ورزش درمانی در درمان درد دنبالچه چه تاثیری دارد؟

استخوان دنبالچه در ناحیه پایین ستون فقرات قرار دارد و در عمل به حمایت لگن کمک می کند. آسیب رسیدن یا شکستن استخوان دنبالچه باعث التهاب و درد فراوان خواهد شد. درد مداوم استخوان دنبالچه با عنوان کوکوسینیا شناخته شده است.

در واقع استخوان دنبالچه مثلثی است که از سه تا پنج استخوان به ظاهر نیمه ذوب شده، تشکیل شده است. در مورد انسان از این استخوان به عنوان یک دم غیر فعال یاد می شود.

بسیاری از عضلات کف لگن به استخوان دنبالچه می رسند، بنابراین آسیب هایی که در این ناحیه رخ می دهد ممکن است تاثیری بر نواحی کف لگن نیز بر جای بگذارد. این عضلات در واقع به مدفوع کردن، دویدن، راه رفتن و حرکت دادن پاها کمک می کنند. هم چنین کف لگن از واژن نیز پشتیبانی می کند.

با در نظر گرفتن آنچه گفته شد در صورت آسیب دیدگی یا ضعف باید به دنبال راه هایی برای درمان درد دنبالچه بود.

همراه ما باشید برای آموختن آنچه که برای رفع این درد نیاز دارید.

درمان درد دنبالچه از طریق تمرین های ورزشی

افراد به طور معمول در حالت های نشسته و هنگامی که چیزی قسمت تحتانی ستون فقرات آن ها را مورد فشار قرار می دهد دچار کوکوسینیا یا درد مداوم در ناحیه استخوان دنبالچه می شوند.

• نشستن در وضعیت نامناسب؛
  • از پشت به زمین افتادن؛
  • زایمان؛
  • و تحرک بیش از حد.

عواملی هستند که ممکن است به استخوان یا بافت و عضلات اطراف دنبالچه آسیب فراوان وارد کنند. این درد در زنان بیشتر از مردان وجود دارد.

در مطالعات اخیر، نشان داده شده است که افراد مبتلا به کوکوسینیا لازم است برای افزایش تحرک ستون فقرات، قفسه سینه و کشش عضلات پیریفورمیس و ایلیو پسواس در باسن از انجام تمریناتی بهره مند شوند.

این تمرینات با توجه به آزمایش های انجام شده از درد شرکت کنندگان هنگام نشستن کاسته است و علتی شده است بر درمان درد دنبالچه برای افرادی که از این درد رنج می برند.

در ادامه تعدادی از این روش های آزمایش شده تمرینی را ارائه خواهیم داد.

ورزش درمانی برای درمان درد دنبالچه

تمرینات خاصی امکان این را فراهم می کنند که درد استخوان دنبالچه برای برخی از افراد تسکین یابد. نتایج این تمرینات ممکن است به سرعت محقق نشود پس لازم است که برای ادامه روند به خود و انجام تمرینات متعهد باشید.

پیاده روی

بر اساس نوشته های یک بیمار: متخصص استخوانپزشکی به من گفته است که لازم است حداقل یک ساعت در روز با سرعت بالا قدم بردارم. این کار باعث می شود تا اسپاسم هایی که در اطراف استخوان دنبالچه تجمع کرده است آرام شود. من حدود 2 ساعت در روز مشغول پیاده روی هستم و اگر روزی  طولانی و سرشار از خستگی و ناراحتی را سپری کرده باشم، پیاده روی سبب ایجاد حس جدید و تازگی در من می شود.

همچنین او اضافه می کند که دریافته است یک سال دویدن یا راه رفتن بر روی تردمیل به مدت روزی 40 دقیقه و 4 بار در طول هفته باعث می شود که از شر درد استخوان دنبالچه خلاص شوید.

شنا کردن

بیمار دیگری افزوده است : بیشتر از 10 سال درد استخوان دنبالچه موجب آزار او می شده است. از آنجایی که در حال حاضر 20 دقیقه در روز را صرف شنا  و قبل از آن 5 دقیقه ای را صرف گرم کردن ضربتی برای شروع شنا می کند، مدعی است درمان درد دنبالچه صورت نگرفته است اما نسبت به قبل بسیار بهتر شده است.

اسکوات بدون وزنه

به گفته برخی ورزش درمانگران، اسکوات وضعیتی است که لازم است به طور مرتب در این حالت قرار بگیرید. افراد زیادی که در این رابطه تجربه های فراوانی داشته اند مدعی هستند که اسکوات بی وزنه به شکل مکرر باعث کاهش و تسکین دردهای استخوان دنبالچه خواهد شد.

کشش پا ضربدری

در این روش به زبان ساده گفته می شود که سوزن را نخ کنید که در واقع سبب کشش پیریفورمیس و گلوت می شود. گلوت ها به استخوان دنبالچه متصل هستند و راه رفتن یا دویدن سبب کشش این عضلات خواهد شد.

برای شروع این روش لازم است به پشت دراز بکشید. زانوها را به سمت سقف بالا ببرید و پاها را رو زمین صاف نگه دارید. سپس پای چپ را به بدن نزدیک کنید و مچ پای چپ را در مسیر زانوی راست قرار دهید.

دست ها را در اطراف ران راست خود حلقه کنید و به آرامی به مدت 30 ثانیه به سمت سینه بکشید.

پس از تکمیل، در طرف دیگر تکرار کنید.

قفل مقعدی یا ورزش اسفنکتر مقعدی

انجام تمرین Anal Lock یا قفل مقعدی روشی برای کاهش درد در ناحیه تخمدان است که با تمرین این روش در تختخواب در زمان های صبح و عصر قادر هستید تسکین و درمان درد دنبالچه را تجربه کنید.

این تمرین در واقع شامل ماهیچه هایی است که برای نگه داشتن هنگام توالت از آن استفاده می کنید.

کافیست عضلات را به مدت 10 الی 15 ثانیه به طور مکرر نگه دارید. برای شروع لازم است 3 تا 5 دور این کار را انجام دهید.

یوگا

نه تنها برای درمان درد دنبالچه بلکه برای انواع دردهای موجود در عضلات بدن امکان این را دارید که از ورزش یوگا بهره بگیرید. بر اساس مطالعات و نظرات افرادی که کاربر این ورزش بوده اند حالت های زیر برای تسکین درد دنبالچه مناسب و مورد استفاده هستند:

• حالت شاب آسانا ( Shalbasana)
  • حالت هوجانگ آسانا (Bhujangasana )
  • حالت شالا آسانا ( Ardha shalabh asana)

کشش گلوت در حالت کبوتر

این کشش در واقع حالتی در یوگا است و به باز شدن باسن کمک ویژه ای می کند. در این حالت ایلیوپسوها و عضلات گلوت که روی پا خم شده است کش داده می شود. اگر مشکل زانو دارید از این روش استفاده نکنید.

برای شروع به شکل چهار دست و پا و کمی جلوتر از شانه با فاصله قرار بگیرید.

زانوی چپ را به سمت جلو بیاورید و کمی در قسمت پشت و سمت چپ دست چپ قرار دهید. همچنین مچ پا به سمت استخوان ران راست باید قرار داشته باشد.

سپس به منظور این که ران به سمت پایین و زمین قرار گرفته باشد، پای راست را به عقب بلغزانید و آن را صاف نگه دارید. اگر شکل باسن شما مربعی نیست لازم است که حرکت را اصلاح کنید. به این صورت که انگشت پشت پا را، زیر آن قرار دهید.

برای آن که کشش ایجاد شود، تنه را به سمت جلو به پایین بیاورید و روی بازوهای جمع شده خود قرار بگیرد.

این وضعیت را به مدت زمان 30 ثانیه حفظ کنید و بعد سمت دیگر را تکرار کنید.

نتیجه گیری…

همان طور که در ابتدای این مقاله خواندید، درمان درد دنبالچه روش های گوناگونی را می طلبد. زیرا این درد امکان پخش شدن در نواحی تحتانی را به همراه دارد. از موارد مهمی که سبب ایجاد این درد و تورم می شود نشستن به شکل اشتباه و وارد کردن فشار های آسیب زننده به این ناحیه است.

شاید بهترین روش برای درمان این درد را باید پیدا کردن راه تسکین این درد دانست که ما موارد قابل توجهی را در اختیار شما گذاشتیم. به منظور شناخت و اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

Source: www.medicalnewstoday.com, www.coccyx.org