دردهای عضلانی کمربند شانه ای

یکی از مشکلاتی که به طور مزمن برخی ها را درگیر می کند و بسیار اذیت کننده هست دردهای کمربند شانه ای هست. یعنی درد هایی که در شانه، بین دو کتف و حتی بعضی وقت ها تا دست ها و گردن هست و از نوع دردهای مزمنی هست که بیمار را واقعا خسته می کند. این دردها بیشتر در کسانی اتفاق می افتد که کارهای دفتری دارند، پشت کامپیوتر می نشینند و ساعت های مداوم مجبور به انجام این فعالیت ها هستند.
این دردها معمولاً درگیری عضلات شانه ای هست. در کمربند شانه ای عضلات زیادی دخیل هستند و سیستم پیچیده ای ایجاد شده است. اگر این عضلات دچار استفاده بیش از حد شوند یا بار بیش از حدی به آنها وارد شود، دچار التهاب می شوند و ممکن است که فیبرهای عضله ای در هم گره خورده و تریگر پوینت هایی را ایجاد کنند. البته ممکن است به صورت زمینه ای دیسک های گردن و مشکلات مهره های گردن هم باعث این دردها نیز شوند اما در این ویدئو منظور ما گرفتگی های بافت نرم و عضلات کمربند شانه ای هست.
بیماران به هنگام مراجعه عمدتا به صورت دوره ای درد داشته اند. به طور مثال به ما می گویند که به مدت دو هفته درد مداوم داشته اند و وقتی بی خواب می شوم یا استرس های من بیشتر می شود، این درد بدتر می شود. بیمار نیز ممکن است با درمان یا بدون درمان بهبود پیدا کند اما پس از گذشت مدتی دوباره مراجعه کند.

درمان دردهای عضلانی کمربند شانه ای

درمان این دردها مقداری زمان بر هست و نیاز به تعامل بین پزشک و بیمار دارد و من همیشه این نکته را متذکر می شوم که این درمان، یک درمان دینامیک هست و یک نسخه واحد برای تمامی بیماران وجود ندارد و نحوه درمان هر فرد با فردی دیگر بسته به وسعت درگیری، شدت درگیری، مزمن بودن یا حاد بودن درگیری و اینکه آیا دیسک گردن یا درگیری های ریشه عصبی گردن وجود دارد یا نه، کاملاً متفاوت باشد.
در وهله اول باید نقاط ماشه ای یا تریگرپوینت ها را آزاد کرد. روش های مختلفی برای آن هست، داروها تا حدودی کمک کننده خواهند بود ولی بیشتر روش های فیزیکال مانند ماساژ، سوزن یا تزریق خشک (Dry Needling) موثر خواهد بود اما این موارد ممکن است تمام درمان نباشد. در برخی موارد ممکن است نیاز به لیزر درمانی یا فیزیوتراپی باشد. اگر هر کدام از این روش های درمانی پاسخگو باشد، حال باید برای جلوگیری از بروز مجدد این درد، یکسری اصلاحات در محیط کار، شغل و فعالیت های خود انجام دهیم و با انجام مداوم ورزشهای اصلاحی از بازگشت مجدد این دردها جلوگیری کرد. این ورزش ها همیشه برای جواب دادن زمانبر هستند و ظرف چند هفته نتیجه بخش نخواهند بود و در طول زمان نتیجه خود را نشان خواهند داد. اگر این روش های درمانی را انجام ندهیم، علاوه بر اینکه ممکن است مدت زیادی گرفتار درد باشیم و کیفیت زندگی را کم کنیم، دچار مشکلات ثانویه ستون مهره ها هم شویم. بنابراین نیاز به پیگیری، صبر و حوصله داریم.