قوز کمر( کیفوز ) چیست، علل و روش های درمان

آناتومی طبیعی ستون فقرات انسان وقتی که از پشت نگاه می کنیم از سر تا لگن، باید به صورت یک خط مستقیم، از طرفین در قسمت کمر و گردن یک گودی کوچک یعنی لوردوز و در ناحیه پشت یک قوس کوچک یعنی کیفوز باشد.

اشعه X که هنگام ایستادن در موقعیت راحت گرفته می شود اندازه گیری کیفوز است که از نظر فیزیولوژیکی طبیعی در قسمت قفسه سینه یا پشتی ستون فقرات ماست و این حد بین 20 تا 55 درجه است. کیفوز یعنی قوز شخص در این محدوده در حد نرمال قرار دارد.

برای جراحی کیفوز، قوز باید حداقل 75 درجه یا بیشتر باشد. کیفوز ممکن است به دو صورت رخ دهد، کیفوز وضعیتی ناشی از اختلال در حالت ایستادن و کیفوز ساختاری که به علت مشکلات در ساختار مهره های ستون فقرات است.

قوز کمر( کیفوز ) چیست، علل و روش های درمان

علائم کیفوز یا قوز پشتی

کیفوز بیشتر در کودکان 9 تا 13 ساله مشاهده می شود. نشانه های کیفوز در ابتدا با صاف نایستادن کودکان و برآمدگی در قسمت پشتی آنها مشخص می شود. کیفوز انعطاف پذیری ستون فقرات را به شدت کاهش می دهد و بیمار را محدود می کند، این بیماران سریع تر از افرادی که دارای ستون فقرات عادی هستند خسته می شوند و با توجه به درجه قوز، درد کمر و پشت را تجربه می کنند.

بسته به درجه قوز، کیفوز ممکن است باعث شود که بیمار 5 سانتی متر کوتاه تر از قد طبیعی به نظر برسد.

علل کیفوز(قوز پشتی)

اگر چه علل بسیاری برای کیفوز ساختاری وجود دارد، علت اکثر اسکولیوزها ناشناخته است. به کیفوزهایی که علت آنها ناشناخته است، کیفوز شوئرمن گفته می شود.

از علل کیفوزهای شناخته شده می توان به کیفوز ناشی از ناهنجاری های نخاعی مادرزادی، کفیوز به علت شکستگی ستون فقرات و کیفوز به علت روماتیسم مفصلی اشاره کرد.

انواع کیفوز

کیفوز شوئرمن: توسعه بیشتر قسمت پشتی مهره های ستون فقرات سبب خم شدن مهره ها به سمت جلو و ایجاد قوز در بیمار می شود. کیفوز معمولا در پشت دیده می شود، اما ممکن است بین کمر و پشت نیز رخ دهد.

کیفوز شوئرمن به آرامی پیشرفت می کند و بیمار ممکن است در مرحله اولیه درد را تجربه نکند. در کیفوزهای وضعیتی، بیمار حتی به مدت کم می تواند صاف بایستد، اما بیماران با مشکلات کیفوز ساختاری نمی توانند ستون فقرات را به حالت صاف نگه دارند. کیفوز شوئرمن اغلب در کودکان 9 تا 13 ساله و در هر دو جنس دیده می شود.

در برخی بیماران مبتلا به کیفوز هم زمان ممکن است اسکولیوز نیز دیده شود. یکی از سخت ترین درمان های مشکلات ستون فقرات، ناهنجاری های ستون فقرات با اسکولیوز و کفیوز با تغییر شکل ستون فقرات است.

کیفوز وضعیتی: به عنوان قوز ناشی از اختلال در حالت ایستادن شناخته می شود. مهم ترین دلیل عدم وجود شرایط در ستون فقرات و عضلات ستون فقرات است. با داشتن عادات ورزشی، انجام تمرینات و تقویت عضلات ستون فقرات و ستون فقرات می توان از کیفوز وضعیتی جلوگیری کرد. در کودکانی که به علت اختلال در حالت ایستادن قوز پشتی دارند، می توان در سنین کم با ورزش و حرکات ورزشی برای صاف ایستادن از ایجاد قوز جلوگیری کرد.

تشخیص کیفوز

تشخیص بیمار مشکوک مبتلا به کیفوز بر اساس بررسی ارتوپدی فیزیکی و ارزیابی ساختارهای استخوانی کل ستون فقرات و وضعیت نخاع است. درجه انحنای ساختارهای استخوانی با استفاده از اشعه ایکس و توموگرافی کامپیوتری برای تشخیص قطعی اندازه گیری می شود و نخاع و بافت های نرم اطراف آن با استفاده از معاینه MRI مورد ارزیابی قرار می گیرد.

عوامل مهم در درمان کیفوز

• سن بیمار و سن واقعی استخوان (سن استخوان همیشه همان سن عادی ما نیست).
  • درجه قوز
  • علت قوز
  • ستون فقراتی که قوز دارد
  • دوره قوز( دوره پیشرفت یا پایدار)
  • کمر درد و پشت درد
  • اختلالات ثانویه (تنگی نفس، اختلالات زیبایی شناختی، و غیره)

درمان قوز پشت (کیفوز)

درمان کیفوز مبتنی بر سن، جنس، شدت قوز و سایر عواملی است که با کیفوز ارتباط دارد.

پیگیری کیفوز: بیماران مبتلا به کفیوز مانند اسکولیوز، که قوز بیشتر از حد نرمال دارند، به مدت 6 ماه پیگیری می شوند. دوره پیگیری برای بیمارانی که قوز آنها بین 55 تا 75 درجه کامل نیست، معتبر است.

ورزش برای کیفوز: می توان با ورزش های منظم در خانه از پیشرفت اختلالات وضعیتی و قوز پشتی جلوگیری کرد.

حرکت ورزشی پل برای افراد مبتلا به کمر درد و پشت درد مفید است. می توانید روی عضلات شکم و باسن نیز اجرا کنید. همچنین باعث تقویت عضلات ستون فقرات و کمر می شود. به پشت خوابیده و با فشار دادن کف پا روی زمین زانوهای خود را خم کنید. پاها را در راستای باسن باز کرده، دست ها را روی زمین قرار داده و سپس کمر را به آرامی بالا و پایین کنید. انجام این حرکت روزانه 15 بار ایده آل ست. ( ادامه دارد )

source: ortobiyoloji.com

دکتر اسکویی  متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آدرس مطب تهران: اتوبان همت غرب، بعد از بزرگراه ستاری جنوب، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، خیابان بهار، بیمارستان امید، درمانگاه طب فیزیکی