دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر در نتیجه جابه جایی غضروف داخل ستون فقرات و فشار آوردن به پا یا نخاع اتفاق می افتد. غضروف جا به جا شده به اعصاب فشار وارد می کند و باعث درد بسیار شدیدی می شود.

دلایل دیسک کمر چیست؟

شایع ترین علل دیسک کمر پیری و ساییدگی است. دلایل دیگر:

• جنس: مردان بین 30 تا 50 سال خطر بیشتری برای ابتلا به دیسک کمر دارند.
  • بلند کردن اشیا سنگین: هنگام بلند کردن چیزی سنگین ، فشار در ناحیه کمر منجر به دیسک کمر می شود. برای همین هنگام بلند کردن چیزی سنگین باید روی پاها فشار وارد شود نه کمر.
  • آسیب دیدگی: هنگام تصادف ، ستون فقرات می تواند آسیب ببیند. این می تواند باعث ایجاد دیسک کمر شود.
  • وزن: اضافه وزن ممکن است باعث ایجاد بار بیشتر روی دیسک های کمر شود و منجر به دیسک کمر شود.
  • حرکاتی که باعث می شود ستون فقرات تحت فشار قرار گیرد: انجام حرکاتی که باعث می شود به کمر فشار وارد شود ، اشتغال در یک کار سنگین ، می تواند منجر به دیسک کمر شود.
  • حرکت معکوس: حرکت معکوس ناگهانی می تواند منجر به دیسک کمر شود.
  • رانندگی بیش از حد: رانندگی و در نتیجه نشستن طولانی مدت دیگر عامل ایجاد دیسک کمر است.
  • عدم تحرک: عدم تحرک طولانی مدت همچنین می تواند باعث ایجاد دیسک شود. بنابراین با ورزش می توانید از دیسک جلوگیری کنید.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن باعث افزایش سایش دیسک ها در کمر می شود. بنابراین باید از کشیدن سیگار جلوگیری کرد.

جراحی حداقل مهاجم ستون فقرات

علائم دیسک کمر:

1. بازو یا پا درد:

اگر دیسک کمر در قسمت تحتانی کمر باشد ، معمولاً شدیدترین درد در باسن و ران شما احساس می شود. درد همچنین ممکن است شامل بخشی از پا باشد. اگر  دیسک بر روی گردن شما باشد ، درد معمولاً در شانه و بازو بسیار شدید خواهد بود. هنگامی که سرفه می کنید ، عطسه می کنید یا ستون فقرات را به موقعیت های خاصی منتقل می کنید ، این درد ممکن است به بازو یا ساق پا کشیده شود.

1. بی حسی یا سوزن سوزن شدن:

به عنوان علامت دیسک کمر ، بی حسی ممکن است در ناحیه کمر رخ دهد. به خصوص هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید ، ممکن است احساس بی حسی در سمت چپ یا راست کمر داشته باشید.

1. ضعف عضلات:

در اثر جه به جایی دیسک ها و تشکیل دیسک کمر ، به اعصاب فشار بیشتری وارد می شود. در اینجا می توانید انقباضات مختلف یا درد عضلات در بدن خود را در نتیجه واکنش اعصاب با افزایش فشار مشاهده کنید.

1. مشکل در راه رفتن:

به دلیل درد و انقباض در قسمت های مختلف بدن بعد از دیسک ، نمی توانید مانند گذشته به راحتی حرکت کنید و این وضعیت در راه رفتن شما منعکس می شود.

علائم دیگر شامل موارد زیر است:

• افزایش درد در شب
  • احساس ضعف در پاها
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن در پا و ساق پا
  • از دست دادن رفلکس در پاها
  • شدید شدن درد هنگام خندیدن ، عطسه و سرفه
  • مشکل در راه رفتن و نشستن
  • مشکل در نگه داشتن ادرار در صورت پیشرفت دیسک

چه زمان باید به متخصص مراجعه کرد:

• درد و بی حسی از باسن تا پا
  • بی حسی در پاها
  • درد در ناحیه پشت که مانع از حرکت شما می شود
  • اگر در یک قسمت از سر خود درد دارید
  • اگر بی حسی و درد در بازوها و نوک انگشتان رخ دهد

لیزر درمانی دیسک کمر

فتق دیسک کمر ناشی از نشت مواد ژله ای از دیسک های بین مهره ای است. دیسک ها به طور معمول با یک حلقه فیبری، به نام نوکلئوس پوشیده شده اند که مواد ژله ای هسته پالپوس را در بر می گیرد. هنگامی که ظرفیت این حلقه بر اثر آسیبی شدید یا به علت بیماری های دژنراتیو کاهش می یابد، مواد درون دیسک در تماس با ساختار عصبی کانال ستون فقرات قرار گرفته و سبب فشردگی ریشه های عصبی و  ایجاد درد می شود.

فتق دیسک می تواند مناطق مختلفی از ستون فقرات را درگیر نماید، اما معمولا قسمت پایین کمر را تحت تاثیر قرار می دهد. در میان علل ایجاد کننده فتق دیسک کمر علاوه بر تروما و بیماری های دژنراتیو، سن فرد نیز وجود دارد. بر خلاف بسیاری از اختلالات دیگر، این بیماری در جوانان بیشتر از افراد مسن رخ می دهد. این امر به این دلیل است که با گذشت سالها، هسته ژلاتینی محکم شده و احتمال نشت را کاهش می دهد.

لیزر درمانی دیسک کمر ، با آندوسکوپی فیبراپتیک که دارای نوک انعطاف پذیر ، یعنی  قابل جابجایی در همه جهات است، آناتومی ناحیه کمر با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته و با سیستم دوربین فیلمبرداری ارزیابی می شود. این یک روش درمانی است که از انرژی لیزر برای رسیدن به قسمت داخلی دیسک فرسوده با سوزن های مخصوص استفاده می کند ، قسمت بسیار کمی از این مفصل را تبخیر می کند و باعث کاهش فشار در مفصل می شود. در این روش بدون نیاز به بیهوشی عمومی فقط بخش مورد نظر بی حس می شود. در اینجا پرتوهای لیزر در دماهای مختلف یا انرژی مختلف به هر مفصل اعمال می شود.

درمان دیسک کمر با لیزر

انتخاب نوع درمان و تکنولوژی به کار گرفته شده برای درمان بیمار باید با توجه به آستانه درد بیمار انجام شود. هنگام درمان فتق دیسک، ما باید بدانیم که چه موقعیتی برای بیمار راحت تر است: خوابیده یا نشسته. در واقع به بیماران توصیه می شود که برای مدت طولانی در موقعیت های ناخوشایند نمانند.

برای انتخاب تکنولوژی درمان فتق دیسک، می توان از لیزر با قدرت بالا استفاده نمود که می تواند عمیقا در بافت ها نفوذ کند. لیزر درمانی دیسک کمر از درمان های محبوب درمان فتق دیسک است. از این تکنولوژی برای اثرات تسکین درد قوی و همچنین کوتاهی زمان درمان آن قدردانی شده است. در مرحله حاد فتق دیسک، جلسات لیزر درمانی باید بصورت روزانه انجام شود. از آنجایی که لیزر روی بافت کار می کند و بافت را ماساژ نمی دهد، تکرار درمان مشکلی نداشته و باعث درد بافت نمی شود.

علاوه بر این، استفاده از لیزر باعث تحریک گیرنده های درد پوستی نمی شود. هنگامی که درد و التهاب تحت کنترل هستند، جلسات درمان لیزر می تواند با درمان دیاترمی به صورت متناوب انجام شود. درمان لیزر می تواند بصورت پالس هایی بر روی نقاط حساس ستون فقرات انجام شود و لیزر چند بار از روی عصب ملتهب عبور کند. یادآور می شویم که درمان های لیزر را نباید بر روی پوست خالکوبی شده انجام داد.

لیزر با شدت بالا

تکنولوژی لیزر با شدت بالا (High Intensity Laser) بر اساس لیزرهای درمانی کم قدرت (LLLT) شناخته شده تولید شده اند. قدرت بالا و انتخاب طول موج مناسب موجب نفوذ به بافت عمیق می شود. لیزر با شدت بالا روشی قدرتمند و غیر اعتیاد آور جهت مدیریت درد ارائه می دهد. لیزر از طریق یک فرایند طبیعی انتقال انرژی (تحریک زیستی و اثر فوتومکانیک) سرعت بهبود و بازسازی را افزایش می دهد. لیزر با شدت بالا به خصوص در درمان صدمات ورزشی موثر است به عنوان مثال گرفتگی عضله یا درد مفصلی، و همچنین درمان کمردرد ناشی از فتق دیسک و یا اختلالاتی در ناحیه گردن که باعث گردن درد می شوند.

اصل اساسی دستگاه لیزر تقویت نرخ چرخش الکترون با عبور دادن انرژی فوتون از طریق یک محیط خاص برای تولید یک پرتو لیزر تک جهته با داشتن طول موج متفاوت از پرتو نور اصلی است. مکانیسم عمل لیزر بر اساس تحریک بافت است. این تحریک در سطح سلول، ساختار عروقی، بافت بینابینی و سیستم ایمنی رخ می دهد.

علاوه بر این لیزر در هنگام اعمال محلی به بافت دارای تاثیر مستقیم بوده و در هنگام استفاده بر روی نقاط طب سوزنی دارای اثرات سیستمیک است. اثرات ضد درد و ضد التهاب لیزر را می توان با مکانیسم های متفاوتی توضیح داد. لیزر با کاهش حس درد در پایانه عصب حسی و اسپاسم در انشعابات عروقی عضلانی، باعث گشاد شدن عروق می شود. این اثرات ضد درد و ضد التهاب لیزر از طریق ایجاد واکنش های شیمیایی در بدن نیز قابل بیان هستند.

لیزر همچنین برای تحریک خونسازی در مغز استخوان پیشنهاد شده است و با تحریک سیستم ایمنی بدن دارای اثر ضد باکتریایی است. لیزر تغییر قابل توجهی در دمای بافت ایجاد نمی کند. این یافته نشان می دهد که اثرات فیزیولوژیکی بالقوه لیزر مستقل از گرما است. مطالعات اخیر نشان می دهد که لیزر می تواند در روند بازسازی بافت، تشکیل استخوان، سنتز بافت غضروف جدید دخیل باشد. مشخص شد که لیزرها به روند بهبود تاندون ها و رباط ها کمک می کنند و از تشکیل فیبروز جلوگیری می نمایند. بعضی از مطالعات نشان داده اند که لیزر درمانی کم توان همراه با ورزش بیشتر از ورزش به تنهایی برای درمان کمر درد مزمن موثر است.

هدف از لیزر درمانی دیسک کمر:

در تعداد زیادی از بیماران که دارای مشکل در ستون فقرات کمر هستند ، فعالیت های روزانه مانند پیاده روی ، نشستن و خوابیدن محدود شده و به منظور نجات بیمار از دردهای شدید که کیفیت زندگی را مختل می کنند انجام می شود. بدون هیچ گونه آسیبی به بیمار ، بدون بریدن پوست ، بدون آسیب رساندن به اعصاب ، رگ ها و استخوان ها ، با هدف از بین بردن مفاصل دیسک فرسوده بین استخوان های ستون فقرات با تبخیر کردن آنها انجام می شود. علاوه بر این ، چسبندگی ها به صورت مکانیکی تمیز می شوند. فشرده سازی عصب اصلاح شده و تزریق دارو با هدف دستیابی به سلامت کامل فیزیولوژیکی بافت انجام می شود.

مزایای استفاده از لیزر در مورد دیسک کمر:

• بیمارانی که تحت لیزر درمانی قرار می گیرند ، بستری نمی شوند
  • این عمل تنها 10 تا 15 دقیقه طول می کشد.
  • آنها در طول یا بعد از عمل رنج نمی برند.
  • آنها نیم ساعت پس از درمان به خانه برمی گردند.
  • خطرات جراحی مانند خطر عفونت و خطر خونریزی بسیار نادر است.
  • هیچ برشی در پوست با لیزر درمانی وجود ندارد.
  • بیمار می تواند روز بعد کار خود را شروع کند.
  • میزان موفقیت لیزر درمانی دیسک بین 70 تا 80 درصد است.

اثرات مفید لیزر با شدت بالا

گشاد شدن رگ: افزایش جریان خون با افزایش حرارت محلی همراه بوده و باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود.

افزایش تخلیه سیستم لنفاوی: سبب جذب بیشتر مایعات اضافه و کاهش تورم می شود.

تحریک متابولیک: تحریک جایگزینی سلولی، فرایند تبدیل ADP به ATP را شتاب داده و تبادل الکتریکی بین محیط های داخل و خارج سلولی با غلظت اسیدهای نوکلئیک و اسید آمینه افزایش می یابد.

نکاتی که در لیزردرمانی دیسک کمر باید به آنها توجه کرد:

مهم ترین موضوعی که در درمان های لیزری مورد توجه قرار می گیرد ، انجام این فرآیند در مراکز دارای امکانات کافی است وتجربه متخصص در استفاده از فناوری لیزر است. لازم به ذکر است که متخصصان تازه کار که این امکانات را ندارند ، متأسفانه ممکن است به مفصل و سایر ساختارهای عصبی آسیب وارد کنند.

source: en.eme-physio.com,ncbi.nlm.nih.gov,high-intensity-laser.com

دکتر اسکویی  متخصص طب فیزیکی در تهران

آدرس مطب تهران: اتوبان همت غرب، بعد از بزرگراه ستاری جنوب، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، خیابان بهار، بیمارستان امید، درمانگاه طب فیزیکی

روز و ساعات مطب تهران: شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 12 صبح