تمرینات مچ پا

مچ پا مفصل بلوک پیچیده ای است که توسط سه استخوان تشکیل شده است: فیبولا ، تیبیا و تالوس. وظیفه اصلی آن پشتیبانی از بدن انسان در حالت ایستاده است. مچ پا ، مانند هر مفصل ، مستعد ابتلا به بیماری و آسیب است. ژیمناستیک ویژه می تواند در درمان ، تقویت و ترمیم مچ پا کمک کند.

با آرتروز:

یک سری تمرینات ویژه به از بین بردن سندرم درد و تقویت مفصل کمک می کند. در خانه می توانید تمرینات زیر را برای مچ پا انجام دهید:

• دست ها را روی مچ پا قرار دهید. حالا باید با دقت و حرکات دقیق به راست و چپ بچرخید.
  • مچ پای آسیب دیده ابتدا باید در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود و سپس برعکس.
  • موقعیت شروع – بر روی یک صندلی نشسته ، پاها متقابل سپس پا را پایین می آوریم و دوباره بلند می کنیم.

تمرینات خوب عملکرد مچ پا “دوچرخه” باعث تقویت عضلات می شود. شما باید مطمئن شوید که مفصل ملتهب در طول تمرین کشیده نمی شود. اگر در طول تمرین هرگونه ناراحتی را تجربه کردید ، باید دامنه حرکات را تا حد ممکن کاهش دهید یا کاملاً آن را ترک کنید. تمرینات باید با حداقل تعداد تکرارها شروع شوند و به تدریج افزایش یابد.

صدمه:

بسته به مرحله درمان ، به بیمار ژیمناستیک مخصوصی اختصاص می یابد. بار باید به تدریج افزایش یابد. نباید حرکات ناگهانی با مچ پا انجام داد.

عدم تحرک:

در دوره بی حرکتی (هنگام چسبیدن استخوان) ، مچ پای آسیب دیده به استراحت کامل احتیاج دارد. تمرینات توصیه شده گردش خون کامل بافت های نرم در ناحیه آسیب دیده را فراهم می کند ، بجز آتروفی و تشکیل انقباض.

تمام تمرینات به سمت پایین انجام می شود:

• خم کردن انگشتان پا
  • بالا بردن / پایین آوردن ، جمع کردن و عقب کشیدن پای آسیب دیده
  • تنش عضلانی با افزایش تدریجی قدرت (حالت ایزومتریک).

راه رفتن با تکیه بر پای گچ گرفته شده نتایج  فوق العاده ای دارد. اما ، برای ورزش کردن باید با  متخصص هماهنگ شوید. کاملاً غیرقابل قبول است که سعی کنید بدون اجازه بایستید. در این حالت ، احتمالاً روند همجوشی در استخوان آسیب دیده مختل می شود.

توانبخشی:

پس از برداشتن گچ ، مجموعه ژیمناستیک گسترش می یابد. تمرینات با نشستن روی صندلی انجام می شود. ورزش درمانی در مرحله پس از بی تحرکی به ترمیم عملکرد اندام کمک می کند و شامل موارد زیر است:

• خم کردن پا و انجام حرکات اکستانسور
  • چرخش و آویزان کردن پاها
  • تقلید راه رفتن: گرد کردن پاشنه پا تا انگشتان پا

علاوه بر این ، تمرینات زیر توصیه می شود:

• روی انگشتان پا ایستاده ، شروع به کشیدن و پایین آوردن پاشنه ها می کنیم.
  • یک پین نورد را روی زمین قرار می دهیم ، ابتدا با استفاده از سطح بیرونی ، سپس با استفاده از سطح داخلی پا آن را می چرخانیم.
  • یک جسم کوچک را بگیرید و سعی کنید آن را برای چند ثانیه نگه دارید.

پس از برداشتن گچ ، مچ پا باید بطور مداوم پانسمان شود ، اما باند الاستیک باید در طول تمرین باز شود. هنگام انجام ژیمناستیک برای جلوگیری از درد باید مراقب باشید. توصیه می شود هفته ای دو تا سه بار انجام دهید.

پس از همجوشی استخوان (آسیب دیدگی در مفصل) ، تمرینات فیزیوتراپی باید حداقل برای یک ماه برای تقویت مفصل مچ پا و بهبود عملکردهای مختل شده ادامه یابد. می توان بار روی مچ پا را افزایش داد.

تقویت:

علائم مچ پای ضعیف صدمه دیدن مکرر است. چگونه مچ پا را تقویت کنیم؟ می توانید از روش های زیر در منزل استفاده کنید:

• طناب زدن. لازم است به پایین و روی پنجه پرش کنید. توصیه می شود با کفش ورزشی و روی یک سطح نرم انجام شود. اگر پای صاف دارید ، طناب زدن بدون استفاده از کفش فقط باعث افزایش بار روی پا می شود.
  • جمع کردن اجسام کوچک با مچ پا

این ورزش برای تقویت مچ پا به جز آسیب های تصادفی ، به تقویت رباط های ضعیف کمک می کند. در ابتدا می توانید از متخصص کمک بگیرید  سپس می توانید تمرینات خود را در خانه انجام دهید.

ژیمناستیک درمانی برای آرتریت مفصل مچ پا:

استئوآرتریت یک بیماری جدی است که با توسعه یک روند مخرب در بافت غضروف مفصل مشخص می شود. غالباً این بیماری بر روی ناحیه مچ پا تأثیر می گذارد ، و در صورت عدم درمان کافی ، می تواند غضروف را به طور کامل از بین ببرد و مفصل را بی حرکت کند. مهم است که از  یک متخصص که یک درمان جامع برای شما تجویز می کند ، سریعاً کمک بگیرید. علاوه بر مصرف دارو ، به ویژه تمرینات درمانی در مورد آرتروز مچ پا مؤثر است.

ماهیت و علل بیماری:

در صورت آرتروز مفصل مچ پا ، بافت غضروف نازک تر می شود و در موارد شدید کاملاً فرسوده می شود. با پیشرفت بیماری ، درد شدید وجود دارد زیرا بیمار به دلیل عدم توانایی در حرکت دادن پا ، به طور عمدی یا غیرعمدی حرکت را محدود می کند. نتیجه آن تغییر شکل بیشتر مفصل است.

استئوآرتریت بیشتر افراد مسن را مبتلا می کند ، اما معمولاً در افراد جوان تشخیص داده می شود. توسعه آسیب می تواند به دلایل مختلف رخ دهد:

• تغییرات ناشی از سن بیمار
  • استعداد ژنتیکی
  • آسیب
  • اختلالات متابولیکی
  • اختلال در گردش خون
  • وجود مدام بار اضافه روی پاها
  • چاقی

استئوآرتریت ناراحتی زیادی به همراه دارد. بیشتر اوقات ، بیمار در ابتدا از دردی که فقط هنگام راه رفتن و دویدن رخ می دهد نگران است. از آنجا که این بیماری در مرحله شدیدتر پیشرفت  می کند، درد افزایش می یابد و حتی در یک حالت ساکن نیز رخ می دهد. در طی زمان احساس سفتی و تغییر شکل موقعیت پاها وجود دارد. همه اینها با فعالیت بدنی ، مانع حرکات طبیعی می شود  و کیفیت زندگی بیمار را به شدت کاهش می دهد.

تشخیص و درمان بیماری:

در حین مراجعه به متخصص،  وجود بیماری های ارثی و صدماتی که در کودکی وجود داشته است را بررسی می کند. شکایات بیمار و توضیح در مورد ماهیت احساسات درد و مدت زمان درد در تشخیص نقش مهمی دارد.

برای تأیید تشخیص ،به   MRI ، اسکن سونوگرافی ، و شناسایی یک روند التهابی به آزمایش خون نیاز دارید . پس از بررسی دقیق نتایج تحقیق ، متخصص یک درمان را که نقش اصلی آن مصرف دارو است برای شما تجویز می کند.

ژیمناستیک درمانی:

اگرچه در صورت آرتروز حرکات مشکل می شود اما تمرین درمانی لازم است. ژیمناستیک درمانی اثرات مثبت روش ها را تقویت می کند. مزیت این است که شما می توانید بعد از مشورت با  متخصص تمرین های خاصی را در خانه انجام دهید.

قوانین ورزش درمانی:

قبل از شروع فیزیوتراپی ، باید قوانین زیر را رعایت کنید:

1. هنگامی که بیماری در مرحله حاد باشد ، نمی توانید ژیمناستیک را انجام دهید ، به خصوص اگر التهاب شروع شده باشد و آرتریت مچ پا در هنگام آرتروز شروع شود. پس از پایان مصرف داروهای ضد التهابی می توانید تمرینات را شروع کنید.
  2. بلافاصله انجام تمرینات پیچیده را شروع نکنید ، ابتدا باید عضلات را گرم کنید. ابتدا باید تمرین های ساده ای انجام دهید.
  3. برای انتخاب شدت بار ، شما باید مرحله رشد بیماری مچ پا را در نظر بگیرید.
  4. در حین ورزش ، باید وضعیت سلامتی خود را کنترل کنید. تمرینات را با ظاهر افزایش درد متوقف کنید.
  5. پس از تمرینات بدنی ، باید مدتی استراحت کنید – نبض باید به حالت عادی برگردد.

این مهم است! طیف وسیعی از تمرینات باید با در نظر گرفتن دوره بیماری ، استقامت برای هر فرد انتخاب شود.

تمرینات مچ پا

وظایف فیزیوتراپی در مراحل مختلف آرتروز:

فیزیوتراپی باید در مراحل مختلف آرتروز وظایف متفاوتی داشته باشد. بنابراین ، در هنگام تشدید ، فرد نباید فعالیت جسمی داشته باشد ، بنابراین بیمار باید 4-3 روز ساکن بماند. بعد از این مدت ، می توانید تمرینات فیزیوتراپی را شروع کنید که باید کارهای زیر را انجام دهید:

• بهبود جریان خون
  • رفع اسپاسم عضلات
  • عادی کردن بدن

تمرینات مچ پا:

اغلب ، متخصصان تمرینات زیر را در صورت آرتروز مفصل مچ پا توصیه می کنند:

1. با کمک دست ها باید مچ دست خود را به سمت ناحیه مچ پا حرکت دهید. پا باید به آرامی از یک طرف به طرف دیگر کج شود. از حرکات ناگهانی باید اجتناب شود ، فرد نباید احساس ناراحتی کند.
  2. مچ پا را خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.
  3. در حالت نشسته، انگشتان را به قسمت داخلی پا خم کنید.
  4. پا بر روی زمین ، پاشنه ها کنار یکدیگر. بلند کنید سپس پایین بیاورید. تمرین در حالت نشسته انجام می شود.
  5. تمرین “دوچرخه سواری” با پا انجام می شود.
  6. انگشتان پا را روی یک استپ قرار داده ، پاشنه پا روی زمین باشد ، پا را پائین آورده و بالا ببرید.
  7. در حالت نشسته ، پا را بالا و پایین ببرید.
  8. روی یک صندلی گم ارتفاع بنشینید و حرک راه رفتن را تقلید کنید.
  9. پاها در کنار هم قرار گرفته ، شست ها تا حد امکان دور شده و سپس نزدیک می شوند.

این مهم است! ورزش در آب به ویژه برای مچ پا مفید است.

اگر سلامتی بیمار بهبود یابد ، هیچ دردی وجود نداشته باشد و تحرک مفصل افزایش یابدعملکرد ورزش درمانی موثر تلقی می شود. برای فراموش کردن مشکلات مچ پا ، داشتن اراده و کمی وقت آزاد کافی است.

ژیمناستیک درمانی برای ورم مفاصل مچ پا:

آرتروز مفصل مچ پا باعث افزایش تأثیر منفی بر روی افراد در نقاط مختلف جهان شده است. دلایل اصلی گسترش:

• پیری
  • سبک زندگی بی تحرک
  • اضافه وزن

یکی از مؤلفه های اصلی در درمان آرتروز ژیمناستیک  درمانی برای آرتروز مفصل مچ پا است.

تمرینات ژیمناستیک در مرحله اولیه بیماری:

وقتی آرتروز حرکت را محدود می کند ، یک مجموعه فیزیوتراپی لازم است تا تحرک را به حالت عادی برگرداند. یک بیمار مبتلا به آرتریت مفصل مچ پا ، سعی می کند در هر شرایطی از شر آن خلاص شود. در درمان پرخطر ، این روش نیاز به آماده سازی عضلات برای افزایش تدریجی بارها دارد.

برای رسیدن به نتایج مثبت در ژیمناستیک ، لازم است:

• آموزش با تمرینات ساده
  • به تدریج تمرینات را با بار بیشتر معرفی کنید
  • با توجه به مرحله بیماری ، بار طبیعی را زیر نظر بگیرید
  • ورزش منظم

در طول تمرینات ژیمناستیک باید ببه بدن توجه کنید. اگر درد مفاصل و وضعیت عمومی بدن بدتر شود ، باید بلافاصله ورزش را متوقف کنید. از نظر تعداد تمرینات تمایز مشخصی وجود ندارد ، توصیه هایی وجود دارد. ژیمناستیک درمانی برای هر بیمار بسته به شدت بیماری ، استقامت به صورت جداگانه انتخاب می شود.

پس از چند تمرین ، چند دقیقه استراحت کنید،  نبض به حالت عادی برمی گردد و گردش خون طبیعی را بازیابی می کند.

نکته مثبت در مجموعه ورزش درمانی عدم سرمایه گذاری نقدی در دارو ، تجهیزات است. وظیفه اصلی صبور بودن و تکمیل درمان است.

لیست تمرینات برای آرتریت مفصل مچ پا:

• ورزش در وضعیت نشسته انجام می شود. هل دادن پاشنه با انگشتان.
  • انگشتان پا در روی زمین ، پاشنه بالا ، در یک دایره می چرخد.
  • پا را به صورت دایره ای بچرخانید.
  • در حالت خوابیده به پشت ، پاهای خود را صاف نگه دارید ، پای خود را به سمت خود بکشید.

تعداد تمرینات هر روز متغیر است – 5-8 بار.

توصیه هایی برای انجام ورزش درمانی:

• به آرامی بار روی مفصل را افزایش دهید.
  • نتیجه مثبت با تمرینات بدنی در استخر مشخص شده است ، با تجهیزات کششی در جهت مناسب برای کمک به شل شدن مفصل.
  • با توجه به دوره های تشدید بیماری (روند التهابی ، افزایش درد) ، انجام تمرینات لازم است. در چنین مواردی ، سرعت ورزش را کم کنید.
  • برای مبتلایان به فشار خون شریانی بالا و در زنان در دوران قاعدگی یک سری تمرینات برای آرتروز مچ پا توصیه نمی شود.

ژیمناستیک درمانی در صورت عدم وجود درد تقریباً کامل و در افزایش حرکات مفصل در بهبود سلامت بیمار مؤثر است. درمان موفقیت آمیز آرتروز مفصل بستگی به تمایل بیمار به بازگشت به وضعیت طبیعی دارد. اگر همین علائم بیماری را تجربه می کنید ، نباید به سمت خود درمانی بروید ، سریعا به یک متخصص مراجعه کنید.

Source: www.tr.amb-healthcare.com