر به دلیل ساییدگی رخ می دهند. حتی ساده ترین حرکات مانند تکان دادن فرش در داخل خانه می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. انجام یک حرکت به طور مداوم می تواند منجر به پاره شدن عضلات به آرامی و پارگی با گذشت زمان شود. اگر پارگی کامل وجود داشته باشد ، بر فعالیت بیمار تأثیر بگذارد و اگر سن مناسب باشد ، آرتروسکوپی یعنی جراحی بسته ترجیح داده می شود. اگر کامل نباشد ، شرایطی مانند ساییدگی شانه و بیمار می تواند حرکت خود را ادامه دهد ، معمولاً با درمان فیزیکی یا تزریق درمان می شود.

استراحت برای صدمات تاندون شانه ضروری است!

“التهاب تاندون” که به ساییدگی تاندون شانه اشاره دارد ، به عنوان التهاب بدون میکروب ، به عبارت دیگر تاندونیت در پزشکی تعریف می شود. این بیشتر در فعالیت های ورزشی که با بارگیری ناگهانی  شروع می شود مشاهده می شود و این به دلیل ماهیچه هایی است که هنوز برای ورزش آماده نیستند. تکنیک و حرکات نادرست با قرار دادن فشار بیش از حد بر روی تاندون می تواند باعث بروز این مشکل شود. اگر پارگی بزرگ نیست ، داروها ، تزریق  و استراحت از درمان پشتیبانی می کنند. جراحی بسته در صورت پارگی کامل در دستور کار قرار دارد. اگر  پارگی های تاندون ترمیم نشود ، ممکن است در آینده آرتروز در شانه ایجاد شود.

چیزهایی وجود دارد که باید درباره شانه درد بدانید!

چاقی می تواند اعصاب را فشرده کند:

در بیماران چاق بیش از سایر افراد شانه درد مشاهده می شود. مشخص شده است که تاندون های شانه در افرادی که به نسبت قدشان اضافه وزن دارند ، دچار ساییدگی می شود. فشار بیش از حد به عضلات و اعصاب می تواند باعث فشرده سازی اعصاب شود. مشکلات شانه و در نتیجه شانه درد در بیماران چاق شایع تر است. اگر بیمار دچار اختلال وضعیت باشد، لازم است یک برنامه تمرینی انجام شود ، با یک فعالیت ورزشی به ویژه در ناحیه کمر و شکم ، ماهیچه های بین دو تیغه شانه را تقویت کرده و وضعیت را اصلاح کنند.

از مصرف ویتامین D غافل نشوید:

افرادی که از نور خورشید بهره نمی برند و به طور نامنظم غذا می خورند ، میزان ویتامین D در بدنشان کم می شود و در نتیجه بسیاری از مشکلات سلامتی ایجاد می شود. به دلیل کمبود ویتامین D ، تاندون های شانه نیز دوام خود را از دست داده و به راحتی دچار ساییدگی می شوند. برای جلوگیری از پارگی بر روی شانه ها ، لازم است روزانه 20-15 دقیقه آفتاب بگیرید. پارگی تاندون شانه را می توان با گردن درد اشتباه گرفت. آسان ترین راه برای تشخیص درد گردن و شانه ، قرار دادن دست روی سر است. اگر هنگام قرار دادن دست روی سر درد کاهش یابد ، مشکل منشأ گردن وجود دارد و اگر درد زیاد شود ، ناشی از شانه است. درمان با توجه به سن ، شکایات و انتظارات بیمار تعیین می شود.

شنای قورباغه ای برای شانه منجمد خوب است:

تمرینات شنای قورباغه ای برای بیماری شانه منجمد مفید است. این بیماری معمولاً به عنوان “شانه منجمد” شناخته می شود و در سن 50-40 سالگی بیشتر دیده می شود. ناراحتی شانه منجمد ، که با محدودیت حرکت شانه اشتباه گرفته می شود ، هم حرکت منفعل و هم فعال دارد. همانطور که شخص نمی تواند شانه خود را بالا ببرد شخص دیگری نیز نمی تواند شانه را حرکت دهد. از آنجا که حجم و انعطاف پذیری بافت کپسول انعطاف پذیر ، که استخوان بازو و کتف را از خارج به هم متصل می کند ، کاهش یافته و ضخیم تر می شود ، فرد قادر به بالا بردن دست خود به کمر یا بالا نمی باشد. در بیماری شانه منجمد، جایی که از درمان فیزیکی و روش های جراحی نیز استفاده می شود ، تمرینات شنا به شکل قورباغه نتیجه مثبت می دهد. تنفس درمانی همچنین برای جلوگیری از این وضعیت یا کمک به بیمار در روند بهبود مفید خواهد بود.

چیزهایی وجود دارد که باید درباره شانه درد بدانید

برای محافظت از سلامت شانه چه باید کرد؟

توصیه های زیر را برای سلامتی شانه می توان انجام داد:

• هیچگونه اختلال در وضعیت بدنی و کمبود ویتامین D نباید وجود داشته باشد. اسکولیوز نباید افزایش یابد و شانه ها نباید به جلو حرکت کنند.
  • بازوها و دست ها به گونه ای طراحی شده اند که در قسمت دیداری چشم ها قابل استفاده هستند. از بازوها و دست ها باید در جلوی بدن استفاده شود. هر چه بازو دورتر بالا رود ، بار روی شانه بیشتر می شود.
  • برای اینکه تاندون ها انعطاف پذیری خود را حفظ کنند ، لازم است که سرشار از آنتی اکسیدان ها تغذیه شود. ویتامین D مهم ترین آنتی اکسیدان است. جدا از آن ، ویتامین C ، سلنیوم و روی باید به مقدار کافی در بدن وجود داشته باشند. این مهم است که سبزیجات و میوه ها در انتخاب مواد غذایی غالب باشند.
  • تاندون ها حاوی بخش زیادی از آب هستند. اگر آب کمی در بدن وجود داشته باشد ، تاندون ها نیز می توانند فرسوده شوند. بازگرداندن این مشکل دشوار است. باید به مصرف آب توجه شود.
  • سیگار کشیدن رباط های صلیبی را در تاندون ها مختل می کند و باعث می شود انعطاف پذیری خود را از دست داده و به راحتی پاره شود. سیگار کشیدن ممنوع است.
  • نوشیدنی های گازدار از هر نظر برای کل بدن مضر است. حتی اگر این امر فقط بر متابولیسم انسولین اثر منفی بگذارد ، باعث فرسودگی تاندون ها می شود. در بدن با افزایش مقاومت به انسولین ، تاندون ها خیلی راحت تر فرسوده می شوند. از آنجا که نوشیدنی های گازدار قند خون را به طور ناگهانی بالا می برد و به همین ترتیب انسولین در بدن بالا می رود. یکی دیگر از تأثیر انسولین توانایی آن در ساخت چربی است. هرچه چربی اطراف شکم و کمر بیشتر باشد ، مقاومت به انسولین بیشتر می شود.

به شانه دردی که از بین نمی رود توجه کنید!

حالت های نادرست در ناحیه شانه در حین کار می تواند در طولانی مدت باعث پارگی عضلات شود.

شانه درد ، به ویژه در کسانی که ساعات طولانی سرمیز کار می کنند یا مدت طولانی را در جلوی رایانه می گذرانند ، سعی شده تا چندی پیش با تشخیص هایی مانند درد “فیبرومیالژیا” یا “درد میوفاسیال” درمان شود. با این حال ، علت جدیدی از این درد مداوم ، که به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش می دهد ، اخیراً توجه را به خود جلب کرده است. اساس این شکایت در وضعیت ضعیف نهفته است.

Source: www.hthayat.haberturk.com