اطلاعاتی جامع درباره نحوه درمان تریگر پوینت

درمان تریگر پوینت یا سندرم درد عضلانی معمولا به سه شکل انجام می شود: درمان دارویی، تزریقات عضلانی و فیزیوتراپی. هیچ مدرکی دال بر اینکه کدام روش درمانی بهتر عمل می کند، وجود ندارد. با این حال، ورزش جزء مهمی از فرایند درمان به شمار می آید.

درباره گزینه ها و روش های درمانی موجود با پزشک خود مشورت کنید، گاهی نیاز است بیش از یک راه برای خلاصی از درد به کار گرفته شود. در ادامه به بررسی دقیق تر روش های درمانی تریگز پوینت یا سندرم درد عضلانی می پردازیم.

درمان تریگر پوینت به کمک داروها

داروهای بسیاری هستند که می توانند از پیشرفت سندرم درد عضلانی جلوگیری کنند، مثل:

• مسکن ها: مصرف مسکن هایی که بدون داشتن نسخه پزشک نیز قابل دسترسی هستند، مانند ایبوپروفن (Advil, Motrin IB و غیره) و ناپروکسن سدیم (Aleve) می توانند در درمان تریگر پوینت اثربخش باشند. در غیراین صورت پزشک شما مسکن های قوی تری را تجویز می کند. برخی از مسکن ها در برچسب های درد عضلانی نیز وجود دارند.
  • داروهای ضد افسردگی: بسیاری از انواع داروهای ضد افسردگی به رهایی از درد کمک می کنند. گفته شده است آمی تریپتیلین برای کاهش درد و بهبود کیفیت خواب موثر است.
  • آرام بخش ها: داروهایی مثل کلونازپام (Klonopin) به درمان اضطراب و کمبود خواب ناشی از سندروم درد عضلانی کمک می کند. این دسته داروها باید بسیار محتاطانه مصرف شوند، زیرا می توانند اعتیادآور باشند و باعث خواب  آلودگی شوند.

تراپی های مناسب برای تریگر پوینت

با مراجعه به یک فیزیوتراپ می توانید بر اساس علائم و نشانه هایی که دارید از برنامه های مختلف تراپی استفاده کنید. فیزیوتراپی هایی که برای درمان سندروم درد عضلانی توصیه می شوند عبارت اند از:

حرکات کششی: به توصیه فیزیوتراپیست ها، حرکات کششی آرام برای از بین بردن درد عضله ها موثر است. اگر هنگام کشش در تریگر پوینت خود احساس درد کردید، فیزیوتراپیست شما اسپری بی حس کننده به عضلاتتان خواهد زد.

تمرین وضع قرارگیری درست بدن: با بهتر کردن حالت قرارگیری بدن می توان از درد تریگر پوینت مخصوصا در ناحیه گردن خلاص شد. تمریناتی که عضلات اطراف تریگر پوینت شما را تقویت می کند، باعث می شوند که شما فقط از یک عضله بیش از حد کار نکشید.

ماساژ درمانی: برخی از فیزیوتراپیست ها با ماساژ دادن عضله درگیر، درد را از بین می برند. آن ها با استفاده از ضربات دست در طول عضله یا فشار دادن نقاط خاصی از عضله شما، گرفتگی آن را از مداوا می کنند.

دادن گرما: یک دوش آب گرم یا کیسه آب گرم برای درمان تریگر پوینت و کاهش درد مفید است.

امواج اولتراساند: در این نوع درمان، با استفاده از امواج صوتی گردش و گرمای خون افزایش می یابد و باعث بهتر شدن وضعیت عضلات درگیر درد می شود.

درمان با طب سوزنی

با فروکردن سوزن های آغشته به ماده بی حس کننده یا استرویید به عضلات تریگر پوینت درد آن ناحیه از بین می رود. در برخی افراد فروکردن سوزن خالی به نقاط تریگر پوینت سبب رفع گرفتگی عضله می شود. روش فروکردن یک سوزن به نقاط مختلف تریگر پوینت و اطراف آن که همان طب سوزنی نام دارد نیز موثر است. نوع چینی طب سوزنی هم برای درمان درد عضلانی کاربرد دارد.

شیوه زندگی

اگر از درد تریگر پوینت رنج می برید، از خود مراقبت کنید. با اقدامات مراقبتی مناسب برای حفظ سلامت بدنتان راحت تر می توانید با این سندروم مقابله کنید. روش های زیر را برای کمک به درمان درد تریگر پوینت امتحان کنید:

ورزش کنید: با ورزش های ملایم درد کاهش می یابد. وقتی دردتان شدید نیست، تمرین کنید و از پزشک یا فیزیوتراپ درباره نرمش های مناسب درد عضلانی سوال کنید.

استراحت کنید: اگر شما تحت استرس و تنش هستید، درد بیشتری احساس خواهید کرد. راهی برای رسیدن به آرامش پیدا کنید مثل مدیتیشن، نوشتن یا صحبت کردن با دوستان.

از بدن خود مراقبت کنید: یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزیجات را دنبال کنید. خواب کافی داشته باشید که صبح سرحال بلند شوید. مراقب بدن خود باشید. به این ترتیب به اندازه کافی انرژی دارید که با درد عضلانی مدارا کنید.

درمان های خانگی تریگر پوینت

راه حل هایی برای کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی وجود دارند که می توانید از آن ها در خانه استفاده کنید:

• صندلی بهتری سرکار خود انتخاب کنید و به حالت بهتری بنشینید؛
  • ارتفاع رایانه خود را طوری تنظیم کنید که درست رو به روی چشمان شما قرار بگیرد؛
  • دشک خود را عوض کنید و به حالت بهتری بخوابید؛
  • یوگا، پیلاتس یا ورزش های کششی دیگر را امتحان کنید؛
  • هنگام بلند کردن اجسام سنگین از کمربند نگهدارنده پشت استفاده کنید؛
  • از یک ماساژور شخصی یا یک وسیله لرزشی استفاده کنید؛
  • شروع به تمرین کنید و هر روز عضلات خود را ورزش دهید؛
  • برای کاهش استرس به یک روانشناس مراجعه کنید؛
  • پس از آسیب عضلانی از کمپرس سرد استفاده کنید؛
  • برای کاهش تورم عضلات از بخور گرم استفاده کنید؛
  • دوش آب گرم بگیرید.

مدارا کنید و حمایت بگیرید

تجربه داشتن دردی مزمن مثل سندروم درد عضلانی می تواند بسیار خسته کننده و آزاردهنده باشد. روش های درمان تریگر پوینت ذکر شده فقط تا حدی موفقیت آمیز هستند. از یک مشاور کمک بگیرید و سختی ها و چالش های پیش رویتان را با او در میان بگذارید.

انجمن های حمایتی آنلاین یا حضوری هم گزینه خوبی برای ارتباط برقرار کردن با افرادیست که وضعیت مشابه شما را دارند و درد شما را می فهمند.

چه کاری از دست شما برمی آید؟

خیلی از نشانه ها و علائم درد تریگر پوینت مشابه سایر اختلال هاست، به همین علت شاید لازم باشد قبل از مطمئن شدن از تشخیص درست و انتخاب راهکار درمان تریگر پوینت به چند پزشک مراجعه کنید. ممکن است ابتدا پیش پزشک عمومی خود بروید، سپس او شما را به یک متخصص عضلات و مفاصل (روماتولوژیست) ارجاع می دهد. با انجام دادن کارهای زیر می توانید اطلاعات بیشتری در نوبت ویزیت خود به دست آورید.

از اقدامات لازم قبل از ویزیت مطلع باشید: زمانی که از دکتر وقت ویزیت می گیرید، درباره کارهایی که قبل از معاینه لازم است انجام دهید، سوال کنید.

تمامی علائمی را که در خود دیدید بنویسید: همه نشانه ها حتی آن هایی که به نظر بی ربط به مشکل شما هستند را بنویسید و با پزشک در میان بگذارید.

سوابق پزشکی خود را بنویسید: این سوابق شامل هرگونه بیماری دیگری است که تحت درمان آن قرارگرفته اید و همچنین داروها و ویتامین هایی که مصرف می کنید.

سوالات مورد نظر خود را از قبل آماده کنید: سوالاتتان را بنویسید و نوشته های خود هنگام ویزیت همراه یک خودکار به همراه داشته باشید که بتوانید پاسخ های دکتر را یادداشت کنید.

سوالاتی که در رابطه با سندروم درد عضلانی می توانید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر هستند:

• عوارض ناشی از علائم این بیماری چیست؟
  • آیا این وضعیت موقت است؟
  • آیا نیازی به درمان است؟
  • از کدام روش های درمانی می توانم استفاده کنم؟
  • آیا بروشور یا دفترچه ای مربوط به این بیماری دارید که من با خود ببرم؟

از پزشک چه انتظاراتی داشته باشیم؟

احتمال دارد پزشک برای درمان تریگر پوینت از شما سوالاتی بپرسد. داشتن آمادگی برای پاسخ دادن به این پرسش ها از اتلاف وقت شما جلوگیری می کند و می توانید وقت ویزیت را صرف پرسیدن سوالات خودتان کنید. این سوالات شامل موارد زیر می شوند:

• تا به حال چه علائمی داشتید؟
  • بیشترین دردی که حس می کنید در کدام نقطه است؟
  • چه مدت این علائم را داشته اید؟
  • نشانه ها دائمی هستند یا موقت؟
  • چه چیزهایی دردتان را کمتر می کند؟ چه چیزهایی دردتان را بدتر می کند؟
  • آیا علائمتان صبح ها یا هر زمان دیگری از روز بیشتر است؟
  • آیا اخیرا آسیب فیزیکی دیده اید؟
  • آیا درد باعث عقب ماندن شما از کارهای روزانه تان می شود؟

خلاصه مطلب

درد ناحیه تریگر پوینت شرایط سختی را برای زندگی کردن ایجاد می کند. رمز موفقیت در مدیریت درد این است که درمانی جامع در نظر داشته باشید. تنها یک درمان مشخص برای همه وجود ندارد، پس اگر از یک روش درمانی نتیجه نگرفتید، ناامید نشوید. با به کار گرفتن چند روش درمانی موثر و انتخاب شیوه زندگی سالم می توانید درد خود را به راحتی کنترل کنید و از درمان تریگر پوینت نتیجه بگیرید.

منابع: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/myofascial-pain-syndrome/diagnosis-treatment/drc-20375450