منوال تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

ساختار بدنی انسان مانند سایر جانداران دارای خصوصیاتی است که او را برای شیوه خاصی از زندگی آماده می کند. این مشخصات در حوزه جسمانی تاحدود زیادی به اسکلت بندی و فرم آناتومیک بدن مربوط می شود. در روند یک زندگی نرمال مجموعه این عوامل با بدن سازگاری می یابد تا فرد از دایره سلامتی خارج نشود.

تغییر نامتعادل شیوه زندگی، کم تحرکی یا انجام حرکات نامتناسب، تغذیه نادرست و عوامل دیگری از این دست این ریتم را بر هم می زنند و به بروز مشکلات و عوارض جسمانی منجر می شوند. این عوارض معمولا با گرفتگی و درد در نواحی مختلف بدن همراه است و نیاز به انجام فیزیک درمانی را دوچندان می کند.

منوال تراپی یا درمان دستی بخشی از درمان فیزیوتراپی با تکنیک های دستی است که توسط متخصص فیزیوتراپی اجرا می شود. محدوده کار این روش مفاصل ستون مهره، دست و پا است و جهت کمک به تصحیح اختلال عملکردی این اعضای بدن و تسریع درمان اعمال می شود.

در ادامه مطلب درباره شیوه عملکرد و الزامات اجرایی این روش بیشتر آشنا می شویم. با ما همراه باشید.

منوال تراپی چیست؟

دانش فیزیک درمانی یا فیزیوتراپی از زیر رشته های پزشکی است که هدف خود را پیشگیری از بیماری ها و اختلالات عصبی، درمان، توان بخشی و نهایتا بهبود کیفیت زندگی افراد قرار داده است. در این روش که فیزیک درمانی نیز نامیده می شود، از ورزش، پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز، جریان های گرمایی و الکتریکی و ورزش استفاده می کنند. مانورهای دستی نیز در این حیطه کاربرد دارند. نوشتار پیش رو به بررسی بخش اخیر یعنی درمان های دستی یا منوال تراپی می پردازد.

منوال تراپی به چه معناست و در چه مواردی استفاده می شود؟

لفظ تراپی در حوزه پزشکی به معنای درمان است و در موارد زیادی به کار گرفته می شود. هرگونه عملیات در حوزه سلامتی جهت پیشگیری از بیماری یا درمان آن در محدوده تراپی جای می گیرد. این اعمال در بخش فیزیکی به نام فیزیوتراپی یا فیزیک درمانی شناخته می شوند. انجام عملیات درمانی به صورت غیرماشینی و مستقیما با دست فیزیوتراپیست را منوال تراپی می نامند.

چنین روشی برای رفع فشار، گرفتگی، خشکی و سفتی مفاصل انجام می شود. بخش های اصلی هدف در این عملیات عمدتا مفاصل ستون مهره دست ها و پاهای فرد محسوب می شود. بیشترین کاربرد این روش نیز در تسریع بهبود مشکلات این نواحی است.

گاهی محدودیت های حرکتی به دنبال بیماری های مزمن فرد را درگیر می کنند؛ در چنین مواردی یک دوره درمان با روش منوال به خوبی تاثیرات مثبت خود را نشان می دهد. این روش برای رفع یا کاهش درد و جا انداختن مفاصلی که از محل اصلی خود جا به جا شده اند نیز به کار می رود.

منوال تراپی چیست و چه کابردی دارد؟

در منوال چه تکنیک هایی به کار می رود و لازمه اجرای این روش درمانی چیست؟

بیشترین مورد در استفاده از روش درمانی با دست حرکت دادن مفاصل به صورت مشخص و با انرژی معین و در جهات مشخص است. این عمل در مواردی چون ماساژ، تکنیک های فشاری، جا انداختن مفاصل و کشش نرم در عضلات انجام می شود.

شرط اصلی برای انجام صحیح این عمل وجود فیزیوتراپیست کاردان و آشنا به بیومکانیک بدن است. فردی که این امکان را دارد تا بدون آسیب به بخشی از بدن عملیات درمانی را به انجام برساند زیرا در غیر این صورت و انجام هرگونه عملیات اشتباه حتی در صورت رفع موضعی و مقطعی درد ممکن است، به قیمت صدمات جبران ناپذیری برای بیمار تمام شود.

اصلی ترین فواید منوال تراپی کدامند؟

اضافه بر درمان موضعی درد از انجام این روش درمان فیزیکی فواید زیادی حاصل می شود. اگر بخواهیم تنها به عمده ترین این موارد اشاره کنیم، چنین لیستی را پیش رو داریم:

• بهبود توانایی حرکتی پس از اعمال جراحی یا آسیب های بدنی و رفع چسبندگی با حذف بافت های اضافه باقیمانده یا تولید شده پس از عمل
  • درمان کمردرد، گردن درد، دردهای عضلانی و بسیاری از مشکلات ستون فقرات
  • اثر بازدارنده انتشار درد در نواحی آسیب دیده در اثر حادثه
  • تحریک و آزادسازی هورمون های ضد درد و در نتیجه کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی با هر نوع منشا
  • کاهش یا بهبود محدودیت های حرکتی و بهبود عملکرد مفاصل در موارد اختلالات عصب و عضله
  • گسترش دامنه حرکات مفصلی و کاهش اختلالات مفصلی و بهبود و رفع اسپاسم عضلانی

ملاحظه می کنید که حوزه درمانی وسیعی در محدوده این روش جای می گیرد.

با این وجود استفاده از این روش درمانی نیز مانند سایر موارد پزشکی با محدودیت های همراه است. در تیتر بعدی به این موارد اشاره می کنیم.

منوال تراپی چیست و چه کابردی دارد؟

کاربرد غیر تخصصی منوال تراپی چه صدماتی در پی دارد؟

تاکید پزشکان متخصص بر ممانعت از اجرای خود سرانه و خارج از حوزه تخصصی این حرکات درمانی به دلیل احتمال بروز صدمات جدی است. مواردی که گاه بسیار شدید هستند و با عوارض بازگشت ناپذیر همراه می شوند.

حساسیت بالای مفاصل بدن هم چنین عملکرد تخصصی و ظریف برخی از آنها لزوم توجه ویژه به این نوع درمان را دو چندان می کند. موقعیت خاص این مفاصل نیز ممکن است، بر نحوه عملکرد و تعامل آنها با سایر اعضای بدن موثر باشد؛ به این ترتیب تاثیرات مثبت و منفی این روش بسیار آشکارتر است.

برای مثال عضلات و مفاصل ظریف گردن و نواحی مرتبط با آن را در نظر آورید. ارتباط تنگاتنگی بین سلسله اعصاب نخاعی و مخچه با این مفاصل و عضلات وجود دارد. گسترش تارهای عصبی در این ناحیه از یکسو و ارتباط ذکر شده از سوی دیگر این ناحیه بدن را از اهمیت و حساسیت بالایی بهره مند نموده است.

تجویز یا انجام اعمال اصلاحی یا حرکات ورزشی و درمانی باید با مراقبت های ویژه صورت گیرد؛ در غیر این صورت عوارض و پیامدهای غیر قابل پیش بینی و گاه بسیار دشواری در پی دارد.

موارد منع کاربرد منوال تراپی کدامند؟

این روش درمانی با تمام مزایایی که در پی دارد، در برخی موارد مجاز نیست. از آن جمله ابتلا به بیماری های خاص است. عملکرد بدن در مقابله با این بیماری ها به شکلی سیستماتیک است. لذا انجام اعمال ورزشی یا حرکات درمانی که این عملکرد را دچار اختلال نماید، کاملا مضر و غیرتخصصی محسوب می شود.

مشکلاتی هم چون نرمی مفاصل و انجام اعمال جراحی مفصل نیز از موارد منع استفاده از این روش هستند.

خونریزی داخلی عضلات و مفاصل نیز از جمله شرایطی است که منوال تراپی را دچار چالش می کند؛ در چنین حالتی بهتر است، از این روش درمانی صرف نظر شده و مشکلات و درد را به روش های دیگر برطرف نمود.

نتیجه گیری

از مجموع مطالب و نوشته های فوق چنین نتیجه می گیریم که منوال تراپی روشی فیزیکی و مفید برای رفع و تسکین دردهای جسمی در ناحیه مفاصل و عضلات است.

بیشترین هدف گیری این روش درمانی به مفاصل و عضلات نواحی کمر، گردن، دستها و پاها مربوط می شود که بیشتر در معرض فشار و گرفتگی قرار دارند. برخی بیماری ها و محدودیت های حرکتی نیز بر مفاصل بدن تاثیر دارد و در کار آنها اختلال ایجاد می کند.

منوال تراپی روشی موثر برای رفع چنین مشکلاتی است. با استفاده از این روش توانایی های حرکتی بهبود یافته و محدودیت ها تا حدامکان کاهش می یابد.

آزادسازی هورمون های ضد درد و کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی نیز از دیگر فواید کاربرد این روش درمانی است. این بخش خصوصا در موارد آسیب دیدگی و صدمات جدی مورد استفاده است.

با وجود تمام این فواید درباره این روش محدودیت ها و موارد منعی وجود دارد؛ مواردی که نتایج را عوض می کنند و ممکن است، به فرد آسیب جدی و گاه بازگشت ناپذیر وارد کنند. از آن جمله به نرمی مفاصل، خونریزی مفصلی و موارد مشابه دیگر اشاره شد.

تذکر مهم درباره کاربرد روش دستی فیزیوتراپی این است که نیاز به تخصص فرد درمانگر بسیار جدی داریم و به هیچ عنوان نباید از آن چشم پوشی کنیم.

Source: www.physio-pedia.com, www.spine-health.com