روز و ساعات مطب تهران: شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 12 صبح

درمان دردهای مزمن عضلانی و مفاصل با اوزون تراپی

اوزون درمانی یا همان تزریق گاز اوزون داخل مفصل، دیسک یا نسج نرم جزء درمان‌های نسبتا جدید و رایج به خصوص در سال‌های اخیر در حیطه طب فیزیکی و ضایعات ارتوپدی می‌باشد و در اروپا بسیار متداول می‌باشد.

در این روش در واقع اوزون یا اکسیژن برای درمان دردهای مزمن و طولانی، به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود.

این روش در درمان آرتروز مفاصل، التهاب مفاصل، آسیب‌های دیسک و نسج نرم مثل آسیب‌های تاندونی و لیگامان‌ها نقش موثری دارد ولی شاید رایج‌ترین مورد استفاده آن در درمان آرتروز مفاصل به خصوص مفصل زانو باشد. آن چه موجب شده است تا اوزون تراپی به شدت مورد توجه قرار بگیرد، آن است که اوزون درمانی منشا آسیب بیماری‌ها را هدف قرار داده و دردهای مزمن و طولانی را به طور درازمدت درمان می‌کند.

اوزون درمانی

گاز اوزون از ۳ مولکول اکسیژن تشکیل شده است که بعد از تزریق داخل مفصل با آزادسازی اکسیژن و افزایش اکسیژن رسانی بافتی و تامین مواد مغذی و تحریک رسوبات فیبری باعث ترمیم بافت آسیب دیده (به طور مثال غضروف مفصلی) می‌شود، بنابراین با کاهش التهاب باعث کاهش درد و توسط اثرات سلولی، باعث ترمیم بافت غضروف آسیب دیده می‌شود.

بعد از تزریق گاز، التهاب کاهش می‌یابد و اثرات مثبت درمانی در عرض چند روز تا هفته مشهود خواهد بود. پروتکل‌های تزریقی متفاوتی تعریف شده‌اند ولی متداول‌ترین آن تزریق بین یک تا دو هفته یکبار و تعداد تزریق سه تا پنج بار می‌باشد. تزریق در شرایط استریل در مطب به راحتی انجام می‌گردد و درد چندانی ندارد. بیمار بلافاصله مرخص شده و صرفا باید چند روز از انجام حرکات سنگین اجتناب نماید. عارضه خاص و قابل توجهی به دنبال تزریق اوزون مشاهده نشده است.

میزان رضایت بیمار و اثربخشی به عوامل مختلفی نظیر شدت آرتروز، وزن بیمار و توانایی بیمار در تغییر سبک زندگی و رعایت سبک زندگی مناسب متغیر است و هر بیمار شرایط خاص خود را دارا می‌باشد. مهم‌ترین مزیت اوزون تراپی بی خطر بودن آن است.

علاوه بر آرتروز مفاصل می‌توان از تزریق اوزون برای درمان تاندنیت‌ها، آرنج تنیس بازان، خار پاشنه و آسیب‌های عضلات استفاده نمود.
اوزون تراپی در کرج نیز در مطب‌ها و کلینیک‌های طب فیزیکی یا ارتوپدی قابل انجام است. مطب دکتر اسکویی با سالها تجربه در درمان بیماری‌های مذکور آماده انجام اوزون تراپی برای تمامی بیماران نیازمند به استفاده از این روش است.

برای درمان هر دردی ابتدا باید منشا آن را یافت، این را به یاد داشته باشید که نخستین راه در درمان بیماری‌های مفصلی و استخوانی جراحی نیست، روش‌های جدیدی نظیر اوزون تراپی وجود دارد که در مراحل اولیه و نخست بیماری می تواند موثر باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انجام اوزون تراپی در کرج و اخذ نوبت، با شماره‌های مطب تماس گرفته و یا به کانال تلگرام ما که لینک آن در پایین صفحه وجود دارد مراجعه نمایید.

تزریق اوزون

تزریق های اوزون به طور امن علل درد را از بین می برند و با احتمال 75٪ درد مبتلایان به دردهای مزمن را به طور دائم درمان می کند!

اوزون چیست؟

اکسیژنی که در هوا وجود دارد و آن را نفس می کشید، دارای یک جفت اتم اکسیژن است. این حالت پایدار ترین شکل اکسیژن است. اوزون، بر خلاف اکسیژن معمولی، به جای دو اتم از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. وجود اتم سوم اکسیژن است که باعث می شود اوزون از “اکسیژن” سوپر شارژ شود و تمام خواص قابل توجه پزشکی آن را به ارمغان آورد. اوزون به طور طبیعی در بدن یافت می شود.

گلبول های سفید از اوزون به عنوان بخشی از پاسخ سیستم ایمنی استفاده می نمایند. اوزون با درجه خالص پزشکی، زمانی که با توجه به دستورالعمل های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ایمنی بی نظیری است. استفاده از اوزون برای درمان بیماری های مختلف در ابتدا در آلمان در اوایل دهه 50 میلادی با صدها مطالعه انجام شد که اثربخشی و ایمنی اوزون تراپی را به اثبات رساند. امروزه، درمان با اوزون پزشکی در سراسر اروپا رایج است و استفاده از اوزون در کشورهای دیگر از جمله ایران در سال های اخیر گسترش یافته است.

از اوزون تراپی در چه مواردی استفاده می شود؟

در اوزون تراپی، اوزون با استفاده از تکنیکی پیشرفته تزریق می شود و برای همه ی انواع درد عضلانی اسکلتی و مفاصل از جمله گردن درد و کمردرد مزمن، آسیب های ناشی از شانه چرخان، تحلیل و آرتروز مفصل ران و زانو، تحلیل دیسک ها، و درد شانه و آرنج استفاده می شود. از آنجایی که در بسیاری از موارد، اوزون تراپی در حقیقت پاتولوژی این اختلالات را تصحیح می کند، با احتمال 75٪ مبتلایان به این دردهای مزمن از درد رهایی می یابند.

اوزون درمانی

اوزون تراپی چگونه عمل می کند؟

اوزون درمانی نوعی بازسازی رباط غیرجراحی و درمان دائمی برای درد مزمن است. درمان شامل تزریق گاز اوزون به بافت همبند است که می تواند در بازسازی بافت همبند آسیب دیده یا ضعیف شده در مفصل و یا اطراف آن کمک کند. اوزونِ پزشکی به داخل بافت همبند آسیب دیده در اطراف مفصل برای بازسازی مناطق آسیب دیده تزریق می شود.  اوزون در داخل و اطراف مفصل منتشر شده و توسط التهاب جذب می شود یعنی اوزون توسط منطقه آُسیب دیده جذب می شود.

هنگامی که فردی از درد مزمن رنج می برد، درد برای مدت زمان طولانی وجود داشته و دیگر به دردی عادی تبدیل شده است. وجود حس درد مزمن به این معنیست که روند بهبود متوقف شده است. هنگامی که اوزون پزشکی تزریق می شود، خواص گاز اوزون علائمی را تقلید می کند که گویی بخشی از بدن مجروح شده است. اینکار باعث ایجاد درد و یا نشانه های آسیب نمی شود، اما یک سری واکنش هایی را شروع می کند که بدن را قادر می سازد تا روند بهبود را دوباره آغاز کند. این عملکرد به این معنی نیست که تزریق اوزون فقط برای بهبود صدمات است. تقریبا هر نوع درد عضلانی یا مفصلی به طرز مشابهی به اوزون تراپی پاسخ می دهد.

با ترمیم بافت همبند، عملکرد اوزون تمام چیزی است که برای رهایی از درد مزمن مورد نیاز است.

استفاده از اوزون موجب می شود که هر دوی مفصل و عضله بسیار سریع تر بهبود پیدا کند زیرا اوزون مولکول بسیار واکنش پذیریست و در صورت تزریق در عضله یا در اطراف مفصل قادر به تحریک توانایی های ترمیمی فیبروبلاستی است.

اوزون درمانی زانو – توضیحات دکتر اسکویی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

چرا اوزون تراپی اثر می کند؟

ما می توانیم مفصل ها را به عنوان لولای در درنظر بگیریم. تا زمانی که لولا ثابت باشد، در به درستی باز و بسته نمی شود و این قضیه دقیقا همان داستان مفصل های ماست. اگر ورزشکار باشیم یا فقط به دلیل افزایش سن، به علت فشارهای مکرر و همیشگی مکانیکی و شکست بافت ها برای ترمیم، به طور تدریجی و طبیعی قسمت های متحرک بدن تحلیل می روند. تحلیل مفاصل می تواند ناشی از کمبود مواد مغذی، کاهش گردش خون، بالا رفتن سن و التهاب باشد. هنگامی که این اتفاق می افتد، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها دچار کم آبی شده و ضعیف تر می شوند. این امر سبب ایجاد سستی و بیشتر شدن اختلالات مکانیکی و نیروی برشی در مفصل می شود.

نیروهای برشی غیر طبیعی و پیچشی باعث اختلال در عملکرد مفصل می شود. اختلال در عملکرد مفصل منجر به جداسازی پیشرفته از رباط از پوشش سطحی در استخوان به نام پرستوم می شود. این کشیدگی روی پروستوم فضایی را ایجاد می کند که بدن با استخوان جدید پر می کند. این قطعات جدید استخوان به نام استیوفیت شناخته می شود. استیوفیت ها علائم اصلی آرتروز دژنراتیو در داخل و اطراف مفصل هستند. استیوفیت ها و سستی مفصلی منجر به کاهش محدوده حرکت شده که این کاهش محدوده حرکت باعث ایجاد فشار روی عضلات اطراف می شود که  منجر به اختلال و درد بیشتر می گردد.

تزریق اوزون باعث ترمیم و سفت کردن ساختارهای سست، پارگی های جزئی بافت همبند، غضروف، ماهیچه ها و رباط ها می شود. اوزون چرخه درد و التهاب را متوقف می کند. اینکار موجب ایجاد گردش خون بهتر، افزایش جریان خون انتقال دهده مواد غذایی، و آب رسانی به بافت آسیب دیده می شود. در نتیجه محیطی برای بهبود در داخل مفصل و ماهیچه برای افزایش محدوده حرکت و کاهش درد ایجاد می شود.

source: aspirehealthandwellness.com

دکتر اسکویی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

آدرس مطب تهران: اتوبان همت غرب، بعد از بزرگراه ستاری جنوب، خیابان شهید کبیری طامه (شاهین شمالی)، خیابان بهار، بیمارستان امید، درمانگاه طب فیزیکی

روز و ساعات مطب تهران: شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 10 تا 12 صبح

شماره تماس: 02144426690

آدرس مطب کرج: کرج، خیابان بهشتی، جنب زیر گذر، برج ارم، طبقه 2، واحد 5

شماره‌های مطب و منشی: 02632265707 و 09375106869

1. مهدی صانعی

14 اردیبهشت 1398 at 14:15

سلام. آیا تزریق اوزون تنها باعث کاهش احساس درد می‌شه و یا درمان کننده هم هست؟ اگر تنها احساس درد رو کاهش می‌ده باعث نمی شه که از مفصل بیشتر استفاده بشه و زودتر تخریب بشه؟

Reply
    • admin

14 اردیبهشت 1398 at 19:42

سلام
      هم باعث کاهش درد میشود هم باعث تحریک بازسازی غضروف اسیب دیده. از طرقی تمام درمانهای آرتروز زانو اگر همراه با اصلاح سبک زندگی و تقویت عضلات اطراف زانو نباشد نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

Reply