سیاتیک در حاملگی

بیماری سیاتیک یک بیماری شایع برای زنان باردار در نیمه دوم بارداری است. هنگامی که مراقبت های مناسب انجام شود ، می توان تا حدی که حداقل زندگی زن را تحت تأثیر قرار دهد آن را کنترل کرد.

آیا در دوران بارداری از بیماری سیاتیک رنج می برید؟

نوریت سیاتیک به دلیل تحریک و التهاب در عصب سیاتیک سبب درد شدید از پشت پا تا پاشنه می شود. این وضعیت در بیش از نیمی از زنان باردار تاثیر می گذارد  و معمولاً از ماه ششم بارداری شروع می شود.

در زیر می توانید علل و علائم این بیماری را بیابید و درمان های لازم برای کنترل این بیماری را یاد بگیرید.

سیاتیک در حاملگی

بیماری سیاتیک در دوران بارداری:

دلایل:

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به سرکوب عصب سیاتیک در دوران بارداری شود. با این حال ، همه آنها یک نقطه شروع یکسان دارند: تغییرات آناتومیکی و هورمونی که با رشد جنین در رحم در بدن مادر اتفاق می افتد.

به طور کلی ، این تعدادی از مشکلات را ایجاد می کند:

• اول از همه ، رشد رحم در حفره شکمی می تواند باعث شود برخی از اندام های داخلی جابه جا شوند و این می تواند عضله سیاتیک آسیب برساند.
  • همچنین ، وضعیت رحم و نوزاد می تواند برای حرکت، لگن را به سمت جلو هول دهد تا مادر بتواند تعادل خود را حفظ کند. این امر مرکز تعادل مادر را تغییر می دهد. این نیز می تواند باعث بیشتر باز شدن پاها وخم شدن کمر شود.
  • در پایان بارداری ، در هورمون شل کننده به نام ریلاکسین افزایش دیده می شود. این باعث  بزرگ شدن رحم شده و بافت های همبند استخوانی در بدن الاستیک تر می شوند. در نتیجه ، بسیاری از مفاصل ضعیف تر می شوند و انقباضات شایع تر می شوند.

سیاتیک در حاملگی

علائم بیماری سیاتیک در دوران بارداری:

بسته به میزان فشاری که عصب سیاتیک در معرض آن است ، درد شما می تواند تا حد زیادی تغییر کند. برخی از خانم ها این درد را بسیار شدید و دشواری در حرکت توصیف می کنند ، در حالی که برخی دیگر ناراحتی کم تری دارند.

شایع ترین علائم به شرح زیر است:

• در مورد سیاتیک خفیف ، درد از ناحیه کمر تا باسن گسترش می یابد و عموماً در اشکال منطقه ای مشاهده می شود.
  • در موارد شدیدتر سیاتیک ، درد در سراسر پا گسترش می یابد و حتی ممکن است روی زانو و مچ نیز تأثیر بگذارد.
  • درد ممکن است هنگام سرفه یا عطسه بیشتر شود.
  • ممکن است بی حسی یا ضعف عضلانی تجربه شود.
  • درد می تواند در جدی ترین موارد منجر به کاهش تحرک شود.

سیاتیک در حاملگی

روش های پیشگیری و درمان بیماری سیاتیک در دوران بارداری:

می توانید بدن خود را از طریق تمرینات و تنفس منظم تقویت کرده و از درد سیاتیک در دوران بارداری جلوگیری کنید.

با رعایت یکسری اقدامات می توانید این بیماری را درمان و کنترل کرده و در دوران بارداری و زایمان استقامت بیشتری داشته باشید. همچنین می توانید از آسیب بیشتر عصب سیاتیک خود جلوگیری کنید.

در اینجا چند نکته آورده شده است:

• وزن خود را در دوران بارداری کنترل کنید.
  • تمرینات کنترل شده انجام دهید. فعالیت های بدنی مانند پیاده روی ، شنا ، یوگا و پیلاتس به تقویت عضلات شکمی کمک می کند.
  • گرما درمانی. اعمال گرمای منطقه ای در مناطق آسیب دیده ، احساس درد را تسکین می دهد.
  • اگر به پهلو می خوابید بین پاها و اگر روی شکم می خوابید  زیر پاها یک بالش قرار دهید.
  • یک کفش مناسب را انتخاب کنید که با شیب طبیعی کمر شما سازگار باشد. استفاده از کفش پاشنه بلند توصیه نمی شود.
  • اگر به مدت طولانی نیاز به نشستن دارید ، هر دو ساعت یک بار استراحت کنید و قدم بزنید و پاهای خود را دراز کنید.
  • اگر درد شدید باشد ، ایده آل است که ماساژهای منطقه ای را روی بدن خود انجام دهید تا بتوانید عضلات را شل کنید و درد را کاهش دهید.
  • بسیار مهم است که سعی نکنید خود را با داروهای ضد التهابی درمان کنید. درعوض ، با متخصص مشورت کنید.

در آخر این نکته را بخاطر بسپارید که هنگام بروز بیماری ها یک متخصص مشورت کنید. تحولات بدن در دوران بارداری برخی هزینه ها را دارد ، اما غلبه بر آنها بهترین روش برای داشتن یک بارداری سالم و شاد است.

Source: www.sagligabiradim.com