بررسی اجمالی

ورم کف پا یکی از علل شایع درد پاشنه پا است. این مشکل به علت التهاب یک قسمت ضخیم از بافت است که در قسمت پایین پای شما قرار دارد و استخوان پاشنه پا را به انگشتان پا متصل می کند (فاسیای کف پا).

ورم غدد کف پا معمولاً باعث درد می شود که معمولاً این درد در اوایل صبح در پای شما ایجاد می شود.  همچنین این درد به علت ایستادن در طولانی مدت یا نشستن برای زمانی طولانی ایجاد می شود.

ورم کف پا بیشتر در دونده ها دیده می شود. افرادی که دارای اضافه وزن هستند و کسانی که کفش هایی نا مناسب می پوشند نیز در معرض خطر ورم کف پا قرار دارند.

علائم

ورم مفصل کف پا به طور معمول باعث دردی در پایین پای شما در نزدیکی پاشنه پا می شود. درد معمولاً در چند مرحله ایجاد می شود یکی از این مراحل، درد بعد از بیدار شدن است که به گفته افراد بدترین حالت را دارد؛ اگرچه در اثر ایستادن طولانی مدت نیز ممکن است این درد ایجاد شود. در افراد ورزشکار معمولا درد بعد از ورزش بیشتر می شود و در طی ورزش دردی احساس نمی کنند.

علل درد کف پا

ناحیه کف پای شما به شکل یک طناب خمیده است ، قوس کف پای شما از پای شما پشتیبانی می کند و هنگام راه رفتن شوک را جذب می کند. اگر تنش و فشار روی این قوس کف پا بیش از حد زیاد شود ، ممکن است تاولی کوچک در فاسیا ایجاد شود. کشش و پارگی مکرر نیز می تواند باعث تحریک یا التهاب فاسیا شود. در برخی مواقع علت تحریک و التهاب کف پا  که باعث ورم کف پا شده است مشخص نیست.

عوامل خطر

حتی اگر ورم کف پا بدون دلیل مشخصی ایجاد شود ، برخی از عوامل می توانند خطر ابتلا به بیماری ها را به علت این مشکل افزایش دهند. این عوامل عبارتند از:

• سنورم کف پا بیشتر در سنین 40 تا 60 سال دیده می شود.
  • انواع خاصی از ورزشفعالیت هایی که فشار زیادی به پاشنه و بافت متصل شده شما وارد می کنند – مانند دویدن در مسافت های طولانی ، رقص باله و رقص هوازی – می توانند به بروز ورم کف پا کمک کنند.
  • ظاهر پاصافی کف پا ، قوس نامناسب پا یا حتی الگوی غیر عادی راه رفتن می تواند بر نحوه توزیع وزن هنگام ایستادن تأثیر بگذارد و می تواند فشار نامناسبی به ورم کف پا وارد کند.
  • چاقی. وزن اضافی فشار اضافی بر ورم کف پای شما وارد می کند.
  • مشاغلی که شما را ایستاده نگه می دارند.کارگران کارخانه ها ، معلمان و سایر افرادی که بیشتر ساعات کار خود را صرف راه رفتن یا ایستادن بر روی سطوح سخت می کنند ، می توانند به فاسیای کف پای خود آسیب برسانند.

عوارض

عدم توجه به ورم کف پا ممکن است منجر به درد مزمن پاشنه شود که این درد مزمن مانع از انجام فعالیت های روزمره شما می شود. تغییر در شیوه راه رفتن به عنوان راهی برای تسکین درد ورم کف پا ممکن است منجر به مشکلات پا ، زانو ، مفصل ران یا کمر شود.

تشخیص

ورم کف پا براساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما تشخیص داده می شود. در طول معاینه ، پزشک مناطق حساس در پای شما را بررسی می کند. محل درد شما می تواند به تعیین علت مشکل کمک کند.

آزمایشات تصویربرداری

معمولاً هیچ آزمایشی لازم نیست اما پزشک شما ممکن است عکسبرداری با اشعه ایکس یا ام آر آی را به شما پیشنهاد کند تا مطمئن شود مشکل دیگری مانند شکستگی در پای شما ایجاد نشده است.

بعضی اوقات با کمک اشعه ایکس یک تکه از استخوان  که از پاشنه بیرون زده است (خارپاشنه) شناسایی می شود که ممکن است این موضوع علت درد باشد. در گذشته ، این خارهای استخوانی اغلب مقصر درد پاشنه بودند و با جراحی برداشته می شدند. اما این علت اصلی  و همیشگی درد پاشنه نیست زیرا بسیاری از افرادی که خار پاشنه دارند درد پاشنه ندارند.

درمان

اکثر افرادی که مبتلا به ورم مفصل کف پا هستند با درمان محافظه کارانه از جمله استراحت و انجام تمرینات کششی در طی چندین ماه بهبود می یابند.

داروها

مسکن ها مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم ممکن است درد و التهاب ناشی از ورم کف پا را کاهش دهند.

روش های درمانی

تمرینات کششی و تقویتی یا استفاده از روش های درمانی خاص ممکن است علائم را تسکین دهد. آنها عبارتند از:

• فیزیوتراپی.یک فیزیوتراپیست می تواند یک سری تمرینات را برای کشش فاسیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات پایین پا به شما آموزش دهد. همچنین یک درمانگر می تواند به شما آموزش دهد که چگونه با ورزش مشکل خود را بهبود ببخشید.
  • بستن آتلممکن است فیزیوتراپیست یا پزشک توصیه کند که هنگام خواب آتل بپوشید زیر آتل کمک می کند ساق پا و قوس پا کشیده شود. این امر باعث می شود که ناحیه کف پا و تاندون آشیل در یک شب برای مدت طولانی در کشش قرار داشته باشد.
  • اروتزها.ممکن است پزشک برای کمک به توزیع فشار روی پاهای شما به طور مساوی ، اروتزهایی برای شما تجویز کند.