هالوس والگوس

هالوس والگوس به عنوان یک نوع ناهنجاری در پا شناخته می شود که در آن انگشت شست پا یعنی MTP تحت تاثیر قرار می گیرد. افراد مبتلا به این بیماری، اغلب با ناتوانی عملکردی و درد قابل توجه مواجه می شوند. این عارضه عموماً با علائم مختلفی همراه است.

در واقع تغییر شکل حاصل از عارضه هالوس والگوس، به شکل یک نوع برآمدگی در لبه خارجی پنجه پا مشاهده می شود. دلیل بروز این مشکل نیز حرکت انگشت شست پا به سمت انگشت دوم پا است. روش های بسیاری وجود دارد که به کمک آنها امکان کاهش عوارض ناشی از این عارضه فراهم می شود.

در مقاله پیش رو قصد داریم که ابتدا عوامل موثر در ایجاد عارضه هالوس والگوس را مورد بررسی قرار دهیم و در نهایت راهکارهای درمانی پیش رو را ارزیابی خواهیم کرد.

هالوس والگوس

چه عواملی باعث ایجاد عارضه هالوس والگوس می شود؟

هنگامی که فشار به مفصل انگشت پا وارد می شود، استخوان های بونیون که در قسمت کناری انگشت پا قرار دارند، به تدریج بزرگتر می شوند. این فشار عموماً در اثر بروز تغییرات در آناتومی کف پا ایجاد می شود. به طور کلی این عارضه سبب می شود که فرد مبتلا، وزن خود را به طور نامنظم روی تاندون ها و مفاصل پا جابجا کند.

بروز عارضه هالوس والگوس در زنان بسیار شایع تر از مردان است. عامل ایجاد چنین عارضه ای در زنان عموماً استفاده از کفش های تنگ یا کفش های پاشنه بلند است. در حقیقت چنین کفش هایی انگشت شست پا را در موقعیت نادرستی قرار می دهند و استفاده مداوم از چنین کفش هایی هالوس والگوس را شدید تر می کند.

از طرفی بروز این عارضه در افرادی با پیش زمینه ژنتیکی محتمل تر است. در چنین افرادی شکل و ساختار نامناسب پا سبب می شود، پیوند شست پا با استخوان کناری در شرایط نامناسب صورت گیرد.

چه شرایطی سبب پیشرفت عارضه هالوس والگوس می شود؟

شرایط یا موقعیت هایی که سبب تشدید این عارضه می شود عبارتند از:

• عارضه صافی کف پا، قوز کمر و شل شدن مفاصل و تاندون ها
  • نقرس، آرتریت، روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک
  • برخی از اختلالات بافت همبند مانند سندروم مارفان، سندروم اهلر دانلوس، سندروم داون
  • آسیب دیدگی پا
  • برخی از اختلالات عصبی و عضلانی مانند فلج مغزی و بیماری های شارکوت ماری

علائم و نشانه های عارضه هالوس والگوس چیست؟

علائم و نشانه های این بیماری در افراد مختلف، تقریباً به صورت یکسان ظاهر می شود. در ادامه به بیان برخی از رایج ترین علائم این بیماری می پردازیم:

• درد در مفصل پنجه بزرگ که در هنگام پوشیدن کفش های تنگ، تشدید می شود.
  • هنگامی که قدم زدن در حالت عادی با ایراداتی همراه باشد.
  • پوست ملتهب و قرمز در قسمت برآمدگی پنجه پا
  • التهاب انگشت پا
  • احساس سوزش
  • بروز کالوس در قسمت هایی که انگشت های پا با یکدیگر در تماس هستند.

عوارض ناشی از عارضه هالوس والگوس چیست؟

در صورتی که این عارضه تحت درمان قرار نگیرد، استخوان بونیون به مرور زمان رشد می کند و با بزرگ شدن این استخوان، راه رفتن دردناک تر و دشوار تر می شود. در مواردی که بیماری شدید باشد، این امکان وجود دارد که انگشت شست پا به سمت انگشت دوم کشیده شود و به نوعی روی انگشت دوم پا قرار گیرد، به صورتی که در مقابل انگشت سوم پا قرار داشته باشد.

در صورتی که عارضه بونیون تحت درمان قرار نگیرد، فرد مبتلا به آن ممکن است که با عوارض زیر مواجه شود:

• بورسیت: وضعیتی که در آن کیسه بورس (کیسه ای حاوی مایع که استخوان ها، تاندون ها و ماهیچه ها را در نزدیکی مفاصل در کنار هم قرار می دهد) انگشت شست پا ملتهب و دردناک می شود.
  • امکان بروز عارضه ای وجود دارد که سبب ایجاد نوعی خمش غیر طبیعی در مفصل انگشت پا می شود.

هالوس والگوس

روش های درمانی عارضه هالوس والگوس چیست؟

هدف از درمان اولیه برآمدگی های حاصل از این عارضه، تسکین درد و کاهش علائم این بیماری است. به طور کلی درمان این عارضه به دو روش کلی صورت می گیرد که عبارتند از:

• راهکارهای غیر جراحی
  • جراحی

در ادامه توصیه های لازم در مورد هر یک از این روش های درمانی را بیان خواهیم کرد. راهکارهای غیر جراحی پیش رو برای کاهش عوارض ناشی از بیماری هالوس والگوس عبارتند از:

• پوشیدن کفش هایی که در قسمت پنجه پهن تر هستند. در واقع چنین کفش هایی فضای بیشتری را در اختیار پنجه پا قرار می دهند. در نتیجه انگشت شست پا، فضای لازم برای قرار گرفتن در موقعیت مناسب را خواهد داشت.
  • استفاده از اسپیسر های انگشتی که به قرار گرفتن انگشتان پا در موقعیت مناسب کمک می کنند. اسپلینت های طراحی شده برای استخوان بانیون یا سایر ابزارهایی که به توزیع یکنواخت فشار در هنگام راه رفتن کمک می کند نیز از دیگر راهکارهای غیر جراحی برای درمان هالوس والگوس هستند.
  • پرهیز از فعالیت هایی که سبب ایجاد درد در قسمت پنجه پا می شوند مانند انواع فعالیت های ورزشی
  • استفاده از کمپرس های گرم یا سرد
  • عدم استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، در هنگام تحریک یا بروز درد در استخوان بونیون
  • تزریق کورتیزون

البته لازم به ذکر است که روش های درمانی مطرح شده در بالا، طبق گفته انجمن ارتوپدی و مچ پا، این قابلیت را ندارند که به طور دائم ناهنجاری مربوط به استخوان بونیون را درمان کنند.

درمان هالوس والگوس از طریق جراحی

در صورتی که با وجود به کارگیری روش های درمانی مطرح شده، درد و کاهش عملکرد پا در اثر این عارضه ادامه داشت، این امکان وجود دارد که عمل جراحی برای فرد مبتلا به هالوس والگوس ضروری باشد. در واقع بیش از ۱۵۰ نوع عمل جراحی برای درمان هالوس والگوس وجود دارد که به کار گیری چنین روش هایی، وابسته به شدت بیماری است.

در مورد ناهنجاری های خفیف، جراح ممکن است که عمل بونیونکتومی انجام دهد. در این نوع عمل جراحی، استخوان اضافی در قسمت خارجی استخوان متاتارس، تراشیده می شود و در نهایت ماهیچه ها، تاندون ها و رابط پا در موقعیت درست قرار می گیرند.

چنانچه استخوان بونیون تغییر شکلی در حد متوسط داشته باشد، جراح احتمالاً استخوان نزدیک متاتارس را برش می دهد و در نهایت آن را به وضعیت مناسب منتقل می کند. در این روش استخوان پا به احتمال زیاد با استفاده از پیچ یا پین در محل مورد نظر نگه داشته می شود تا بهبودی حاصل شود.

در مورد انسدادهای شدیدتر، این احتمال وجود دارد که جراح استخوان اضافی موجود در متاتارس را به صورت یک گره کوچک در قسمت پنجه پا برش دهد. جراح با این کار استخوان اضافی را خارج می کند و در نهایت موجب کاهش درد و بهبود عملکرد پا می شود.

در ضمن این احتمال نیز وجود دارد که جراح پیش از اصلاح ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و استخوان متاتارس را به وسیله پیچ یا پین محکم کند و با این کار از قرار گرفتن این استخوان در وضعیت مناسب اطمینان حاصل کند.

در نهایت، بر اساس آنچه گفته شد، عارضه هالوس والگوس نوعی ناهنجاری است که باعث جلو آمدن استخوان بونیون در پنجه پا می شود. عدم اقدام برای درمان این عارضه احتمال درد و کاهش عملکرد این عارضه را افزایش می دهد. راهکارهای درمانی مختلفی برای بهبودی هالوس والگوس وجود دارد که در صورت غیر موثر بودن راهکارهای غیر جراحی از تکنیک های جراحی موجود استفاده خواهد شد.

Source: www.everydayhealth.com, www.physio-pedia.com