هفت نکته ای که باید در رابطه با روماتیسم بدانید

روماتیسم در واقع به علائم پزشکی و وضعیت های دردناکی اشاره دارد که مفاصل، استخوان ها، غضروف و تاندون ها و ماهیچه ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در مواردی بیماری اسکلتی و عضلانی نیز می نامند که با احساس درد و ناراحتی در بخش های مختلف اسکلت عضلانی شناسایی می شود.

این احساس درد و ناراحتی در بخش های مختلف اسکلت عضلانی به تدریج منجر می شود که فعالیت ها و عملکرد های روزانه فرد تحت تاثیر قرار گرفته و به تدریج کاهش یافته و محدود شود. همچنین در برخی موارد این بیماری نشانه هایی از التهاب و عفونت، تورم، قرمزی و گرم شدن ناحیه دارای مشکل را نشان می دهد.

در بسیاری از موارد حتی روماتیسم می تواند دیگر ارگان های داخلی بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. که همه این ها باعث شده است تا این بیماری به عنوان یکی از بیماری های آزار دهنده برای بسیاری از افراد در نظر گرفته شود. از این رو آگاهی در خصوص این بیماری می تواند برای بسیاری از افراد کاربرد داشته باشد.

هفت نکته ای که باید در رابطه با روماتیسم بدانید

نکته شماره یک؛ آیا آرتریت و روماتیسم به یک معناست؟

بسیاری از افراد از واژه آرتریت برای اشاره به تمامی انواع بیماری های روماتوئیدی اشاره می کنند. اما این واژه به صورت دقیق و علمی به همه موارد اشاره ندارد. از لحاظ تئوری آرتریت به معنی التهاب و تورم در مفاصل است، که در واقع می توان گفت این تنها بخشی از بیماری های روماتوئیدی است.

این التهاب و ورم مفصل در این مرحله که به آن آرتریت گفته می شود به علائمی مانند درد مفاصل، سفتی مفاصل، التهاب و تورم مفاصل و آسیب دیدگی مفاصل محدود می شود و تمام علائم روماتیسم را شامل نمی شود.

نکته شماره دو؛ بیماری های روماتوئیدی یک اختلال منفرد نیست

درست مانند نکته ای که در بالا به آن اشاره شد، اکثر افراد بیماری های روماتوئیدی را به صورت یک بیماری واحد در نظر می گیرند. این در حالی است که بیماری روماتیسم اختلالات متنوعی را شامل می شود. به صورت تقریبی این مشکل ۲۰۰ بیماری و اختلال مختلف را در بر می گیرد.

این بیماری ها و اختلالات مشکلات متنوعی را در اسکلت عضلانی افراد به وجود می آورند. این اختلالات انواع مختلف آرتریت تا پوکی استخوان و اختلالات و مشکلاتی که به صورت سیستماتیک در بافت همبند به وجود می آید را شامل می شود.

نکته شماره سه؛ روماتیسم و بیماری های مربوط به این اختلال از شایع ترین بیماری ها هستند

با گسترش جوامع و مشکلاتی که آن ها را در بر می گیرد، در حال حاضر بیماری های روماتوئیدی بیش ترین تاثیر را بر جوامع صنعتی و مدرن امروزی دارد و این گروه از بیماری ها بیش تر از تمامی گروه های دیگر افراد در جوامع مختلف تحت تاثیر قرار می دهد.

به صورت دقیق می توان گفت که تقریباً یک سوم افراد در هر گروه سنی در طول زندگی خود با این بیماری درگیر شده و به یکی از این اختلالات دچار شده است. حتی آمار و شواهد نشان می دهد که در کشور های اروپایی تمامی خانواده ها به نحوی تحت تاثیر روماتیسم بوده و با یک نوع از این اختلالات درگیر شده اند.

علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که انواع درمان نشده و غیر قابل درمان بیماری های روماتوئیدی می تواند میزان امید به زندگی را در افراد تا مقدار قابل ملاحظه ای کاهش دهد. از این رو شاید دغدغه بیش تر کشور ها و محققین یافتن راه هایی برای پیشگیری و درمان این بیماری ها باشد تا کیفیت زندگی افراد درگیر را از این طریق بازگردانند.

نکته شماره چهار؛ چه کسانی مستعد ابتلا و درگیری با این بیماری هستند؟

نکته ای که در خصوص اختلالات و بیماری های روماتوئیدی مطرح می شود این است که روماتیسم می تواند افراد را در هر سنی و در هر دو جنس درگیر کند. البته این در حالی است که مطابق آمار های موجود زنان بیش تر از مردان در معرض این بیماری بوده و بیش تر تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

از این رو در پاسخ به این سوال که چه افرادی بیش تر مستعد ابتلا به روماتیسم هستند باید این چنین گفت که تحقیقات و شواهد موجود الگوی خاصی را بر اساس سن و جنسیت افراد برای ابتلا به بیماری نشان نمی دهد و هر کسی ممکن است مستعد ابتلا به بیماری باشد.

نکته شماره پنج؛ آیا فاکتور هایی برای افزایش ریسک ابتلا به بیماری روماتیسم وجود دارد؟

با وجودی که پیش از این اشاره کردیم که برای ابتلا به بیماری شرایط و الگوی خاصی وجود ندارد، اما با این حال، برخی علائم و فاکتور ها می تواند باعث افزایش ریسک و ابتلا به انواع مختلف بیماری های روماتوئیدی شود. این فاکتور ها شامل موارد زیر می شوند:

• استعمال سیگار و انواع دخانیات
  • افزایش بیش از حد وزن
  • فاکتور های ژنتیکی
  • موقعیت های شغلی که به واسطه شرایطی که دارند باعث افزایش استفاده بیش از حد از مفاصل شده و همچنین امکان جراحت و آسیب مفاصل در آن ها بالا است.
  • افزایش سن

از طرف دیگر برخی از باور ها روماتیسم و درد های مفصلی مرتبط با آن را با انواع درد های معمول زانو که ممکن است در اثر سرما نیز به وجود بیاید اشتباه گرفته و فکر می کنند رطوبت و آب و هوای سرد علت بروز بیماری های روماتوئیدی است. این باور غلطی است و نمی توان رطوبت را دلیل اصلی بروز بیماری در نظر گرفت.

هفت نکته ای که باید در رابطه با روماتیسم بدانید

نکته شماره شش؛ نشانه ها و علائم بسیار متفاوتی در خصوص بیماری های روماتوئیدی وجود دارد

این بیماری نیز مانند هر بیماری دیگری یک سری علائم و نشانه های مختص به خود را دارد که شما با مشاهده هر یک از این علائم می توانید برای بررسی ابتلا به روماتیسم به پزشک مراجعه کنید. این علائم و نشانه ها شامل گزینه های زیر می شود:

• درد مفاصل به صورت دائمی
  • حساسیت به درد
  • التهابی که در اثر تورم مفاصل، سفتی و قرمزی آن ها به وجود بیاید
  • تغییر شکل مفاصل
  • کاهش میزان حرکت و انعطاف پذیری در مفاصل
  • خستگی بسیار شدید، کمبود انرژی، ضعف شدید یا احساس بی حالی و ضعف

نکته شماره هفت؛ تشخیص و درمان روماتیسم

در مرحله ابتدایی برای تشخیص بیماری و تاریخچه پزشکی بیمار توسط پزشک بررسی می شود. در ادامه فاکتور های موثر در بیماری و علائم و نشانه های موجود در بیمار توسط پزشک معالج بررسی می شود. در ادامه نیز برای تشخیص قطعی معاینات فیزیکی و یک سری آزمایشات به خصوص انجام می شود.

در خصوص درمان بیماری روماتیسم باید این نکته را در نظر بگیریم که نمی توان یک درمان واحد و موثر را برای تمامی بیماران معرفی کرد. برای درمان بیماری های روماتوئیدی در گروه ها و افراد مختلف روش های درمانی متعددی ارائه می شود که هر یک بر اساس شرایط فرد و بیماری، برای گروه خاصی موثر است.

دارو های ارائه شده در این زمینه بیش تر برای تسکین درد و کاهش علائم روماتیسم به کار می روند. استفاده از روش های بیولوژیکی، جراحی مفاصل و طب سوزنی روش های درمانی متفاوتی هستند که هر یک برای افراد خاصی تاثیر مطلوب را به دنبال دارند.

در نهایت باید به این نکته نیز اشاره کنیم که اغلب اوقات تصورات و باور های اشتباهی در خصوص بیماری روماتیسم وجود دارد. بسیاری از افراد بیماری را منحصراً مخصوص افراد پیر می دانند. این در حالی است که همان طور که در بالا به آن اشاره شد این بیماری می تواند در هر سنی بروز کند.

در نتیجه شناخت و آشنایی با علائم و نشانه های روماتیسم و راهکار هایی که برای مقابله با آن وجود دارد می تواند آثار مخرب این بیماری روی زندگی افراد را تا حدودی کاهش داد و آن را کنترل کرد.

Source: www.eular.org