شانه یخ زده و درمان آن

سندرم شانه یخ زده چیست؟

سندرم‌ شانه یخ‌ زده یک نوع بیماری مفصلی شانه است که سبب درد، سفتی و گرفتگی مفصل شانه می‌شود.
از دیگر اسامی این بیماری می‌توان به شانه منجمد، شانه فریز شده، چسبندگی شانه و کپسولیت چسبنده اشاره کرد.
شانه دارای یک مفصل گوی وحفره می‌باشد. از شانه استخوان بالای بازو (هومروس)، استخوان تیغه شانه (اسکوپولا) و استخوان ترقوه (کلاویکل) تشکیل شده است. سراستخوان بازو به وسیله حفره‌ای کم عمق به تیغه استخوان شانه اتصال پیدا می‌کند. به بافت پیوندی محکمی که اطراف مفصل را فراگرفته کپسول شانه‌ای گفته می‌شود. برای راحتی و آسانی حرکت شانه، مایع سینوویال، کپسول مفصلی و مفصل شانه راهمانند روغن روان می‌کند.

شانه یخ زده و درمان آن

مفصل شانه در بین تمامی مفاصل بدن انسان دارای بیشترین دامنه حرکتی است. این ویژگی مهم امکان انجام حرکات پیچیده و آزادانه را برای اندام فوقانی جهت انجام فعالیت‌های گوناگون فراهم می‌کند. هنگامی که کپسول مفصلی فشرده و ضخیم شود، تارهای بافت مفصلی سخت شده و در مواردی که مایع سینوویال کمتری در مفصل تولید شود باعث بروز سندرم شانه یخ زده می‌شود. از نشانه‌های بارز و مهم این بیماری درد در شانه و سخت شدن حرکت بیمار حتی با کمک دیگران است‌.

علائم شانه یخ زده

از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری مشکل شدن حرکت بیمار، خشک شدن عضلات و محدود شدن دامنه حرکتی بیمار است. احساس درد در شانه راست و چپ از دیگر نشانه‌های این سندرم است. اکثر بیماران در این زمان از ترس دردی که باید هنگام فعالیت تحمل کنند .فعالیت‌های خود را کاهش می‌دهند و بیشتر سعی می‌کنند شانه را در نزدیکی بدن نگه دارند. در حالی‌که باید دقیقا عکس این عمل را انجام دهند و فعالیت‌های کششی و حرکتی سبک را طبق تجویز پزشک داشته باشند زیرا بی‌حرکتی بیمار موجب خشک شدن بیشتر مفصل و تشدید بیماری می‌شود .
به طور معمول این بیماری به آرامی اغاز شده و به گفته اکثر پزشکان از سه مرحله تشکیل می‌شود.
مرحله ابتدایی
به مرحله‌ای گفته می‌شود که بیمار احساس درد می‌کند ولی هنوز محدودیت حرکت زیادی برای بیمار ایجاد نشده است. به مرحله ابتدایی، مرحله خشکی شانه نیز گفته می‌شود.
مرحله دوم
در این مرحله یخ زدگی شانه رخ داده است، بیمار دارای درد کمتر ولی محدودیت حرکتی بیشتری است.
مرحله سوم
مرحله ذوب شدن شانه یخ زده است که در واقع بیمار به سمت بهبودی پیش می‌رود. ولی هر کدام از این مراحل می‌تواند از یک تا چند ماه زمان ببرد و زمان لازم برای طی کردن هر کدام از مراحل دقیقا مشخص نیست.

درمان شانه یخ زده

به طور معمول این بیماری به تدریج و با گذشت زمان بهبود می‌یابد اما امکان دارد دوره درمان حدود ماه‌ها یا بیشتر زمان ببرد. تمرکز اصلی درمان سندرم شانه یخ زده روی بدست آوردن دوباره قدرت حرکت بیمار و کنترل و کم کردن درد بیمار است.

درمان بدون جراحی

کمپرس سرد یا گرم شانه از روش‎های موثر برای کاستن از درد شانه یخ زده است .
درابتدابیمار می‌تواند برای کم کردن درد و التهاب شانه خود از داروها مسکن همانند آسپرین، ایبوپروفن را طبق نظر و تجویز پزشک استفاده نماید.

تزریقات شانه

برای کم کردن درد شانه یخ زده از تزریق‌های متفاوتی استفاده می‌شود. همانند تزریق کورتون که یک داروی قدرتمند است و مستقیما در شانه تزریق می‌شود. علاوه بر این ممکن است از تزریق پی آر پی که پلاسما غنی از پلاکت است برای بهبود و بازسازی بافت آسیب دیده شانه استفاده شود.

اوزون تراپی

نتیجه اوزون تراپی در بیماران سندرم شانه یخ زده بسیار شگفت انگیز است. در اوزون تراپی با روش بی‌حسی موضعی شانه بیمار بی‌حس می‌شود و تزریق اوزون انجام می‌شود. در اکثر موارد بیمار می تواند اثر درمان را در همان زمان احساس کند و به طور معمول اثر درمان در طولانی مدت باقی می‌ماند و بیمار می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را بسیار راحت‌تر از قبل انجام دهد.

فیزیوتراپی

کارشناسان فیزیوتراپی با انجام ورزش‌ها، حرکات سبک و به کمک دستگاه‌های مخصوص به بیمار کمک می‌کنند تا بدون تحمل درد زیاد و وارد شدن فشار مضاعف به شانه بیمار انعطاف پذیری اندام‌ها و توانایی حرکت خود را سریع‌تر بدست آورد.
طب فیزیکی از دیگر روش‌هایی است که برای درمان این بیماری استفاده می شود.
از دیگر روش‎ها که برای این بیماری کاربرد دارد عبارت اند از: ماساژ درمانی، مگنت تراپی، شاکویو و طب سوزنی است.

عمل جراحی

جراحی آخرین راهی است که پزشکان در موارد شدیدی که بیمار به دیگر درمان‌ها پاسخ نداده و بهبودی کامل حاصل نشده است، استفاده می‌کنند.
یک نوع جراحی شانه یخ زده جراحی همراه با بیهوشی عمومی است. راه دیگری که برای درمان شانه یخ زده استفاده می‌شود. روش جراحی آرتروسکپ است .در این عمل جراحی با برش کوچکی روی شانه برای آزاد سازی کپسول و پاک سازی بافت آسیب دیده با استفاده از آرتروسکوپ‌ انجام می‌شود. انجام دقیق و مستمر برنامه بازتوانی بعد از عمل جراحی در بدست اوردن توانایی کامل حرکت بیمار اهمیت بسیار زیادی دارد.