درمان اسکولیوز و انواع آن

اسکولیوز چیست

انحراف جانبی ستون فقرات را اسکولیوز گویند. اگر این انحراف در سنین پایین و قبل از بلوغ فرد درمان نشود، فرصت را برای درمان از دست خواهیم داد. همچنین در صورت عدم درمان اسکولیوز، باعث بروز مشکلاتی در نخاع خواهد شد.
هنوز علت بروز اسکولیوز مشخص نشده است اما گاهی به دلیل عوامل ژنیکی ایجاد می‌شود. اگر اسکولیوز در سنین کم و به موقع تشخیص داده شود، با کمک حرکات اصلاحی، حرکت درمانی و استفاده از اورتز (آتل‎های مخصوص ستون فقرات) قابل درمان است.

درمان اسکولیوز و انواع آن

علائم انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

علائمی همچون شانه‎های نابرابر، برآمدگی استخوان کتف از پشت، یکدست نبودن خط کمر و متمایل بودن بدن به یک سمت آن در افراد مبتلا به اسکولیوز دیده می‎شود. بیشتر اوقات با مشاهده این علائم توسط والدین، اسکولیوز قابل تشخیص است.
برای معاینه و بررسی بیشتر و تعیین نوع انحراف، پزشک معالج از اشعه ایکس استفاده می‌کند و میزان انحنا و علت انحراف ستون فقرات را به طور دقیق تشخیص می‎دهد.

انواع اسکولیوز

اسکولیوز آیدیوپاتیک: رایج‌ترین نوع اسکولیوز است.
اسکولیوز نوزادی آیدیوپاتیک: در سنین زیر سه سال این نوع شایع است. پسران بیشتر به این نوع اسکولیوز مبتلا می‎شوند.
اسکولیوز آیدیوپاتیک کودکان: معمولاً بین سنین ۳ تا ۱۰ سال اتفاق می‌افتد. دختران بیشتر به این نوع اسکولیوز مبتلا می‌شوند.
اسکولیوز نوجوانان: قبل از سنین نوجوانی و در زمان جهش رشدی احتمال ابتلا به این نوع اسکولیوز بیشتر است و دختران بیشتر در خطر هستند.
اسکولیوز بزرگسالان: این نوع بسیار نادر است. علت اصلی بروز این نوع مشکلات مفصلی است.

علل شناخته شده بروز اسکولیوز

بیماری‌های عصبی عضلانی
اسکولیوز مادرزادی
ژن‌ها: تصور می‌شود که حداقل یک ژن در اسکولیوز نقش داشته باشد.
طول پا: در صورت یکسان نبودن طول پاها، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.
علل دیگر: ایستادن یا نشستن در حالت نامناسب، حمل کوله پشتی و برخی از آسیب‌ها.

درمان اسکولیوز

برای انتخاب روش درمانی اسکولیوز ابتدا باید توسط پزشک معالج، درجه اسکولیوز مشخص شود تا با توجه به شدت انحراف روش درمانی مناسب انتخاب گردد.
نکته قابل توجه در درمان اسکولیوز آن است که حتی اگر میزان انحراف ستون فقرات خیلی خفیف هم باشد در صورت عدم درمان با خطر پیشرفت و شدت یافتن انحراف همراه است. از این رو به محض تشخیص وجود انحراف بدون هیچ معطلی باید بیمار تحت درمان قرار بگیرد. اگر در مراحل ابتدایی بروز انحراف، مشکل اصلاح شود، شانس درمان کامل حداکثر خواهد بود.

روش درمان اسکولیوز خفیف

در این مرحله باید بیمار باید تا هنگام پیشرفت بیماری به طور مستمر تحت نظر پزشک قرار گیرد، تا مداخلات لازم را انجام دهند.

روش درمان اسکولیوز متوسط

وقتی درجه اسکولیوز از حد خفیف فراتر رود، با توجه به شدت اسکولیوز متوسط روش‎های درمانی زیر تجویز می‎گردد:
استفاده از بریس‌های پلاستیکی محکم که باید مانند قالب گچی۲۳ ساعت در روز بسته شود.
در صورت عدم کارآمدی بریس، مداخله جراحی انجام می‎شود.

روش درمان اسکولیوز پیشرفته

در صورت پیشرفت اسکولیوز تنها روش جراحی چند سطحی ستون فقرات و قرار دادن میله‌ها و قلاب‌ها خواهد بود.