درد شانه

مفصل شانه یکی از حساس‌ترین و آسیب پذیرترین مفاصل بدن می‌باشد و موارد مراجعه زیادی به پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی جهت انجام درمان‌های غیر جراحی و همچنین ارجاع به متخصصین محترم ارتوپدی جهت انجان درمان جراحی را به خود اختصاص می‌دهد. دلیل اصلی این آسیب‌پذیری یکی این است که مفصل شانه در تمام جهات با دایره حرکتی (range of motion) نسبتا بالا توانایی حرکت دارد و این در حالی است که ساختار مفصل طوری نیست که عوامل استخوانی ساپورت کافی جهت حفظ مفصل از آسیب داشته باشد و محافظ اصلی مفصل جهت جلوگیری از آسیب عضلات و تاندون‌های مفصل می‌باشند.
مفصل شانه در فعالیت‌های زیادی در معرض آسیب است، حرکات ورزشی پرتابی، حرکات اندام فوقاتی در دامنه حرکات بالای سر و کشیدگی‌های مفصل حین افتادن و تصادفات از موارد شایع ایجاد آسیب مفصل هستند. در بعضی موارد ممکن است بیمار عامل ایجاد کننده عارضه را به یاد نیاورد و عامل آن یک ترومای خفیف مثل برداشتن یک بسته کوچک بوده باشد.

درد شانه

شایع‌ترین علامت درد شانه می‌باشد که ممکن است به مناطق پایین‌تر تا آرنج هم انتشار داشته باشد، درد شبانه و محدودیت حرکت از علایم بعدی هستند که این محدودیت حرکت در صورت درمان و عدم درمان مناسب، به خصوص در بیماران دیابتی، می‌تواند منجر به ایجاد “شانه منجمد” یا همان Frozen shoulder، شود که در این عارضه دامنه حرکتی شانه به شدت محدود و کم می‌شود.
اخذ شرح حال کامل و دقیق و معاینه فیزیکی دقیق در تشخیص بسیار مهم است. باید توجه داشت که در شانه چندین کانون ایجاد درد (شامل تاندون‌ها، بورس‌ها و …) وجود دارد و با معاینه دقیق در اکثر موارد می‌توان منشاء درد را مشخص نمود و این برنامه‌ریزی برای درمان مناسب را تسهیل می‌کند. اما تجویز MRI و بهره‌گیری از تصاویر آن در موارد بسیاری در جهت تشخیص کمک بسیار زیادی خواهد نمود.
انتخاب نوع درمان بسته به علت اولیه می‌تواند متفاوت باشد و همچنین اثربخشی و طول مدت درمان نیز در پاتولوژی‌های متفاوت درد شانه ممکن است بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال بیماری که بعد از بررسی‌های مختلف با تشخیص بورسیت ساب دلتویید تحت درمان قرار می‌گیرد سیر درمان کوتاه‌تر داشته و اصولا درمان ساده‌تری در مقایسه با بیماری که آسیب لابروم دارد خواهد داشت.
درمان‌های رایج شامل: درمان‌های دارویی جهت کنترل درد، لیزر پرتوان، اوزون تراپی، تزریق کوتیکواسترویید و ورزش درمانی جهت افزایش دامنه حرکتی و تقویت عضلات است.
طول درمان ممکن است چندین هفته باشد و حین درمان اجتناب از حرکات تشدید کننده درد از اصول درمان می‌باشد.
همچنین باید بیماری‌های ستون فقرات گردنی را به عنوان منشاء ایجاد درد مد نظر داشت زیرا در برخی موارد آرتروز و دیسکوپاتی‌های گردنی باعث ایجاد درد شانه می‌شوند و حتی در بعضی بیماران در غیاب درد واضح گردن هم ممکن است این عارضه اتفاق بیفتد.