درد زانو – منیسک و‌ رباط صلیبی

در این ویدئو مشکلات مربوط به منیسک و رباط صلیبی را بررسی می کنیم. مفصل زانو غیر از استخوان و غضروفِ روی استخوان، اجزای دیگری مانند منیسک ها دارد که نقش تصحیح کننده حرکات و ضربه گیر (shock absorber) را دارند. همچنین رباط صلیبی قدامی و خلفی که نقش بسیار مهمی در حفظ ثبات مفصل زانو دارند. شاید خیلی از اوقات شنیده باشید که رباط صلیبی یک کشتی گیر یا فوتبالیست پاره شده است. وقتی این اجزا دچار مشکل شده باشند معمولاً اتفاقی از پیش افتاده است و خیلی موارد کمی است که رباط ها به خودی خود آسیب ببینند. معمولاً حین فوتبال یا یک حرکت چرخشی حین پایین افتادن و یا زمین افتادن هست و یا فشار خیلی مضاعف در حین اسکی یا جای دیگر است که این اجزا آسیب می بیند.

علایم پارگی منیسک و رباط صلیبی

معمولاً درد جز عوامل اولیه است، ممکن است تورم خیلی زیادی روی مفصل باشد و به قول بیماران مفصل آب بیاورد که البته لازم می دانم آب آوردن مفصل یا زانو را توضیح بدهم که آب آوردن مفصل یک نوع واکنش طبیعی بدن به التهاب است. مثلا اگر دستمان به جایی برخورد کند، طبیعتاً باد می کند، دندان اگر ملتهب شود بافت نرم آن ناحیه باد می کند که در واقع تجمع مایع است. در مفصل نیز یک مقدار مایع مفصلی به طور اولیه داریم. وقتی هر نوع التهابی مانند ضربه یا بیماری های التهابی یا هر چیز دیگری اتفاق بیفتد طبیعتاً در آنجا التهاب جمع می شود و مفصل متورم می شود و به قول معروف مفصل آب میاورد. حال کشیدن این مایع هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. برخی فکر می کنند کشیدن این مایع باعث خشک شدن مفصل می شود اما این مایع هر روز به میزانی ترشح و جذب می شود بنابراین یک جریان مداوم و پیوسته را دارد. گاهی اوقات کشیدن آب مفصل به کاهش درد بیمار کمک شایانی می کند بنابراین در صورت نیاز این کار را انجام می دهیم. گاهی اوقات نقش تشخیصی دارد بدین معنی که آب مفصل کشیده می شود، به آزمایشگاه ارسال می شود، آنالیز می شود تا اینکه ببینم چه مشکلی در مفصل هست، بنابراین نگران کشیدن آب مفصل زانو نباشید. در ادامه بحث این نکته را مجدداً بیان می کنیم که به دنبال یک کشیدگی یا یک ضربه که نسبتاً هم باید شدید باشد و معمولاً در افراد جوان و فعال در حین فعالیت های ورزشی و تفریحی اتفاق میافتد، مفصل دچار مشکل می شود. بیمار در ابتدا درد و تورم زیادی دارد و در این موارد همیشه توصیه این است که روی مفصل یخ گذاشته و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص

در فاز اول شاید تشخیص دقیق خیلی امکان پذیر نباشد، حتی انجام MRI به دلیل تورم، ممکن است دقت کمی داشته باشید و البته ما نیز عجله ای برای انجام آن نداریم چون به آن شکل اورژانسی نیست و می توانیم صبر کنیم و بهتر است که عضو را بی حرکت کنیم.
روش تشخیصی متداول و نسبتاً دقیقی که هست MRI هست. در MRI مشخص می شود که این پارگی ها در رباط یا منیسک صلیبی به طور نسبی با درجات پایین و یا شدید هست و نسبت به این درجه، در مورد درمان تصمیم گیری می شود.

از علایمی که ممکن است بیماران از آن رنج ببرند خالی کردن مفصل زانو است که معمولا به دنبال پارگی رباط صلیبی اتفاق میافتد به این معنی که بیمار به هنگام راه رفتن نمی تواند ثبات مفصل زانو را حفظ کند و به صورت ناگهانی مفصل خالی می شود همانند اینکه کنترلی روی آن ندارد و در پارگی های منیسک ممکن است قفل شدگی اتفاق بیافتد یعنی به دنبال خم کردن یا باز کردن مفصل در یک زاویه ممکن است ادامه امکان باز کردن یا خم کردن وجود نداشته باشد که در واقع قفل شدگی اتفاق میافتد.

درمان

درمان بستگی به شدت دارد. هر پارگی نسبی نیاز به درمان ندارد. بسته به شغل و وزن فرد، اینکه بیمار ورزشکار حرفه ای هست یا خیر، درمان ها ممکن است متفاوت باشد. در موارد خفیف و کشیدگی ها که پارگی کامل نیست معمولاً فیزیوتراپی کمک کننده خواهد بود و البته برای درمان زمان نیاز است و در درمان عجول نباشید. درمان های دیگری مثل پی آر پی (PRP) و اوزون درمانی نیز می تواند کمک کننده باشد. ورزشهای تقویتی همچنان جز پایه های اصلی درمان هستند و در موارد شدیدتر و مواقعی که به عنوان مثل فرد ورزشکار حرفه ای است ممکن است جراحی نیاز باشد. خوشبختانه امروزه جراحی ها اکثرا به صورت آرتروسکوپی انجام می شود که جراحی باز نیست و دوره نقاهت یا بازتوانی نیز کوتاه تر است و بیمار نسبتاً سریع تر می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.