درد سیاتیک و درمان آن

سیاتیک چیست

بلندترین رشته عصبی موجود در بدن انسان، سیاتیک یا عرق النسا نام دارد. در صورت تحریک این عصب، فرد احساس درد، مورمور شدن، بی‌حسی در ناحیه پشت ران یا باسن و گاهی اوقات در کف پا خواهد شد. این عصب طویل از ناحیه نخاع (پایین کمر) آغاز شده و انتهای آن در پاها قرار دارد. اگر به صورت ناگهانی دچار کمردرد شدید و این کمردرد با دردی منتشر در ناحیه باسن، پشت ران و ساق پا همراه بود، شما در وضعیتی هستید که به آن درد سیاتیک گویند. این درد به دردهای تیرکشنده‎ای گفته می‎شود که از قسمت پشتی باسن شروع می‌شود و تا پشت ران و ساق حس می‌شود. این بیماری در سنین 30 تا 50 سالگی رایج‎تر است.

درد سیاتیک و درمان آن

علل درد سیاتیک

به طور کلی هر عاملی که باعث تحریک فشار یا آسیب به عصب سیاتیک شود، باعث بروز درد سیاتیک می‎گردد.

فتق دیسک کمر

رایج‎ترین دلیل بروز درد سیاتیک، بیرون زدگی (فتق دیسک کمر) یا پارگی دیسک بین مهره‌ای است. وقتی یک یا بیشتر از یک دیسک غضروفی از جای خود حرکت کرده و از محل خود در ستون فقرات جدا می‎شود، فتق دیسک کمر رخ می‎‌دهد. حرکت ساختارهای ستون فقرات، مانند غضروف دیسک، استخوان ستون فقرات یا ساختارهای حمایتی آن، منجر به وارد شدن فشار روی عصب سیاتیک می‌گردد. فتق دیسک به طور ناگهانی به دلیل آسیب و یا اندک اندک به دلیل بیماری دژنراتیو ستون فقرات اتفاق می‌افتد.

اضافه وزن

یکی دیگر از علل بروز فشار روی عصب سیاتیک، اضافه وزن است. چاقی باعث فشار فیزیکی بیش از حد بر روی عصب سیاتیک می‎شود و در نتیجه با درد و سوزش کمر همراه است. در دوران بارداری نیز برخی خانم‌ها در اوایل یا اواسط دوران بارداری به دلیل افزایش وزن، ممکن است درد سیاتیک را تجربه کنند.

فشار عضلانی

شاید رایج‌ترین دلیل عضلانی سیاتیک، سندرم پریفورمیس باشد. این عارضه می‎تواند باعث آسیب یا اسپاسم ماهیچه گلابی شکلی شود که در نزدیکی فوقانی عصب سیاتیک قرار دارد.

علائم درد سیاتیک

• کمردرد، درد باسن و پا شایع‌ترین علائم بیماری سیاتیک هستند. دردی تیرکشنده که از پشت یا باسن شروع شده و به سمت پایین و در پاها حرکت می کند و گاهی تا مچ و کف پا نیز ادامه دارد. سیاتیک حتی ممکن است منجر به بروز درد در مفصل ران هم شود.
  • ضعف، احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در پا از دیگر نشانه‎های دردهای ناشی از عصب سیاتیک است.
  • از عواملی که منجر به تشدید درد سیاتیک می‎شود می‎توان به نشستن و ایستادن برای مدت طولانی و انجام حرکاتی که باعث خم شدن بیش از حد ستون فقرات می‌شوند، اشاره کرد.
  • اگر درد شما ناشی از عصب سیاتیک باشد،هنگام خندیدن، عطسه، سرفه یا حرکت روده ممکن است شدت یابد.

درمان درد سیاتیک

نشانه‌های درد سیاتیک به صورت ناگهانی ظاهر می‎شوند و برای چند روز یا گاهی چند هفته ادامه دارد. درصد بالایی از افرادی که دچار درد سیاتیک می‎شوند بدون نیاز به عمل جراحی بهبود می‎یابند. مراجعه به پزشک در ابتدای بروز درد می‎تواند در تسریع بهبودی موثر باشد چرا که طولانی شدن و درمان ناقص موجب تشدید، طولانی شدن و برگشت پذیر شدن درد می‎گردد.
بسته به شدت درد بسیاری از اوقات، درد سیاتیک بعد از مدتی به صورت خود به خود بهبود می یابد. اما اگر این درد به طور مداوم ایجاد شد و یا هر دفعه شدیدتر از قبل بود باید به فکر درمان بود.
برای درمان سیاتیک می‎توان یکی از روش‌های زیر را بسته به شدت درد و صلاحدید پزشک معالج تجویز کرد:

• دارو درمانی و فیزیوتراپی روش‎های درمانی محافظه کارانه هستند. البته میزان اثربخشی و نتیجه بخشی آن‎ها در درمان سیاتیک مشخص نیست.
  • یکی دیگر از روش‎های جدید که در درمان سیاتیک موثر است استفاده از لیزرهای پرتوان نسل جدید است.
  • استفاده از داروهای تزریقی مانند استروئیدها و یا داروهای قوی‌تر نیز برای درمان سیاتیک می‎تواند موثر باشد.
  • اوزون درمانی نیز روشی کارآمد و جدید برای درمان درد سیاتیک است.
  • در مواردی که درد بسیار شدید است و پس از گذشت چند هفته هنوز تمامی علائم سیاتیک و دیسک کمر موجود است و هیچ‌گونه علائم بهبودی مشاهده نشده باشد، احتمال اینکه عمل جراحی به بیمار توصیه شود، بسیار زیاد است.