راه های طبیعی جهت درمان روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی که به آن آرتریت روماتوئید نیز گفته می شود در دسته بیماری های خود ایمنی قرار می گیرد. این بیماری که مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند روی کیفیت زندگی افراد تاثیر نامطلوبی گذاشته و آن را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در این میان روش های متعددی برای درمان و کنترل علائم مورد استفاده قرار می گیرد. دارو های متعددی برای روماتیسم مفصلی وجود دارد که در این میان برخی داروها و درمان ها در دسته داروهای طبیعی قرار می گیرند و می توانند نتایج مثبتی را به دنبال داشته باشند.

علاوه بر دارو ها گاهی یک سری اقدامات غیر دارویی به منظور کاهش علائم و ناراحتی های ناشی از بیماری توسط پزشک توصیه می شود که بیماران می توانند با بهره گیری از این موارد به بهبود علائم ناشی از بیماری خود کمک کنند.

براساس تحقیقات و آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۴، روماتیسم مفصلی طیف گسترده ای از بزرگسالان را درگیر کرده و روی زندگی آن ها تاثیرات نامطلوبی داشته است. در این تحقیق همچنین طیف گسترده ای از روش ها و راه های طبیعی برای کاهش علائم روماتیسم مفصلی معرفی شده است که از جمله آن ها می توان به تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی اشاره کرد.

حرکات فیزیوتراپی یکی از راه های طبیعی برای تسکین علائم بیماری

طبق داده ها و اطلاعات منتشر شده در خصوص روش ها و مسیر های طبیعی و غیر دارویی برای درمان روماتیسم مفصلی، فیزیوتراپی هدف مند و اصولی به عنوان یکی از موثرترین روش ها معرفی شده است. منظور از فیزیوتراپی هدف مند استفاده درست از متد هایی است که با شرایط و مشکلات بیمار مطابقت داشته باشد.

در صورت استفاده درست از حرکات اصلاح شده و مطابق با علائم و شرایط بیمار، می توان به کمک فیزیوتراپی گامی موثر در بهبود علائم بیماری روماتیسم مفصلی برداشت. به صورت کلی روش ها و حرکاتی که در فیزیوتراپی به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد شامل کشش، ورزش و حرکات متناوب سرمایشی و گرمایشی است.

استفاده از حرکات کششی در فیزیوتراپی برای کمک به درمان روماتیسم مفصلی

زمانی که فردی برای درمان و کاهش نشانه ها و علائم ناشی از بیماری آرتریت روماتوئید، توسط پزشک معالج به فیزیوتراپی ارجاع داده می شود، فیزیوتراپ ممکن است با توجه به موقعیت بیمار یک سری روش های کششی را متناسب با شرایطی که فرد دارد به او معرفی کند.

تمامی این راهکار ها و تمرین های کششی می تواند در راستای بهبود علائم و تسکین درد های ناشی از بیماری توسط بیمار مورد استفاده قرار بگیرد. تمرینات کششی که باعث ایجاد کشش در عضلات اطراف مفاصل می شود می تواند برخی از علائم و دردهای بیماری را کاهش دهد.

همچنین بررسی و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که برخی از حرکات کششی بسیار ساده و تقویتی می تواند درد و علائم ناشی از روماتیسم مفصلی دست و مچ دست را کاهش دهد. البته این نکته را باید اضافه کرد که بدون مشورت با پزشک و فیزیوتراپ به هیچ عنوان نباید حرکات کششی جدید را به کار برد چرا که برخی از حرکات نامناسب می تواند تاثیرات معکوسی در بیماری داشته باشند.

ورزش راهی برای کاهش علائم بیماری آرتریت روماتوئید

به صورت کلی توصیه ابتدایی به افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی این است که از انجام فعالیت های ورزشی شدید و پر تحرک خودداری کنند. البته در بسیاری از موارد علائم و درد های بیماری نیز مانع از انجام بسیاری از فعالیت ها شده و تحرکات فرد بیمار را محدود می کند.

اما در بسیار از موارد فیزیوتراپ ممکن است علاوه بر تجویز یک سری روش های کششی هدف مند، تمرین های سبک و کم تحرک ورزشی را نیز با توجه به شرایط بیمار برای او تجویز کند که این حرکات نیز می توانند به کاهش علائم بیماری و تسکین نشانه های بیماری کمک کنند.

از جمله حرکات ورزشی که به صورت محدود ممکن است برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی تجویز شوند، ورزش های شنا و دوچرخه سواری هستند که می توانند تا حدودی عضلات اطراف مفاصل آسیب دیده را تقویت کنند و به این ترتیب روند پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید را کاهش دهند.

حرکات متناوب سرمایشی و گرمایشی راهی طبیعی برای کاهش علائم بیماری روماتیسم مفصلی

در خصوص تاثیر این مورد مدارک و شواهد پزشکی متناقضی وجود دارد. شواهد در خصوص استفاده از کمپرس های گرمایشی و سرمایشی برای تسکین درد مفاصل بسیار مختلف و متفاوت است. اما با این حال بر اساس تجربه های شخصی برخی از افراد با استفاده از بسته های گرم و سرد در محل مورد نظر به صورت موقتی درد خود را کاهش می دهند.

یک نکته ای که در این خصوص باید رعایت شود این است که به هیچ عنوان نباید یخ را به صورت مستقیم روی سطح قرار دهید و حتماً باید آن را در پوششی مانند پارچه یا حوله بپیچید و بعد از آن استفاده کنید.

تاثیر استراحت در بهبود علائم بیماری

در خصوص بیماری روماتیسم مفصلی باید این طور گفت که استراحت جزء اصول پایه ای در روند درمان و بهبود بیماری محسوب می شود. اما منظور از استراحت یک روند متعادل و میانه است.

در واقع باید این طور گفت که با وجود اهمیت استراحت در بیماری روماتیسم مفصلی، نباید روند زندگی افراد به یک روند بی تحرک و ثابت تبدیل شود. استراحت بیش از حد و پیش گرفتن یک سبک زندگی ساکن و بی تحرک می تواند باعث بدتر شدن تمامی علائم و نشانه های بیماری و افزایش درد مفاصل شود.

راه های طبیعی جهت درمان روماتیسم مفصلی

تغییر در سبک زندگی به عنوان راهکاری غیر دارویی برای تسکین علائم بیماری روماتیسم مفصلی

در این خصوص باید گفت تغییر در شیوه زندگی و پیش گرفتن یک روند سالم امری است که به صورت کلی می تواند در حفظ سلامت عمومی افراد موثر باشد و این راهکار برای اکثر بیماری ها و حتی برای افراد سالم به عنوان روشی پیشگیرانه توصیه می شود.

در خصوص بیماری روماتیسم مفصلی نیز باید این طور گفت که تغییر در سبک زندگی می تواند تاثیر به سزایی در روند درمان و بهبودی بیماری داشته باشد. دوری از استرس و داشتن یک زندگی آرام در روند بهبودی این بیماری بسیار موثر است و از این رو استفاده از روش های تمرکز اعصاب مانند یوگا می تواند بسیار مفید باشد.

اهمیت تغییر رژیم غذایی در تسکین علائم و نشانه های بیماری

رژیم غذایی سالم یکی از فاکتور های اولیه و مهمی است که پزشکان به بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید توصیه می کنند. رژیم غذایی بر پایه گیاهی می تواند بسیار موثر باشد. همچنین به منظور کاهش التهاب ناشی از بیماری در بسیاری از مواقع پزشک برای بیماران رژیم های غذایی ضد التهابی تجویز می کند.

رژیم های غذایی بر پایه غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه و همچنین حبوبات و آجیل می تواند به میزان قابل توجهی التهابات سیستماتیک بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی را کاهش دهد و از طرفی میزان درد آن ها را نیز کاهش می دهد و نقشی در بهبود این بیماری داشته باشد.

در نهایت با توجه به مطالبی که در بالا جهت درمان روماتیسم مفصلی اشاره شد می توان گفت روش های مکمل غیر دارویی نیز می توانند در کنار تجویز های دارویی برای درمان بیماری روماتیسم مفصلی به کار روند و در مواردی شاید حتی تاثیر آن ها بسیار بیش تر نیز باشد.

Source: www.medicalnewstoday.com