درد زانو – سندرم پاتلوفمورال

مبحثی که در این ویدئو قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم یک مبحث بسیار شایع است که برای خیلی از افراد سوال بوده و هست. در این ویدئو در مورد زانو درد صحبت میکنیم، اما به خاطر طیف وسیعی که مشکلات زانو دارند، این مشکلات را در چند ویدئو مجزا به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم. از آنجا که مفصل زانو، مفصل بزرگی است و وزن را تحمل می کند، بیماری های زیادی دارد. موردی که شایع تر و شناخته شده تر هست، آرتروز نام دارد اما در این ویدئو در مورد سندرم پاتلوفمورال صحبت می کنیم، سندرمی که مشکل آن مربوط به کشکک هست و در متون قدیمی به نام کندرومالاسی نیز شناخته شده است و در بین مردم تحت عنوان نرمی غضروف نیز شناخته می شود.
افراد درگیر این مشکل، معمولاً افراد با سنین جوانی و میانی هستند و این موضوع باعث نگرانی بیشتر در آن ها می شود که در حال حاضر با این سن کم، چه وقت گرفتن آرتروز زانو است و اینکه من سنی ندارم! اتفاقاً در همین سن احتمال درگیر شدن با این مشکل بیشتر است. معمولاً بیمار، خانم جوانی است که درد در زانو، به خصوص قسمت جلویی زانو را حس می کند و درد ممکن است مداوم باشد، همچنین درد با سرما بدتر میشود و به هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها، به خصوص هنگام پایین آمدن درد بیشتری احساس می کنند. گاهی اوقات صدای تق یا پاپ (و نه صدای قلچ یا قلوچ) در زانو شنیده می شود. گاهی اوقات بیماران ذکر می کنند که به دنبال نشستن طولانی مدت روی صندلی، به هنگام بلند شدن، احساس سفتی و خشکی در مفاصل دارند که این موارد جز علائم شایع هست.
این اختلال بیشتر یک اختلال بیومکانیک است یعنی واقعاً ساییدگی آن چنانی اتفاق نیفتاده است بدین معنی که به خاطر زاویه و حرکت کشویی ای که استخوان کشکک باید در ناودان استخوان ران داشته باشد، مشکلاتی پیش می آید.
گاهی اوقات صافی کف پا یا یک حالت ضربدری خفیف در زانوها ممکن است عوامل زمینه ساز این مشکل باشند. گاهی اوقات نیز هیچ یک از این مشکلات وجود ندارد و خود به خود به وجود آمده است.
برای تشخیص یک پزشک متخصص باید به صورت یک زنجیره بیومکانیک، اندام تحتانی را بررسی کند. همچنین باید مشکلات کمر نیز بررسی شود. گاهی اوقات دردهای زانو نشأت گرفته از زانو هستند و تشخیص در نهایت با معاینه انجام خواهد شد و لزوماً نیازی به تست های اضافی نیست و معمولاً وقتی معاینه انجام می شود و علائم بیمار شنیده می شود، تشخیص داده می شود و می توان درمان را شروع کرد.
درمان تا حدودی وابسته به همکاری بیمار است، زیرا نیاز به اصلاح سبک زندگی است. خم کردن زانو، روی زمین نشستن به صورت دو زانو یا چهار زانو و استفاده از سرویس های بهداشتی ایرانی برای این بیماران بسیار بد است و باعث تشدید درد می شود و بهبود را به تأخیر می اندازد. پایه اصلی درمان در این بیماری، اصلاح نقایص بیومکانیک مثل صافی کف پا یا زوایای موجود در زانوها است و بعد از آن تقویت عضلات اطراف مفصل الزامی است. توجه داشته باشید که عضلات اطراف هر مفصل، یک گارد محافظ برای آن مفصل هستند و مادامی که این عضلات قوی بوده و هارمونی خوبی با یکدیگر دارند، از مفصل به خوبی محافظت می کنند و فشاری که روی مفصل وارد می شود کمتر بوده و طول عمر مفصل بیشتر خواهد بود اما هنگامی که این مفاصل ضعیف باشند و هارمونی خوبی در حرکات نداشته باشند، به مفصل فشار بیشتری وارد می شود و دچار آسیب می شود. درمان دارویی مانند داروهای ضدالتهاب به صورت موقت، داروهای موسوم به غضروف سازها می تواند کمک کننده باشد و هنگامی که خود بیمار همکاری خوبی را در جهت تقویت عضلات داشته باشد، نتیجه خوبی در درمان خواهیم داشت. در ویدئوهای بعد در مورد مشکلات بعدی زانو با هم صحبت خواهیم کرد.