علت درد شانه و روش های درمان آن

در هرکدام از شانه های ما 2 مفصل وجود دارد و همین امر شانه ها را به یکی از انعطاف پذیر ترین قسمت های بدن تبدیل می کند. به دلیل نقش پر رنگی که شانه ها در فعالیت روزانه ما دارند، احتمال آسیب دیدگی و درد در این ناحیه زیاد است.

دردهای ناحیه شانه از رایج ترین دردها به خصوص در افراد مسن است. با بالا رفتن سن و ضعیف شدن ساختار اسکلتی و عضلانی بدن ، دلایل متفاوتی می تواند درد شانه را ایجاد کند.

عواملی که موجب درد شانه می شود، می تواند ریشه های مختلفی داشته باشد که هر کدام درمان مخصوص به خود را دارند. تشخیص درست علت درد شانه و درمان آن به عهده پزشک معالج است.

رایج ترین دلایلی که درد شانه را به همراه دارند عبارتند از: التهاب مفاصل در اثر ضرب دیدگی، آسیب به عضلات و تاندون های شانه، آسیب دیدگی استخوان های شانه، آرتروز شانه و…

در ادامه این مقاله هریک از دلایل ایجاد کننده درد شانه را به طور خلاصه معرفی خواهیم کرد و راه های درمان درد شانه و پیش گیری از آن توضیح داده می شود.

علت درد شانه و روش های درمان آن

چه عواملی باعث ایجاد درد شانه می شود؟

عوامل بسیاری ممکن است موجب ایجاد درد در ناحیه شانه شود. بعضی از این عوامل با افزایش سن در ارتباط است و با بالا رفتن سن به طور طبیعی رخ می دهد. بعضی دیگر ریشه های متفاوتی دارند که در ادامه به بررسی اجمالی آن ها خواهیم پرداخت.

التهاب یا پارگی تاندون روتاتور کاف

یکی از شایع ترین علت های درد شانه و کتف ، آسیب هایی است که به تاندون سر شانه وارد می شود. این تاندون به نام روتاتور کاف (Rotator cuff) شناخته می شود. در این وضعیت تاندون های سر شانه متورم می شوند. اگر این عارضه درمان نشود می تواند منجر به پارگی شدید تاندون و در نهایت تحلیل رفتن شانه شود.

احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که سابقه ضرب دیدگی شانه یا انجام کارهای سنگین دارند، بیشتر است.

آسیب دیدگی ناحیه دیگری از بدن

در بعضی موارد درد شانه به دلیل آسیب دیدن ناحیه گردن یا عضله دوسر بازو احساس می شود. شانه به عنوان مرجع درد این نوع آسیب دیدگی ها شناخته می شود. در این مواقع با حرکت دادن شانه درد بیشتر نخواهد شد.

شانه منجمد

این بیماری با درد شانه آغاز می شود و بعد از مدتی محدوده حرکت شانه بسیار کاهش می یابد. با شروع بیماری، فرد نمی تواند دست خود را به پشتش برساند و سپس توانایی بالا بردن آن را نیز از دست می دهد. با گذشت زمان ممکن است درد شانه از بین برود ولی محدودیت های حرکتی باقی می ماند. در نهایت کم کم بیماری رو به بهبود می رود و فعالیت های شانه به حالت طبیعی باز می گردد.

دلایل دیگری که موجب درد شانه می شود عبارت است از:

• آرتروز
  • مرگ بافت استخوانی در ناحیه شانه به دلیل کمبود جریان خون
  • در رفتگی استخوان شانه
  • پارگی غضروف
  • چرخش استخوان

علت درد شانه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص دقیق علت درد شانه باید به پزشک مراجعه کرد. احتمالا پزشک از شما درباره تاریخچه پزشکی سوالاتی می کند و معاینه جسمانی انجام می دهد. پزشک با بررسی میزان حساسیت و تورم در ناحیه شانه و بررسی میزان دامنه حرکت مفصل شانه می تواند علت درد شانه را حدس بزند.

برای تشخیص دقیق تر علت درد شانه معمولا از آزمایش های تصویربرداری استفاده می شود. این آزمایش ها شامل موارد زیر است:

• اشعه ایکس (جستجوی مشکلاتی که به استخوان ها مربوط می شود.)
  • اسکن سونوگرافی (نشان دهنده تورم و آسیب تاندون ها یا سایر بافت های نرم)
  • تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی یا MRI (آسیب دیدگی تاندون ها، عضلات و استخوان ها را مشخص می کند)
  • آزمایش خون (ردیابی آرتروز روماتیسمی)

سوالات مهمی که هنگام مراجعه به پزشک حتما باید پاسخ آن ها را در اختیار پزشک بگذارید در زیر آمده است:

• آیا درد شانه را در هر دو شانه حس می کنید یا یکی؟
  • آیا این درد ناگهان شروع شد؟ مشغول چه کاری بودید؟
  • آیا درد شانه به باقی نقاط بدنتان هم منتقل می شود؟
  • می توانید ناحیه درد را مشخص کنید؟
  • آیا درد شانه باعث می شود هنگام خواب بیدار شوید؟
  • درد شانه را چگونه حس می کنید؟ در حال تشدید ، گرم و متورم؟ یا به عکس؟
  • چه چیزی احساس این درد را در شما بیشتر می کند؟

چه زمانی برای درمان درد شانه باید به پزشک مراجعه کنید؟

معمولا بدون مراجعه به پزشک می توانید درد شانه را کنترل کنید. اما در مواردی که آسیب جدی است، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. در پایین لیستی از علائمی آورده شده که در صورت بروز هر یک باید سریعا به پزشک مراجعه کرد:

• درد ناگهانی شانه که مربوط به ضربه دیدن فیزیکی نیست (ممکن است نشان دهنده حمله قلبی باشد)
  • درد شدیدی که در هر دو شانه احساس می کنید.
  • احساس تب همراه با درد شانه
  • عدم توانایی حرکت شانه اگر بیش از چند روز باقی بماند.
  • گرما و حساسیت بالا در نواحی اطراف شانه
  • کبودی و دردی که بیش از چند هفته احساس کنید.

روش های درمانی درد شانه

درمان درد شانه بستگی به علت درد شانه دارد. گزینه های درمان درد شانه عبارت است از: درمان جسمی، بی حرکت نگه داشتن شانه و یا عمل جراحی.

استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که به NSAID ها معروفند، برای کاهش درد شانه موثر است. کورتیکو استروئیدها داروی های ضد التهاب قوی هستند که پزشک ممکن است نمونه های خوراکی یا تزریقی آن را برای شما تجویز کند.

درمان درد های جزئی شانه

• استفاده از بسته های یخ به مدت 15 تا 20 دقیقه و سه تا چهار بار در روز به کاهش درد کمک می کند.
  • استراحت دادن به مفصل شانه برای چند روز و سپس بازگشت به فعالیت طبیعی
  • جلوگیری از حرکاتی که درد شانه را تشدید می کند.
  • مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین یا ایبوپروفن. البته بهتر است با مشورت پزشک باشد.

راه های پیش گیری از درد شانه

بهترین راه جلوگیری از احساس درد شانه تمرینات ورزشی است. تمرینات ساده ای که به کشش و تقویت ماهیچه های کتف و شانه کمک می کند، از احساس درد شانه جلوگیری خواهد کرد.

اگر سابقه مشکلی در شانه ها دارید بهتر است بعد از ورزش کردن 15 دقیقه از بسته های یخ استفاده کنید که عوارض دیگری را تجربه نکنید.

بهتر است نحوه انجام تمرینات ورزشی مربوط به شانه را از یک فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر بخواهید. این افراد با راهنمایی کامل ، نحوه انجام صحیح حرکات ورزشی را به شما یاد خواهند داد که با به کار گیری آن ها از درد شانه جلوگیری می کنید.

سخن آخر

درد شانه ممکن است تبدیل به احساسی روزانه در شما شده باشد. بهتر است علت درد شانه را با مراجعه به پزشک متخصص دریابید. بعد از یافتن علت درد، می توانید با انجام کارهایی که درد شانه را کنترل می کند از احساس درد عذاب آور خلاص شوید. انجام حرکات ورزشی روزانه و تقویت عضلات کتف و شانه از ایجاد درد در این ناحیه جلوگیری می کند. بهتر است تمرینات روزانه ورزشی را به عنوان عادتی خوب در زندگی به کار ببرید. در این صورت با داشتن عضلاتی قدرتمند احساس درد در شانه یا نقاط دیگر بدن به سراغ شما نخواهد آمد.

Source: www.healthline.com, www.versusarthritis.org