نقرس چیست؟

نقرس نوع دردناکی از آرتروز التهابی است که می تواند در هر مفصل از جمله مچ پا ایجاد شود.  این مشکل هنگامی ایجاد می شود که بدن شما اسید اوریک زیادی داشته باشد. این اسید کریستال هایی را تشکیل می دهد که باعث درد ، تورم و حساسیت می شوند.

وقتی نقرس روی مچ پا تأثیر می گذارد ، می تواند حرکات روزمره ، به خصوص بالا و پایین رفتن از پله ها ، دردناک یا ناراحت کننده باشد. در حالی که هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد ، چندین روش درمانی وجود دارد که می تواند به جلوگیری از شعله ور شدن درد و کنترل علائم دردناک کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نقرس و چگونگی تأثیر آن بر مچ پا ، این مقاله را بخوانید.

مدیریت نقرس در مچ پا

علائم نقرس در مچ پا چیست؟

علائم اصلی نقرس در مچ پا درد و ناراحتی در آن ناحیه است. به خاطر داشته باشید که نقرس اغلب بدون درد است. ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها بدون هیچ گونه علائمی نقرس داشته باشید .

در بعضی موارد ، نقرس قبل از حرکت به مناطق دیگر مانند مچ پا در جایی دیگر از بدن تاثیر می گذارد. با گذشت زمان ، این دردها ممکن است بیشتر شوند.

علائم دیگری که ممکن است به علت نقرس در مچ پا احساس کنید عبارتند از:

• حساسیت
  • سرخی
  • سوزش
  • سفتی و دامنه حرکتی محدود

علل و عوامل ایجاد کننده نقرس در مچ پا چیست؟

تجمع اسید اوریک در بدن به عنوان هایپریوریسمی شناخته می شود . بدن شما هنگام تجزیه پورین ها اسید اوریک تولید می کند. اینها ترکیباتی هستند که در تمام سلولهای شما یافت می شوند. همچنین می توانید پورین ها را در چندین نوع مواد غذایی به ویژه گوشت قرمز و برخی غذاهای دریایی و همچنین الکل و برخی نوشیدنی های شیرین پیدا کنید.

مدیریت نقرس در مچ پا

چه کسی دچار نقرس در مچ پا می شود؟

نقرس بیشتر در بزرگسالان در ایالات متحده رایج است. این بیماری در مردان شایع تر است زیرا زنان معمولاً اسید اوریک کمتری دارند. اما پس از یائسگی ، بدن زنان سطح اسید اوریک بالاتری را ترشح می کند. در نتیجه ، زنان نسبت به مردان تمایل به ایجاد نقرس در سنین بالاتر دارند.

کارشناسان مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد اسید اوریک بیشتری تولید می کنند یا در پردازش آن مشکل دارند. اما شواهدی  وجود دارد که نشان می دهد این بیماری اغلب ژنتیکی است.

موارد دیگری که ممکن است خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد شامل موارد زیر است:

• مقدار زیادی غذای پر کالری مصرف می کنید.
  • مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها ، به ویژه الکل ، باعث افزایش تولید اسید اوریک می شود.
  • اضافه وزن داشتن

فشار خون بالا یا نارسایی قلبی همچنین می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد نقرس قرار دهد.

چگونه نقرس در مچ پا تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید ممکن است نقرس داشته باشید اما تشخیص داده نشده است ، سعی کنید در حالی که علائمی دارید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص نقرس وقتی درد دارید و این مشکل باعث تورم ، قرمزی و سایر علائم قابل مشاهده می شود ، آسان است.

در حین ملاقات ، پزشک به احتمال زیاد از شما سؤالاتی در مورد رژیم غذایی شما ، هرگونه دارویی که مصرف می کنید و اینکه آیا سابقه خانوادگی نقرس دارید ، می پرسد. این می تواند به رد سایر علل احتمالی علائم شما از جمله عفونت یا روماتیسم کمک کند.

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش خون انجام دهد تا میزان اسید اوریک شما بررسی شود.  بعضی از افراد اسید اوریک بالایی دارند اما به نقرس مبتلا نمی شوند. برخی دیگر سطح اسید اوریک معمولی دارند اما درگیر نقرس می شوند. در نتیجه ، ممکن است تست های دیگری لازم باشد.

اشعه ایکس ، MRI  یا سی تی اسکن مچ پا نیز می تواند به از بین بردن سایر علل احتمالی التهاب مفاصل کمک کند. بسته به امتحان شما ، ممکن است پزشک سونوگرافی نیز سفارش دهد تا وجود کریستال ها در مچ پای شما بررسی شود.

سرانجام ، آنها ممکن است یک آزمایش مخصوص انجام دهند . این شامل گرفتن یک نمونه کوچک از مایع مفصل از مچ پای شما با یک سوزن کوچک است و دیدن آن در زیر میکروسکوپ برای بررسی هر کریستال اسید اوریک!

براساس نتایج آزمایش و تست های شما ، آنها ممکن است شما را به یک متخصص آرتروز التهابی بنام روماتولوژیست برای درمان ارجاع دهند.

مدیریت نقرس در مچ پا

نقرس در مچ پا چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد ، اما ترکیبی از داروها و درمان های خانگی می تواند به شما کمک کند تا درد مچ پا را کنترل کرده و آن را کاهش دهید.

دارو

داروهایی که می توانند به کاهش درد ناشی از درد نقرس در مچ پا کمک کنند عبارتند از:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAIDS) ، مانند ایبوپروفن (Advil)
  • کورتیکواستروئیدها ، که ممکن است به صورت خوراکی یا به مفصل مچ پا تزریق شوند تا به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • کلشی سین یک داروی تسکین دهنده درد است که باعث کاهش درد می شود اما گاهی اوقات می تواند باعث تهوع و عوارض جانبی دیگر شود.

پزشک شما ممکن است یک مقدار کم روزانه کلشی سین تجویز کند تا درد را کاهش دهد.

داروهای دیگری که ممکن است به کاهش درد در آینده شما کمک کند عبارتند از:

•  (Zyloprim)آلوپورینول و فبوکسوستات  (Uloric)، که کار آن ها محدود کردن تولید اسید اوریک در بدن است و ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به تشکیل نقرس در دیگر مفاصل کمک کنند.
  • داروهای اوریک مانند لزینوراد (زورامپیک) و پروبنسید (پرووبالان) به بدن شما کمک می کند اسید اوریک اضافی را از بین ببرد ، اگرچه ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

درمانهای خانگی

یکی از موثرترین راه های مدیریت نقرس ، محدود کردن مصرف غذاهای غنی از پورین است. به یاد داشته باشید ، بدن شما هنگام تجزیه پورین ، اسید اوریک تولید می کند.

برای جلوگیری از نقرس این موارد را کمتر مصرف کنید:

• گوشت قرمز
  • گوشت اندام مانند جگر
  • غذاهای دریایی ، به ویژه ماهی ، ماهی صدفی ، ساردین و ماهی قزل آلا
  • الکل
  • نوشیدنی های شیرین

کاهش برخی از این موارد همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند ، در صورت داشتن وزن اضافی ، که می تواند یک عامل خطر برای نقرس باشد ، می تواند یک امتیاز اضافی باشد.  مواد غذایی مانند میوه ، سبزیجات ، غلات سبوس دار و پروتئین های بدون چربی را جایگزین کنید.

برخی از درمان های خانگی دیگر که می توانید امتحان کنید وجود دارد ، اما این موارد به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته اند تا مشخص شود که آیا آنها مؤثر هستند. با این حال ، آنها ممکن است کمی تسکین دهند.

مدیریت نقرس در مچ پا

درد نقرس چه مدت در مچ پا طول می کشد؟

ممکن است روزها یا هفته ها در ناحیه مچ پا احساس درد کنید. برخی افراد فقط یک بار این افزایش درد را تجربه می کنند در حالی که برخی ممکن است چندین بار در سال این درد را تجربه کنند.

به خاطر داشته باشید که نقرس یک بیماری مزمن است ، به این معنی که مدت طولانی ادامه دارد و نیاز به مدیریت مداوم دارد. تغییرات و داروها و رژیم غذایی می توانند تغییر بزرگی ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که یافتن یک ترکیب مناسب از تغییرات رژیم غذایی و داروهایی که برای شما مفید است نیز می تواند مدتی طول بکشد. اگر به نظر می رسد این مشکل فوراً در حال بهبود نیست ، ناامید نشوید.

آیا نقرس می تواند منجر به عوارض شود؟

در صورت عدم کنترل ، التهاب ناشی از نقرس می تواند باعث آسیب دائمی در مفاصل مچ پا شما شود ، به خصوص اگر دچار تجربه درد به صورت مکرر هستید.

با گذشت زمان ، توده های بلورهای اسید اوریک  ، همچنین می توانند در اطراف مچ پای شما شکل بگیرند. این توده ها دردناک نیستند ، اما می توانند باعث تورم و حساسیت شوند.

در آخر

نقرس یک بیماری مزمن است که هیچ درمانی ندارد ، بنابراین احتمالاً باید مدتی به آن توجه کنید و نکاتی را رعایت کنید. در حالی که می توان مدتی را برای یافتن روش مدیریت صحیح گذاشت ، بسیاری از افراد مبتلا به نقرس تغییر شیوه زندگی را مؤثر می دانند.

اگر به تازگی تشخیص داده شده است که این مشکل را دارید ، به متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. آنها ممکن است بتوانند نکات بیشتری در مورد نحوه مدیریت علائم نقرس ارائه دهند.

Source: www.healthline.com