تنگی کانال نخاعی چگونه است

برای تشخیص تنگی ستون فقرات ، پزشک ممکن است از شما در مورد علائم و نشانه ها سوال کند ، در مورد سابقه پزشکی شما بحث کند و معاینه بدنی انجام دهد. وی ممکن است چندین آزمایش تصویربرداری را برای کمک به تعیین علایم و نشانه های شما انجام دهد.

آزمایشات تصویربرداری

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اشعه ایکس.با اشعه ایکس پزشک شما می تواند تغییرات استخوانی ، مانند خارهای استخوان را که ممکن است فضای کانال نخاعی را تنگ کند ، ببیند.
  • تصویربرداری مغناطیسیMRI در این روش از آهن ربا و امواج رادیویی قدرتمندی برای تولید تصاویر مقطعی از ستون فقرات شما استفاده می شود. این آزمایش می تواند آسیب به دیسک و رباط های شما و همچنین وجود تومورها را تشخیص دهد. مهمتر از همه ، این می تواند نشان دهد که اعصاب نخاع در چه مکانی تحت فشار قرار دارند.
  • سی تی یا سی تی میلوگراماگر نمی توانید MRI انجام دهید ، پزشک ممکن است توموگرافی کامپیوتری (CT) را توصیه کند ، آزمایشی که در آن تصاویر توسط اشعه ایکس از زوایای مختلف گرفته شده و تصاویر دقیق و مقطعی از بدن شما تولید می شود. در سی تی اسکن پس از تزریق ماده عکسبرداری انجام می شود. این کار، رنگ طناب نخاعی و اعصاب را مشخص می کند و می تواند دیسک های فتق شده ، خارهای استخوان و تومورها را نشان دهد.

جراحی تنگی ستون فقرات

درمان تنگی نخاع به محل تنگی و شدت علائم و نشانه های شما بستگی دارد. با پزشک خود در مورد درمانی که برای شرایط شما مناسب است صحبت کنید. اگر علائم شما خفیف است پزشک ممکن است با قرار معاینه های منظم وضعیت شما را کنترل کند. او ممکن است نکاتی در مورد مراقبت از خود ارائه دهد که می توانید در خانه انجام دهید. اگر اینها کمکی نکرد ، وی ممکن است داروها یا فیزیوتراپی را توصیه کند. اگر سایر درمان ها کمکی نکرده باشند ، ممکن است جراحی باشد.

پزشک شما ممکن است داروهای زیر را تجویز کند:

• مسکن هاداروهای ضد درد مانند ایبوپروفن مکن است به طور موقت تجویز شوند تا درد تنگی نخاع کاهش یابد. آنها معمولاً فقط برای مدت زمان کوتاه توصیه می شوند ، زیرا شواهد کمی در مورد استفاده طولانی مدت از آنها وجود دارد.
  • داروهای ضد افسردگیمصرف داروهای ضد افسردگی می تواند به کاهش درد مزمن کمک کند.
  • داروهای ضد تشنجبرخی از داروهای ضد تشنج برای کاهش درد ناشی از آسیب دیدن اعصاب استفاده می شود.
  • داروهای آرامبخش. داروهایی که حاوی محصولات مربوط به کدئین هستند ممکن است برای تسکین درد کوتاه مدت مفید باشند. برای کنترل درد در طولانی مدت ممکن است داروهای آرامبخش تجویز شود.

فیزیوتراپی

برای افرادی که دچار تنگی کانال نخاع هستند معمولا فیزیوتراپی تجویز می شود. یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را به شما آموزش دهد که ممکن است به شما کمک کنند:

• قدرت خود را افزایش دهید.
  • انعطاف پذیری و ثبات ستون فقرات خود را حفظ کنید.
  • تعادل خود را بهبود ببخشید.

تزریق استروئید

اعصاب شما ممکن است در نقاطی تحریک شده و متورم شوند. در حالی که تزریق داروی استروئیدی (کورتیکواستروئید) به فضای اطراف ناحیه باعث رفع تنگی نمی شود ، اما می تواند به کاهش التهاب و تسکین برخی از دردها کمک کند.

تزریق استروئید برای همه مفید نیست و تزریق مکرر استروئیدی می تواند استخوان های اطراف و بافت همبند را ضعیف کند ، بنابراین فقط چند بار در سال می توانید این تزریق ها را انجام دهید.

روش رفع فشار

در این روش ابزارهای سوزنی مانند برای از بین بردن بخشی از رباط ضخیم شده در پشت ستون فقرات استفاده می شود تا فضای کانال نخاع افزایش یابد و از بین رفتن ریشه عصب برطرف شود. فقط بیمارانی که دچار تنگی نخاع کمر و رباط ضخیم شده اند ، واجد شرایط این نوع روش هستند.

به این روش رفع فشار از ناحیه کمر با هدایت تصویر (PILD) گفته می شود.  از آنجا که PILD بدون بیهوشی عمومی انجام می شود ، ممکن است این گزینه برای برخی از افراد با سایر مشکلات پزشکی بهتر باشد.

عمل جراحی

اگر سایر درمان ها کمکی نکرده باشند ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. اهداف جراحی شامل کاهش فشار وارد بر نخاع یا ریشه های عصبی شما با ایجاد فضای بیشتر در داخل کانال نخاع است. جراحی برای رفع فشار در ناحیه تنگی قطعی ترین راه برای رفع علائم تنگی نخاع است.

تحقیقات نشان می دهد که جراحی ستون فقرات در صورت انجام جراحان باتجربه ، عوارض کمتری در پی خواهد داشت.

درمان های جایگزین

برای کنار آمدن با درد تنگی ستون فقرات ، ممکن است از داروها و درمانهای جایگزین استفاده شود. مثالها عبارتند از:

• ماساژ درمانی
  • درمان کایروپراکتیک
  • طب سوزنی

اگر به این گزینه های درمانی علاقه دارید با پزشک خود صحبت کنید.

درمان های خانگی

در این شرایط شما قرار ملاقات های منظم با پزشک خود دارید تا وضعیت شما را کنترل کند. او ممکن است پیشنهاد کند که شما چندین روش درمان خانگی را داشته باشید ، از جمله:

• سعی در تسکین دردداروهای بدون نسخه می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند.
  • استفاده از کمپرس های گرم یا سردبرخی از علائم تنگی کانال نخاع گردنی ممکن است با استفاده از گرما یا یخ بر روی گردن شما برطرف شود.
  • حفظ وزن سالمهدف داشتن وزن سالم است. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید ، پزشک توصیه می کند لاغر شوید. کاهش وزن اضافی می تواند با از بین بردن مقداری فشار از پشت ، به ویژه قسمت کمری ستون فقرات ، درد را کاهش دهد.
  • ورزش کردن. نرمش های کششی و تقویت کننده ممکن است به باز شدن ستون فقرات کمک کنند. با یک متخصص طب فیزیکی یا پزشک خود در مورد انجام تمریناتی که انجام آنها در خانه بی خطر است صحبت کنید.
  • استفاده از عصا یا واکراین وسایل کمکی علاوه بر تأمین ثبات ، با خم شدن به جلو هنگام راه رفتن می توانند به تسکین درد کمک کنند.

آماده شدن برای ملاقات با پزشک

اگر پزشک مراقبت های اولیه شما فکر می کند که دچار تنگی نخاع هستید ، ممکن است شما را به پزشکی متخصص دهد. بسته به شدت علائم ممکن است لازم باشد به یک جراح ستون فقرات (جراح مغز و اعصاب ، جراح ارتوپدی) نیز مراجعه کنید.

تنگی کانال نخاعی چگونه است

آنچه شما می توانید انجام دهید!

قبل از قرار ملاقات ، ممکن است بخواهید لیستی از سوالات زیر تهیه کنید:

• اولین بار کی متوجه این مشکل شدید؟
  • آیا با گذشت زمان بدتر شده است؟
  • آیا والدین یا خواهر و برادرهای شما تاکنون علائم مشابهی داشته اند؟
  • آیا دیگر مشکلات پزشکی دارید؟
  • چه داروها یا مکمل هایی را به طور منظم مصرف می کنید؟
  • چه جراحی هایی برای ستون فقرات را انجام داده اید؟

پزشک شما ممکن است برخی از سوالات زیر را بپرسد:

• درد شما دقیقا در کجاست؟
  • آیا ضعف ، بی حسی یا گزگز دارید؟
  • آیا در کنترل روده یا مثانه خود مشکلی داشته اید؟
  • برای این مشکلات چه روش های درمانی را قبلاً امتحان کرده اید؟

Source: www.mayoclinic.org