درد زانو – علل دیگر

در ادامه مبحث دردهای زانو وارد بحث جدیدی می شویم. در ویدئوهای قبل در مورد مشکلاتی که معطوف به خود مفصل زانو و اجزای مفصل زانو بود صحبت کردیم. اما باید این نکته را در نظر داشت که اجزایی نیز اطراف مفصل زانو هستند که علیرغم اینکه دقیقاً داخل مفصل زانو نیستند، می توانند یا خود دچار مشکل شوند یا مشکلاتی را به صورت ثانویه به زانو وارد کنند. مثلاً در بیماری که آرتروز دارد ممکن است یکی از اجزای اطراف مفصل زانو نیز درگیر باشد یعنی هم آرتروز داشته باشد و هم آن جز مشکل داشته باشد ولی چیزی که بیمار را خیلی اذیت میکند به طور مثال یک بورسیت باشد، بنابراین باید این مورد را نیز مد نظر داشت.
یکی از شایع ترین این مشکلات بورسیت پنجه غازی یا پس آنسرینوس (Pes anserinus) هست که در قسمت داخلی و پایین مفصل زانو قرار دارد و درد زیادی را برای بیمار به هنگام خم و راست کردن زانو و شب ها به هنگام خواب، وقتی دو مفصل زانو به هم برخورد می کنند، ایجاد می کند. معمولاً این درد به صورت ناحیه ای و به صورت یک سکه در قسمت داخلی و پایین مفصل هست.
حال اینکه بورس (بورسیت = التهاب بورس) چیست؟ بورس ها یکسری بالشتک های لزج و روانی هستند که داخل آن مایع قرار دارد و بین تاندون و استخوان قرار می گیرند و کار آن تسهیل حرکات و جلوگیری از اصطکاک تاندون و استخوان هست. در برخی موارد به دلیل استفاده بیش از حد مفصل و یا فشار به اجزا ممکن است این بورس دچار التهاب شود و درد برای بیمار ایجاد کند.
خوشبختانه تشخیص و درمان آن خیلی ساده هست و نیازی به عکس یا MRI نیست. با یک معاینه درست میتوان جای آن را تعیین کرد و مشخص کرد که بیمار دچار بورسیت شده است یا خیر.
درمان اولیه آن با ماساژ یخ و استراحت است که اکثر بیماران بهبود پیدا می کنند و در مواردی نیز ممکن است نیاز به تزریق کورتیکواستروئید به داخل بورس باشد که تزریق راحت و بدون عارضه ای است.

مشکل دیگری که ممکن است برای بیمار به وجود آید کشیدگی های اطراف مفصل زانو است. مهم ترین آنها عضله چهارسر ران هست. موارد متعددی دیده شده که به دنبال حرکات ورزشی یا پیاده روی طولانی یا کوهنوردی، عضلات چهارسر دچار گرفتگی یا به اصلاح تریگر پوینت شده اند و این گرفتگی ها به صورت درد ارجاعی داخل زانو ظاهر می شوند. در واقع این یک درد ارجاعی است، یعنی مشکل داخل زانو نیست و مشکل مرتبط با عضلات اطراف هست و درمان آن نیز مرتبط با همان عضلات خواهد بود و نه مفصل زانو و این نیاز به معاینه و تشخیص صحیح دارد.

عضلات دیگری هستند مانند عضلات دوقلو در ساق پا، عضلات همسترینگ و عضلات پوپلیتئوس که این عضلات نیز ممکن است هر کدام درگیری داشته باشند و این درگیری ها منجر به درد ارجاعی در مفصل زانو شود و درمان آنها به عنوان مثال با درمان آرتروز متفاوت خواهد بود.

اجزای دیگری که در مفصل زانو به طور نادر می توانند درگیر شوند در واقع لیگامان های داخلی و خارجی مفصل زانو هستند که باعث ثبات مفصل زانو می شوند و در بعضی از حرکات ممکن است دچار کشیدگی شوند، مثلا در برخی از حرکات ورزشی ممکن است عضلات پا به سمت خارج رفته و لیگامان داخلی دچار کشیدگی شود و درد شدیدی را به همراه خواهد داشت. معمولا درجات پایین تر با استراحت، یخ و تزریق بهبود پیدا می کند و در درجات شدیدتر شاید نیاز به یک جراحی سطحی داشته باشد.

هدف از این ویدئو این بود که بیان کنم اگر شخصی که دچار آرتروز است در طول زندگی خود 10 بار به پزشک برای درد زانو مراجعه کند، هر 10 بار به یک علت نیست، مثلاً صرفاً به علت آرتروز باشد. بنابراین درد خود را ناشی از آرتروز بدانند و بگویند که آرتروز به گفته پزشکان درمان ندارد، بنابراین کار خاصی نمی توان انجام داد یا روش های درمانی پیشین را تکرار کنند. این اقدامات صحیح نیست. گاهی اوقات شما نیاز به فیزیوتراپی زانو یا نیاز به تزریق داخل زانو دارید ولی برخی اوقات نیاز هست که به عنوان مثال عضله چهارسر ران درمان شود. بنابراین باید دید جامع تری داشت و این مسائل را نیز مد نظر قرار داد.