درمان دیسک کمر با لیزر

کمردرد مزمن یکی از مهمترین بیماری های مزمن ناخوشایند است که باعث اتلاف هزینه، فعالیت و زمان زیادی می شود. لیزرها در زمینه های مختلف پزشکی استفاده می شوند و مزایای منحصر به فردی را به وجود آورده اند. لیزرها در درمان دیسک کمر، بسیار مفید و سودمند هستند.

درمان دیسک کمر با لیزر

جراحی ستون فقرات معمولا برای کاهش درد و سایر علائم با کاهش فشار بر عصب فشرده شده و یا تثبیت ستون فقرات انجام می شود. در مورد فتق دیسک ممکن است دیسککتومی برای حذف قسمت آسیب دیده دیسک در ستون فقرات انجام شود؛ یا لامینکتومی ممکن است برای حذف اسپورهای استخوانی از ستون فقرات انجام شود. در مواردی که ستون فقرات ناپایدار است، می توان دو و یا تعداد بیشتری از استخوان مهره های کمر را برای همجوشی به هم متصل نمود. این عمل های جراحی در حال حاضر اغلب با استفاده از تکنیک های حداقل تهاجمی انجام می شوند که آسیب به بافت اطراف آن را به حداقل می رساند و با توجه به آسیب بسیار کنر به رگ ها باعث می شود که ریکاوری بیمار بسیار سریعتر شود. جراحی ستون فقرات با لیزر اغلب به عنوان روشی حداقل تهاجمی یا حتی غیر تهاجمی و بدون ریسک معرفی می شوند. با این حال این روش های جراحی ستون فقرات لیزری نیاز به برش داشته و لیزر خود می تواند منجر به برخی از عوارض شود.

لیزر قطعا تکنولوژی جدیدی نیست. لیزر از سال 1973 برای استفاده در پزشکی در دسترس است. با این حال لیزرها به عنوان وسیله ای برای استفاده در جراحی ستون فقرات به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

جراحی ستون فقرات لیزر هنوز در آزمایشی کنترل شده برای تعیین اثربخشی مورد مطالعه قرار نگرفته است. در زمینه بازاریابی برای عمل جراحی ستون فقرات با استفاده از لیزر اغلب وعده هایی مثل تسکین گردن درد و کمر درد مزمن و بازگشت سریع به زندگی عادی، در عرض چند روز را می دهند. اما معمولا از این بازاریابی ها مشخص نمی شود که جراحی با لیزر نیز در واقع شامل جراحی می شود! ایجاد برش برای رسیدن نور لیزر به ستون فقرات ضروری است. سپس یک پرتو متمرکز نور (لیزر) تنها برای حذف بافت نرم روی ستون فقرات استفاده می شود. سپس استخوان ها و رباط ها به منظور آزاد کردن فشار از روی عصب با استفاده از ابزارهای کوچک حذف می شوند. لیزر در جراحی ستون فقرات معمولا نقشی جزئی دارد.

دیسککتومی با لیزر یک روش سرپایی است که با یکبار وارد کردن یک سوزن در فضای دیسک انجام می شود. بجای حذف مواد تشکیل دهنده دیسک، هسته پالپوس (ماده ی ژل مانند درون دیسک که بیرون زده) توسط لیزر سوخته می شود. دیسکتومی با لیزر حداقل تهاجمی، مقرون به صرفه و بدون درد پس از عمل است و در حال حاضر به طور گسترده ای در مراکز درمانی مختلف استفاده می شود.

اهمیت تشخیص مناسب

قبل از تصمیم گیری برای انجام عمل جراحی ستون فقرات، تشخیص صحیح مشکل حائز اهمیت است. بیشتر موارد درد کمر و گردن عضلانی هستند و نیازی به استفاده از جراحی ندارند. بجز مواردی که درد شدید و یا ضعف عضلانی، راه رفتن یا انجام فعالیت های روزانه را بسیار دشوار نماید، جراحی به ندرت خط اول درمان است. داروهای ضد التهابی، فیزیوتراپی و ورزش، تغییر سبک زندگی و سایر روش های درمان مانند ماساژ درمانی اغلب برای رفع درد کمر و گردن موفق هستند.

اگر درمان های محافظه کارانه نتوانند به کاهش درد کمر کمکی نکنند، بسته به تشخیص متخصص ممکن است لازم باشد عمل جراحی انجام شود. به عنوان مثال اگر دچار فتق دیسک به همراه درد پا یا بازو باشید که به درمان های دیگر پاسخ نداده است، جراحی دیسککتومی ممکن است برای شما مناسب باشد. اگر جراحی توصیه می شود، یک توضیح شفاف از تشخیص و نحوه ی عملکرد جراحی برای تسکین علائم از متخصص درمانگر خود بخواهید.

پذیرش روزافزون جراحی حداقل تهاجمی با لیزر بدون اثبات آماری برتری آن نسبت به روش های سنتی صورت گرفته است. آزادسازی فشار روی دیسک با لیزر بصورت زیرپوستی (PLDD) در صورتی قابل قبول خواهد بود که به طور آماری درمان جایگزینی ایمن و موثر برای فتق دیسک کمر باشد.

آزادسازی فشار روی دیسک با لیزر اپیدوروسکوپی، درمان جایگزینی موثر برای دردهای مزمن مقاوم در کمر است، از جمله فتق دیسک کمر، تنگی مجرای نخاعی و سندرم شکست جراحی کمر که نمی توانند با درمان محافظه کارانه غیر تهاجمی کاهش یابند.

آزادسازی فشار روی دیسک با لیزر بصورت زیرپوستی با توجه به سی تی اسکن و راهنمای فلوروسکوپی انجام می شود و به نظر می رسد درمانی ایمن و مقرون به صرفه برای فتق دیسک های بین مهره ای می باشد. این روشی حداقل تهاجمی است، می تواند در یک بستر سرپایی انجام شود، نیازی به هیچ بیهوشی عمومی نیست، در نتیجه هیچ عارضه جانبی یا بی ثباتی ستون فقرات وجود ندارد، زمان توانبخشی کوتاه می شود، قابل تکرار است و مانعی برای انجام جراحی باز در آینده ایجاد نمی کند.

طول موج های مختلف لیزر استفاده شده است، اما هیچ جمع بندی وجود ندارد که نشان دهد کدام طول موج بیشترین اثر را داراست.

لیزر ستون فقرات یک روش واحد را توصیف نمی کند. در حقیقت برای عمل جراحی ستون فقرات، سه روش مختلف وجود دارد که لیزر می تواند در آنها به کار رود. جراحی ستون فقرات لیزر ممکن است شامل یک، دو یا هر سه تکنیک های زیر باشد:

• لیزر تخریب اعصاب کوچک مفصل (Rhizotomy)

تخریب اعصاب کوچک مفاصل به منظور کاهش کمردرد ناشی از مفصل آرتروزی

• لیزر کاهش فشار دیسک

از بین بردن مواد دیسک به منظور کاهش فشار روی عصب که باعث درد پا می شود

• لیزر آنولوپلاستی

درمان پارگی ها در دیواره ی دیسک (آنولوس) به منظور کاهش کمر درد

source: onsmd.com, emedicine.medscape.com, pauljeffordsmd.com

دکتر اسکویی  متخصص طب فیزیکی در تهران

آدرس مطب تهران: اتوبان همت غرب، بعد از بزرگراه ستاری جنوب، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، خیابان بهار، بیمارستان امید، درمانگاه طب فیزیکی

روز و ساعات مطب تهران: شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 12 صبح

شماره تماس: 02144426690