دلایل، نشانه ها و نحوه تشخیص اختلالات مچ پا

مچ پا در بدن، مسئولیت حیاتی حفظ تعادل و ثبات اندام ها را دارد. در واقع مچ پا از استخوان هایی تشکیل شده که با رباط ها و عضلات دیگر ارتباط دارد. این استخوان ها به وسیله رباط به عضلات متصل شده اند. اختلالات مچ پا که از شایع ترین اختلالات عضلانی در بدن است، معمولاً به دلیل آسیب به عضلات یا استخوان های آن ناحیه اتفاق می افتد.

بر اساس مطالعات انجام شده، بیش ترین میزان آسیب دیدگی مفاصل بدن در ناحیه مچ پا اتفاق می افتد. روزانه بیشتر از ۲۰ هزار مورد آسیب به رباط های ناحیه مچ پا در ایالت متحده گزارش می شود. اختلالات مچ پا در اغلب موارد در اثر افتادن یا کج شدن ناگهانی ناحیه مچ هنگام راه رفتن اتفاق می افتد.

در واقع این اختلالات در اثر آسیب به استخوان، عضله یا بافت نرم ایجاد می شود. رایج ترین اختلالات مچ پا آسیب به رباط ها، شکستگی، التهاب تاندون ها (تاندونیت)، التهاب مزمن مفاصل (آرتریت) هستند.

در این مطلب می خواهیم عوامل آسیب رسان به مچ پا را بررسی می کنیم. سپس راهکارهایی برای درمان و جلوگیری از اختلالات مچ پا معرفی خواهد شد.

دلایل، نشانه ها و نحوه تشخیص اختلالات مچ پا

چه عواملی اختلالات مچ پا را به همراه دارد؟!

عواملی که موجب آسیب دیدگی این ناحیه در افراد می شود با توجه به شرایط زندگی آن ها متفاوت است. رایج ترین عوامل شامل: دویدن، پریدن و استفاده بیش از اندازه از مچ پاست.

دلایل دیگری که موجب می شود اختلالات مچ پا به صورت وخیم تر ظاهر شود؛ عبارت است از:

• سر خوردن یا افتادن (به صورتی که سقوط فرد روی ناحیه مچ پا باشد.)
  • فرود آمدن با نیروی بیش از حد روی ناحیه مچ پا
  • پیچاندن یا چرخاندن مچ پا فراتر از محدوده طبیعی حرکت آن

تاندونیت، یکی از اختلالات مچ پا

یکی از قسمت های ناحیه مچ پا، تاندونیت یا التهاب تاندون های ناحیه مچ پا و آشیل است. تاندون آشیل عضلات ساق پا را به پاشنه متصل می کند. تاندونیت معمولاً در اثر عدم آمادگی ماهیچه های پا، فشار بیش از اندازه روی تاندون آشیل، چرخش استخوان ناحیه پاشنه پا متصل به آشیل اتفاق می افتد.

همچنین کف پای صاف اگر درمان نشود، می تواند منجر به افزایش فشار روی تاندون های درشت نی پشتی در پا شود.

التهاب مفاصل و بافت ها (آرتروز)

یکی دیگر از اختلالات مچ پا را می توان انواع آرتروزها دانست.

استئوآرتریت یکی از انواع خطرناک التهاب مفاصل است. این اختلال از میان سالی شروع شده و به تدریج پیشرفت می کند. این بیماری با گذشت زمان موجب می شود، غضروف بین استخوان های شما به مرور از بین برود. این مسئله موجب درد و سختی در ناحیه مفاصل می شود.

آرتریت روماتیسم نیز نوعی بیماری خود ایمنی است. این بیماری زمانی ظاهر می شود که بدن به اشتباه به بافت های سالم خود حمله می کند. این بیماری می تواند روی مفاصل تاثیر بگذارد و غضروف ها را از بین ببرد.

ورم مفاصل پس از آسیب دیدگی، معمولاً بعد از آسیب به ناحیه پا یا مچ پا مشاهده می شود. فشار ناشی از این آسیب حتی بعد از سال ها ممکن است، مفاصل را سفت یا ملتهب کند. در این موارد غضروف هایی که انتهای استخوان ها را می پوشانند به مرور تقلیل می یابند.

علائم اختلالات مچ پا چگونه است؟

علائم و نشانه هایی که به ما کمک می کند تا متوجه اختلالات مچ پا شویم، در موارد گوناگون، متفاوت است. رایج ترین علائم آسیب دیدگی ناحیه مچ پا عبارت است از:

• ورم
  • کبودی
  • سفتی و سختی ناحیه مفصل
  • مشکل در حرکت دادن ناحیه مچ پا
  • عدم توانایی قرار دادن کوچک ترین وزنی روی این ناحیه
  • مشکل در راه رفتن

تاندونیت یا التهاب در ناحیه مفصل مچ پا یا آشیل علائمی مشابه با موارد بالا را به همراه خواهد داشت. اما می تواند موارد زیر نیز مشاهده شود:

• درد در ناحیه پشت پاشنه که رو به افزایش باشد
  • ضخیم شدن تاندون
  • تورمی که با فعالیت بدنی بیشتر می شود
  • صداهای بلند در پشت پاشنه پا (نشان دهنده تاندون پاره شده)

راه های تشخیص اختلالات مچ پا کدام است؟

برای تشخیص اختلالات مچ پا باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک با معاینه مچ پا و بررسی علائم، آن ها را ارزیابی می کند و در مورد آسیب دیدگی های اخیر از شما سوالاتی خواهد کرد.

برای پیدا کردن شکستگی در ناحیه استخوان یا پاره شدن تاندون، تصویر برداری از این ناحیه ها ضروری است. تصویر برداری هایی که برای تشخصی اختلالات مچ پا کاربرد دارد، شامل موارد زیر است:

• اشعه ایکس
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری یا CT

چگونه می توان اختلالات مچ پا را درمان کرد؟

با توجه به وخامت آسیب دیدگی در ناحیه مچ پا درمان ها متفاوت است. در بسیاری از موارد نیاز است، جراحی انجام شود. در سایر موارد که آسیب دیدگی شدید نیست، درمان هایی به جز جراحی هم وجود دارد. گزینه های غیر جراحی درمان اختلالات مچ پا شامل موارد زیر است:

• مصرف دارو برای کاهش تورم و التهاب مانند آسپرین یا ایبوپروفن
  • استراحت کردن و بالا گذاشتن مچ پا
  • استفاده از بسته های یخ برای کاهش تورم
  • استفاده از بانداژ های محکم یا گچ گرفتن مچ پا برای بی حرکت نگه داشتن
  • تزریق کورتیزون (استروئید) برای کاهش درد و تورم

شکستگی های شدید یا پارگی تاندون ها از اختلالات مچ پا است که نیاز به جراحی دارد. روش های جراحی در این ناحیه شامل موارد زیر است:

• بازسازی یا از نو ساختن استخوان ها، مفاصل، تاندون ها و رباط ها در مچ پا
  • حذف و برداشتن بافت آسیب دیده
  • کشیدن عضله ساق پا برای کاهش میزان فشار روی ناحیه آشیل
  • هم جوشی استخوان های ناحیه مچ پا برای ایجاد پایداری بیشتر در این ناحیه (Arthrodesis)
  • تعویض مفصل مچ پا (Arthroplasty)

دلایل، نشانه ها و نحوه تشخیص اختلالات مچ پا

عوارض طولانی مدت اختلالات مچ پا چیست؟

عوارض ناشی از اختلالات مچ پا در طولانی مدت بستگی به میزان وخامت آن دارد. همچنین اینکه این اختلالات نیاز به عمل جراحی داشته یا خیر، می تواند روی این عوارض تاثیرگذار باشد.

رگ به رگ شدن مچ پا در اثر کج شدن ناگهانی پا امری متداول بوده و طی ۲ ماه بهبود می یابد. بنابراین نیاز به عمل جراحی نیست.

اگر آسیب های جدی تری به مچ پا وارد شده و نیاز به جراحی است، بهبودی کامل معمولاً بعد از چندین ماه حاصل خواهد شد. علاوه بر جراحی ممکن است برای تقویت قوزک پا نیاز باشد به فیزیوتراپی مراجعه کرد. فیزیوتراپی بسته به شرایط وخامت مچ پا می تواند تا ۱۲ ماه ادامه داشته باشد.

یکی از نگرانی هایی که در مورد جراحی مچ پا وجود دارد، عفونت ها و آسیب های عصبی است. شایع ترین عارضه بعد از جراحی، درد متوسط تا شدید در این ناحیه است.

چگونه از بروز اختلالات مچ پا جلوگیری کنیم؟

بهترین راهکار برای جلوگیری از بروز اختلالات مچ پا ورزش کردن و بالا بردن آمادگی جسمانی در بدن است. ورزش منظم می تواند استخوان های قوی و تعادل را به همراه خواهد داشت همچنین به جز ورزش کردن راه های دیگری برای جلوگیری از آسیب دیدگی مچ پا توصیه می شود:

• حرکات کششی و گرم کردن بدن قبل و بعد از فعالیت بدنی
  • پوشیدن کفش مناسب و راحت که به ناحیه مچ پا فشار نیاورد

در واقع اختلالات مچ پا در سال های اخیر جزء آسیب دیدگی های بسیار رایج شده است. بیشترین اختلالات به دلیل آماده نبودن بدن هنگام فعالیت رخ می دهد. بهتر است افراد انجام ورزش های روزانه و حرکات کششی را جزء روتین زندگی قرار دهند که از این آسیب دیدگی ها جلوگیری شود. در صورت آسیب دیدگی مچ پا در موارد معمول، با کمی استراحت بهبودی حاصل خواهد شد. در موارد شدیدی که نیاز به جراحی است، توصیه می شود بعد از عمل، دوره های فیزیوتراپی خود را کامل کنید، زیرا فیزیوتراپی کمک می کند؛ مفاصل قوای از دست رفته خود را به دست آورند. در نهایت بهتر است با پوشیدن کفش مناسب و احتیاط بیشتر از بروز اختلالات مچ پا جلوگیری کرد.

Source: www.healthline.com