درمان درد آرنج

آرنج ساختار لولا مانند دست است.  آرنج  از مفصل، استخوان، تاندون، رباط، عضلات، عصب و رگ هایی که دست را به ساعد وصل می کند تشکیل شده است . در تعریف شامل سه استخوان و سه مفصل متحرک است. حرکت دست ها با کمک آرنج ها انجام می شود . آرنج ها در حرکت هایی مانند بلند کردن و حمل کردن نقش فعالی دارند.

درباره درمان درد آرنج:

آرنج درد ممکن است در اثر  شکستگی، دررفتگی، التهاب بافت، حرکات ناگهانی یا تصادفات رخ دهد. آرنج درد یک شکایت شایع است. با توجه به علت اصلی ، تصمیم گیری برای اینکه مشکل یک وضعیت جدی است که سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد یا درد موقت است یا دائمی.

تشخیص درست منبع درد، به انتخاب مناسب ترین روش برای درمان درد کمک می کند. شناسایی درست منبع درد، هم در تعیین روش درمانی و هم در درمان موثر  مناسب است.

آرنج درد چیست؟

آرنج درد ، فشار بیش از حد به آرنج، انجام حرکات معکوس، تحریک در اثر فعالیت های ورزشی یا سرگرمی یا آسیب دیدگی در هر یک از بافت ها است.  دوره و شدت درد بسته به منبع درد متفاوت است. درد در قسمت داخلی یا بیرونی آرنج یا در آرنج راست یا چپ احساس می شود.

علت آرنج درد چیست؟

آرنج درد ممکن است به علت:

• شکستگی
  • دررفتگی
  • حادثه
  • آسیب تاندون
  • آسیب عصبی
  • التهاب،
  • حرکات تکراری و مکرر
  • رماتیسم التهابی
  • آرتریت
  • و مشکلات کلیوی ایجاد شود.

شکستگی و دررفتگی آرنج:

در مواردی مانند سقوط ، ضربه و تصادف ممکن است در آرنج نیز مانند شکستگی در کل سیستم استخوان شکستگی رخ می دهد. این نیز مانند هر شکستگی دیگر باعث درد شدید می شود.

دررفتگی آرنج ، جدا شدن ساعد از دست می باشد. دررفتگی آرنج ممکن است سبب شکستگی آرنج نیز شود. هر دو شرایط می تواند باعث درد متفاوت از لحاظ شدت شود.

التهاب تاندون:

تاندون به انعطاف پذیری بافت های فیبرینی که عضلات را به استخوان های بدن متصل می کنند گفته می شود. به التهاب قسمتی که تاندون آرنج را به استخوان وصل می کند تاندونیت گفته می شود.

علل تاندونیت:

• ضربه های ناگهانی و شدید
  • استفاده مدام از ابزارهای دستی مانند قیچی و انبردست
  • تکرار یک حرکت برای مدت زمان طولانی مانند استفاده از صفحه کلید
  • حرکات تکراری در برخی از ورزش ها

گذشت سن، سبب تضعیف انعطاف پذیری تاندون می شود بنابراین تاندونیت مرتبط  با سن نیز می تواند رخ دهد.

بعد از ایجاد تاندونیت، درد شدید ممکن است هنگام حرکت دادن، حمل کردن، کشش بازو و یا هنگام استراحت در شب ایجاد شود. این درد در اطراف مفصل احساس می شود. در صورتی که ورم، تب و قرمزی در ناحیه درد وجود داشته باشد حتما به متخصص مراجعه کنید.

همانند هر مشکل سلامتی دیگر ، مهم ترین عامل در درمان تاندونیت تشخیص است.  علت درد باید تشخیص داده شود.

سندرم تونل رادیال:

عملکرد حرکتی و حسی را در بازو عصب رادیال فراهم می کند. مستقیما به کف دست می رسد. تونل رادیال به ناحیه نزدیک آرنج گفته می شود. به فشاری که هنگام عبور عصب از این  قسمت ایجاد می شود سندرم تونل رادیال گفته می شود.

درد ناشی از این سندرم معمولا به علت فشار خارجی است. عصب رادیال از طریق تونل گسترش می یابد و می تواند در قسمت هایی که تونل تنگ می شود به علت عواملی مانند هل دادن دست، کشیدن دست، ماندن در همان موقعیت به طور مداوم تحت فشار قرار بگیرد.  شکستگی استخوان، مشکلات مربوط به بافت نرم اطراف عصب و التهاب عضلات نیز ممکن است سبب ایجاد سندرم تونل رادیال و در نتیجه  آن درد شود.

سندرم تونل کوبیتال:

فشرده سازی عصب اولنار که در قسمت آرنج در نزدیکی سطح پوست قرار دارد و باعث حرکت انگشتان می شود سندرم تونل کوبیتال نامیده می شود. اگر اعصاب به هر دلیلی تحت فشار قرار بگیرند ممکن است باعث درد، سوزش و ورم شوند.

به این اختلال همچنین نوروپاتی اولنارگفته می شود و معمولا زمانی رخ می دهد که  اختلال در ساختار آرنج سبب تحت فشارقرار دادن عصب شود. این اختلال ها به دلایلی مانند شکستگی ، دررفتگی، پیچ خوردن آرنج رخ می دهد. برای درمان از گزینه هایی مانند ورزش و جراحی طبق نظر متخصص استفاده می شود.

التهاب مفصل آرنج:

از رایج ترین مفصل های بدن مفصل آرنج است . در زندگی روزمره  نقش مهمی دارد. التهاب مفصل یک بیماری روماتیسمی است. تحقیقات نشان داده است که در زنان شایع تر است. عوامل ژنتیکی نیز ممکن است از عوامل ایجاد کننده باشد. از روش های مختلف درمانی برای آن استفاده می شود.

عواملی مانند اضافه وزن، التهاب در اثر ضربه به بدن و تمایز در سیستم ایمنی بدن باعث سایش بافت غضروف در انتهای استخوان می شود. التهاب مفصل آرنج  با گذشت زمان با گسترش در مفصل و اطراف آن سبب آسیب به غضروف، استخوان و رباط ها می شود. در آرنج ممکن است ورم و درد رخ دهد. پس از تشخیص، برای روش درمانی تصمیم گیری می شود.

Source: www.ameliyat.com