نحوه درمان تاندونیت ساعد

تاندونیت ساعد یک آسیب شایع در ورزش یا حوادث ناگهانی است. حتما برای شما نیز پیش آمده است که در باشگاه ورزشی با بلندکردن وزنه ای سنگین یا انجام حرکتی اشتباه، ساعد دستتان دچار آسیب شود. ساعد از جمله اعضایی است که در انجام کارهای روزانه اهمیت زیادی دارد.

ما بدون حرکت کامل دست نمی توانیم کارهایی مثل نوشتن، بلندکردن اشیا و لباس پوشیدن را انجام دهیم. بسیاری از مشاغل و ورزش ها باعث آسیب به تاندون ساعد و ایجاد تاندونیت می شوند. نحوه درمان تاندونیت ساعد با رعایت چند نکته انجام پذیر است. جهت آگاهی در این رابطه با ما همراه باشید:

تاندونیت چیست؟

به التهاب یا تورم تاندون ها، تاندونیت گفته می شود. وظیفه تاندون ها اتصال عضلات به استخوان است. علائم آسیب به این بافت ها به شرح زیر است:

• قرمزی پوست
  • حساسیت نسبت به لمس

نحوه درمان تاندونیت ساعد

چه عواملی باعث ایجاد تاندونیت ساعد می شود؟

علت اصلی درد ساعد به رابطه بین اعصاب و ماهیچه های دست مربوط می شود. هنگامی که بدون آمادگی ماهیچه ها، مشغول ورزش می شوید یا وسیله ای سنگین را بلند می کنید؛ فشار زیادی به تاندون ها وارد می شود. تاندون ها بر اثر فشار زیاد کشیده می شوند و حتی ممکن است که پاره شوند. تاندونیت در افرادی که به ورزش های سنگین در آخر هفته ها عادت دارند؛ بسیار شایع است. درمان تاندونیت ساعد در ورزشکاران با انجام حرکات کششی انجام می شود.

جهت جلوگیری از تاندونیت چه کارهایی باید انجام داد؟

از آنجا که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است؛ باید با راه های جلوگیری از این بیماری آشنا شویم. در اینجا به تعدادی از این موارد اشاره شده است:

• قبل از شروع ورزش بدن خود را گرم کنید.
  • در زمان شروع فعالیت های ورزشی، ابتدا آن را با سرعت پایین انجام دهید.
  • از تکرار حرکت های سنگین و دشوار خودداری کنید.
  • اگر در زمان انجام کاری درد غیر طبیعی احساس کردید؛ کار را متوقف کنید.

با وجود تمام این پیشگیری ها، ایجاد تاندونیت در اکثر افراد بسیار شایع است. در ادامه قصد داریم که به نحوه درمان تاندونیت ساعد بپردازیم.

درمان تاندونیت ساعد

اولین مرحله از آغاز درمان، مراجعه به یک پزشک فیزیولوژیست است. پزشک با معاینه شما محل آسیب و شدت آن را مشخص می کند. روش های درمان تاندونیت ساعد شامل حرکت هایی جهت انبساط عضلات دست، تقویت اعصاب ماهیچه ها و راه های جلوگیری از بازگشت مجدد تاندونیت است.

درمان خانگی

چهار روش عالی جهت درمان خانگی تاندونیت ساعد وجود دارد. این موارد به شرح زیر است:

• استراحت
  • کمپرس آب یخ
  • فشرده سازی عضلات
  • بلندکردن ماهیچه ها

با انجام روزانه این چهار مورد، درمان تاندونیت ساعد در خانه انجام می شود.

استراحت ساعد

هنگامی که برای یک ورزشکار چنین مشکلی پیش می آید؛ سخت ترین کار استراحت و دوری از ورزش است. استراحت عضلات ساعد اولین قدم جهت شروع درمان خواهد بود. تا زمانی که شما به ورزش ادامه می دهید؛ فشار بیشتری بر تاندون ها وارد می شود. این آسیب های شدید، موجب تبدیل التهاب ها به یک درد مزمن می شود که درمان را سخت تر می کند.

تا حد امکان از ورزش و فعالیت بدنی سنگین خودداری کنید. انجام ورزش هایی که ساعد را درگیر می کند؛ باعث جلوگیری از بهبود تاندون ها می شود. جهت فعال نگه داشتن عضلات ساعد از فعالیت های سبک مانند شنا و حرکات کششی استفاده کنید.

استفاده از کمپرس یخ

جهت کاهش درد و تورم ساعد، استفاده از یخ عالی است. سعی کنید که روزانه چندین بار بر محل آسیب دیده یخ بگذارید. این کار روشی عالی جهت درمان تاندونیت ساعد است. یخ ها را در یک حوله بپیچید یا داخل یک فنجان قرار دهید. سپس به آرامی سطح پوست را به مدت بیست دقیقه با یخ ماساژ دهید. استفاده از کیسه سبزیجات یخ زده جایگزین مناسبی است. با این کار به کاهش اسپاسم عضلانی کمک خواهید کرد.

فشرده سازی عضلات

با استفاده از یک باند، قسمت آسیب دیده را محکم ببندید. این کار از حرکت مفصل آسیب دیده جلوگیری می کند.

بالا بردن ساعد

منطقه آسیب دیده ساعد را تا کمی بالاتر از قلب خود بالا ببرید. این کار را به کمک یک بالش انجام دهید. بلند کردن ساعد به کاهش درد و تورم کمک می کند.

استفاده از قرص های مسکن

دارو های مسکن زیادی جهت کاهش درد وجود دارد. تعدادی از این داروها جهت درمان تاندونیت ساعد مفید هستند. این قرص های مسکن بدون نسخه به شرح زیر است:

•  استامینوفن
  • ایبوپروفن
  • آسپرین
  • ژلوفن
  • سدیم دایروکسن

البته باید بدانید که این داروها معمولا هر شش ساعت استفاده می شوند.

انجام حرکات کششی ساعد

حرکات کششی روش خوبی جهت درمان تاندونیت ساعد خواهد بود. این کار به کاهش درد و استرس کمک می کند. جهت شروع، ابتدا بر یک صندلی بنشینید و آرنج خود را روی یک سطح صاف قرار دهید. مچ دست را از لبه میز آویزان کنید. سپس با کف دست دیگر، مچ را به سمت پایین فشار دهید. باید کشیدگی ماهیچه ساعد را احساس کنید. این کار را ۱۵ ثانیه و سه بار در روز تکرار کنید. این حرکت را در جهت مخالف نیز انجام دهید.

تقویت عضلات ساعد

استفاده از یک وزنه کوچک به درمان تاندونیت ساعد کمک می کند. بر یک صندلی بنشینید و به وسیله یک وزنه کوچک نیم کیلویی آرنج خود را باز و بسته کنید. به جای وزنه، قوطی رب و چکش سبک نیز قابل استفاده هستند. دو بار در روز، سی تا پنجاه بار این حرکت را انجام دهید. دقت داشته باشید که انجام این حرکات نباید موجب بروز درد بشود.

عضلات در حرکت مچ دست نقش اصلی را دارند. با گرفتن وزنه در مچ دست، مچ دست را به سمت بالا و پایین خم کنید. تمام فعالیت باید در مچ دست انجام شود. این کار را نیز به همان تعداد در روز تمرین کنید.

جهت تقویت قسمت بالای عضلات ساعد، باید به سمت بالا وزنه بزنید. جهت انجام این کار بر صندلی بنشینید. وزنه را با کف دست بگیرید و تا بالای سر ببرید. این کار را تا پنجاه بار تکرار کنید. در این روش درمان تاندونیت ساعد و بهبود آن سریعتر انجام می شود.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت ادامه درد و مشکلاتی مانند قرمزی، تورم و عدم حرکت مفاصل به مراقبت های پزشکی بیشتری نیاز دارید. در زمان مراجعه لازم است که فهرست کاملی از علائم را به پزشک خود بدهید. در رابطه با فعالیت های روزانه و تمرینات درمانی که در خانه داشته اید؛ با پزشک گفتگو کنید. این اطلاعات به درمان تاندونیت ساعد شما کمک خواهد کرد.

پزشک یک فیزیوتراپیست را به شما معرفی خواهد کرد. سپس طبق برنامه، تمریناتی را با کمک فیزیوتراپ خود انجام خواهید داد. این تمرینات هفته ای چند روز است و تا چند ماه ادامه پیدا می کند. پایه اصلی این درمان، حرکات کششی، تقویت عضلات و استراحت کافی است.

در پایان

در این متن گفته شد که تاندون یکی از مفاصل عصبی بین ماهیچه و استخوان است که به حرکت عضلات کمک می کند. آسیب تاندون ساعد هنگام انجام حرکات سنگین و ناگهانی اتفاق می افتد. همچنین دانستید که درمان تاندونیت ساعد با انجام حرکات کششی و تقویتی در منزل امکان پذیر است. در صورت درد شدید مراجعه به پزشک لازم خواهد بود.

درمان موفق آسیب های تاندون دست به عناصر کلیدی مهمی نیاز دارد. یکی از این موارد، مهارت فیزیوتراپیست در تشخیص و درمان است. همچنین کمک گرفتن از یک پزشک ماهر شما را از مراجعه به ده ها مراکز درمانی بی نیاز می کند.

Source: www.sportscarept.com, www.wikihow.com