حرکات ورزشی برای سیاتیک مرتبط با فتق دیسک

تحقیقات بیانگر آن هستند که تمرینات ورزشی مربوط به کمر و ستون فقرات برای درمان علائم سیاتیک موثر هستند. همچنین بسیاری از افراد از جمله پزشکان نتایج خوبی را از رویکرد مبتنی بر حرکات گزارش می دهند. یک دوره محدود تمرینات ورزشی به عنوان یک گزینه درمانی برای فتق دیسک خفیف و متوسط ​​با علائم گرفتگی اعصاب توصیه می شود.

یکی از دلایل فقدان توصیه های ورزشی برای کاهش درد سیاتیک ممکن است مربوط به خود اصطلاح سیاتیک باشد. زمانی که به یک دوست یا عضوی از خانواده می گویید که دچار سیاتیک شده اید ممکن است مقداری همدردی و همدلی دریافت نمایید، اما در واقع سیاتیک روشی دقیق برای توصیف تغییراتی نیست که در داخل ستون فقرات شما رخ می دهد و می تواند مسئول علائم شما باشد. به عبارت دیگر، “سیاتیک” اصطلاحی بسیار مبهم است. درست است که از سیاتیک اغلب برای توصیف درد و یا علائم الکتریکی که به سمت یکی از پاها می رود، استفاده می شود. اما به یاد داشته باشید که این علائم ممکن است توسط عوامل متفاوتی ایجاد شود.

یکی از علل شایع سیاتیک، گرفتگی ریشه عصبی ((radiculopathy به علت فتق دیسک در ستون فقرات کمری است.

حرکات ورزشی برای سیاتیک مرتبط با فتق دیسک

به طور خلاصه، فتق دیسک هنگامی رخ می دهد که فیبرهای بیرونی دیسک کمر شما دچار آسیب و پارگی شده و اجازه می دهند تا مواد نرم ژله-مانند واقع در مرکز بیرون بزنند. اغلب این ماده که نوکلیوس پالپوس(nucleus pulposus) نام دارد، بر روی ریشه عصب ستون فقرات قرار می گیرد. از آنجایی که ریشه عصب ستون فقرات بسیار حساس به فشار است، وقتی که با نوکلیوس پالپوس (nucleus pulposus) تماس پیدا می کند، ممکن است علائم گرفتگی عصبی را بروز دهد. علائم گرفتگی عصبی کمر ممکن است شامل انتشار درد و یا سایر احساسات عصبی در یک پا باشد. بسیاری از افرادی که در پزشکی تخصصی ندارند، این مشکل را سیاتیک می نامند. اما همانطور که شما اکنون بعد از خواندن این توضیح کوتاه اطلاع دارید، فشار بر روی ریشه عصبی کمر یک پروسه بیماری در ستون فقرات است که می تواند به دلیل فتق دیسک یا مشکلات دیگر باشد.

رابطه بین نوع سیاتیک و نوع حرکات ورزشی

اطلاعاتی که از علائم سیاتیک توسط پزشک شما تشخیص داده می شود، ممکن است روی انتخاب ورزش های درمانی شما تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال حالت خم شدن می تواند موجب تشدید علائم فتق دیسک شود. یعنی علائم فتق دیسک، به طور کلی در زمان خم شدن به جلو بدتر می شوند، و ایجاد قوس به عقب می تواند مفید واقع شود. اگر مشکل شما فتق دیسک با گرفتگی عصبی تشخیص داده شده باشد، همبستگی بین علائم و عکس العمل ستون فقرات به خم شدن یا قوس دادن کمر، می تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا تشخیص دهید چه حرکاتی را انجام دهید و چه حرکاتی را محدود نمایید.

دیدگاه دیگری نیز در مورد انتخاب حرکات ورزشی برای سیاتیک وجود دارد که اذعان می دارد که بدون توجه به علت می توان حرکات ورزشی را با توجه به اینکه دردی ایجاد نکنند، الویت بندی کرد.

تمرینات ورزشی سیاتیک

به هر حال، هدف از انجام تمرینات ورزشی سیاتیک چیست؟ فتق دیسک اغلب همراه با ضعف و از دست دادن کنترل عضلات است. بنابراین کاهش علائم ممکن است وابسته به انتخاب تمریناتی باشد که هم باعث تقویت ماهیچه ها و هم بهبود تحرک می شوند.

با در نظر داشتن این نکات، در زیر چند نوع تمرین که ممکن است به مدیریت علائم سیاتیک یا گرفتگی عصبی کمری کمک کند که به علت فتق دیسک ایجاد شده اند.

هشدار: در صورت ایجاد درد به تمرین ادامه ندهید. اگر حرکت ورزشی علائم شما را افزایش دهد، انجام آن تمرین را متوقف کرده و با متخصص طب فیزیکی مشورت کنید. در واقع مراجعه به متخصص طب فیزیکی برای دریافت برنامه تمرینی در هر صورت ایده ی خوبی است.

تمرینات ورزشی که می توانید امتحان کنید:

هم‌انقباضی عضلات شکم با هم   (Abdominal bracing)باعث تقویت عضلات عرضی و دیگر عضلات شکمی می شود که به احتمال زیاد به تثبیت پایین کمر شما کمک می کنند.

حرکت لگن (pelvic tilt) به تقویت عضلات کمر و هیپ کمک می کند که برای صاف ایستادن مهم هستند.

حرکت پل باسن (Glute Bridge) شبیه به حرکت لگنی، پل باسن باعث تقویت هیپ بخصوص عضلات همسترینگ در پشت ران و لگن می شود. همسترینگ یکی از عضلات هیپ است که نقش مهمی در داشتن وضعیت بدنی سالم و درست ایستادن ایفا می کند.

حرکت پرنده-سگ (Bird Dog)  این حرکت در واقع برای کل بدن است و باعث می شود به یک باره تعداد زیادی از عضلات بدنتان را درگیر کنید. پرنده سگ حرکتی است که عضلات مربوط به ستون فقرات را تقویت می نماید، که ممکن است از عادت خم کردن ستون فقرات جلوگیری نمایند (همانطور که قبلا بحث شد، این موضوع برای کاهش علائم حائز اهمیت است). همانند حرکت لگن و پل باسن، حرکت پرنده سگ نیز ممکن است به توانایی شما برای کاملا صاف ایستادن کمک کند.

تمرینات را به تناسب شرایط خود اصلاح کنید

بعضی از درمانگران تمرینات پل های جانبی اصلاح شده (ساید پلانک) را به بیمارانی می دهند که دارای علائم فتق با گرفتگی عصبی هستند. ساید پلانک روی عضلاتی تاثیر می گذارد که وقتی قوی هستند، می توانند به خم شدن به جلوی ستون فقرات کمک نمایند. همچنین نقش مهمی در خم شدن به اطراف نیز دارد. توجه داشته باشید که ساید پلانک کامل یک تمرین بسیار چالش برانگیز است و برای افرادی که دچار درد و یا مشکلات کمر هستند، توصیه نمی شود؛ به همین دلیل است که به طور کلی نسخه اصلاح شده ی آن استفاده می شود.

همچنین انجام درازنشست زمانی که زانوی خود را به سمت سینه می کشید، می تواند به ضرر شما عمل کند. اکثر افراد در انجام این گونه تمرینات مشکل دارند. به علاوه اگر شما این حرکت را صحیح انجام ندهید، خطر ابتلا به فتق دیسک افزایش می یابد.

همچنین داشتن یک روتین کششی و انعطافی پیشنهاد می شود. عضلات هدف عبارتند از فلکسور هیپ، عضلات کمر و عضلات همسترینگ.

source: verywellhealth.com

دکتر اسکویی  متخصص طب فیزیکی در تهران

آدرس مطب تهران: اتوبان همت غرب، بعد از بزرگراه ستاری جنوب، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، خیابان بهار، بیمارستان امید، درمانگاه طب فیزیکی

روز و ساعات مطب تهران: شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 12 صبح