آنچه باید درباره فتق دیسک گردن بدانید

فتق دیسک گردنی چیست ، درمان آن چگونه است ، چه زمانی از پروتز در درمان فتق دیسک گردن استفاده می شود؟

چه زمانی در درمان فتق دیسک گردنی از پروتز استفاده می شود؟

درد و بی حسی در گردن ، سر ، کمر و بازوها می تواند نشانه فتق دیسک گردنی باشد. فتق دیسک گردن ، که باعث ایجاد مشکلاتی مانند ضعف در پا و بی اختیاری ادرار در موارد بعدی می شود ، در صورت لزوم با استفاده از پروتز (دیسک مصنوعی) قابل درمان است.

آنچه باید درباره فتق دیسک گردن بدانید

فتق دیسک گردنی چگونه ایجاد می شود؟

در ستون فقرات قسمت گردن از هفت استخوان به نام مهره گردنی تشکیل شده است. «دیسک» هایی بین مهره ها وجود دارد که حرکات گردن را امکان پذیر می کند.  دیسک ها با ساختار آب و کلاژن موجود در آن ، باعث کاهش بار ستون فقرات یعنی استخوان ها می شوند. همچنین از تماس بافت دو استخوان با یکدیگر جلوگیری می کند. با پیشرفت سن یا در بیماران جوان ، از آنجا که گردن به اندازه کافی محافظت نمی شود ، بافت دیسک آب خود را از دست می دهد و سخت می شود. وقتی این بافت دیسکی که وزن بدن را تحمل می کند از بین می رود ، بیماری “فتق دیسک گردن” شروع می شود. این فتق ها می توانند از دو طریق ایجاد شوند. در افراد جوان ، قسمت نرم داخلی از پارگی های کوچک قسمت خارجی دیسک بیرون می زند. در افراد مسن ، برآمدگی های کوچک استخوانی در مهره ها رخ می دهد ، زیرا مهره آسیب دیده است. پس از اختلال در ساختار نرم داخلی یا ساختار طبیعی استخوان ها ، شکایت های بیمار با فشار بر روی اعصاب منتهی به نخاع یا بازو شروع می شود.

علائم فتق دیسک گردنی چیست؟

مهم ترین شکایت بیماران مبتلا به فتق دیسک گردنی درد است. در دوره اولیه بیماری ، درد در گردن احساس می شود. گاهی اوقات می تواند به سر و پشت گسترش یابد. بعداً ، با فشار بر روی اعصاب منتهی به دست ها ، با درد و بی حسی در دست ها، به سمت انگشتان آشکار می شود. پس از مدتی به دلیل فشار عصب، قدرت شروع به کاهش می کند. در موارد پیشرفته درمان نشده ، هنگامی که نخاع تحت فشار است ، یک دوره بسیار خطرناک مانند ضعف در پاها و بی اختیاری ادرار شروع می شود. علائمی که بیماران برای متخصصان توصیف می کنند به طور معمول این درد را توصیف می کند.

آنچه باید درباره فتق دیسک گردن بدانید

بیماری فتق دیسک گردنی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص نهایی با معاینه و MRI انجام می شود. به همین ترتیب ،  تشخیص بیماری های دیگر که می توانند باعث درد گردن و بازو شوند ، برای برنامه ریزی درمان بسیار مهم است. به همین ترتیب ، تمام معاینات و بررسی های رادیولوژیکی باید انجام شود تا از تومورها یا عفونت هایی که باعث درد در مهره های گردن می شوند ، غافل نشویم.

کدام بیماران مبتلا به فتق دیسک گردنی تحت عمل جراحی قرار می گیرند؟

مداخلات جراحی در مورد هر بیمار در درمان فتق دیسک گردن انجام نمی شود. معمولاً مسکن ، محدودیت حرکتی و درمان فیزیکی کافی است. بیمارانی که به تدریج کاهش قدرت در بازوها و انگشتان را دارند ، شایع ترین گروه بیمارانی هستند که تحت درمان جراحی قرار می گیرند. جدا از این ، اگر فتق به نخاع نیز فشار وارد کند ، بیمار جراحی می شود. اگر بیمار از دارو و درمان فیزیکی بهره مند نشود و درد و بی حسی همچنان بر زندگی روزمره وی تأثیر منفی بگذارد ، حتی اگر ضعف یا فشرده سازی نخاع وجود نداشته باشد ، با جراحی قابل درمان است. با این حال ، درمان جراحی در مورد بیمارانی که دچار جابه جایی استخوان نخاع ، تومور یا عفونت در ستون فقرات هستند نیز اعمال می شود.

آنچه باید درباره فتق دیسک گردن بدانید

روش های جراحی فتق دیسک گردنی:

هدف از جراحی در فتق دیسک گردنی برداشتن فشار وارد بر نخاع و اعصاب است. گذشته از همه اینها؛ بیمار از شکایاتی مانند درد گردن ، درد بازو ، بی حسی در بازو و از دست دادن قدرت خلاص می شود. با تشکر از تکنیک های پیشرفته جراحی که امروزه استفاده می شود ، می توان یک راه حل تقریبا کامل برای فتق دیسک گردن ارائه داد. حرکات گردن توسط مهره های دیگر تأمین می شود. همچنین تأکید شده است که حفظ حرکت بین دو مفصل پس از جراحی مهم است. با توجه به این دیدگاه ها ، استفاده از پروتز در جراحی های فتق دیسک گردن در 10 سال گذشته هم در کشور ما و هم در جهان گسترش یافته است.

هدف از استفاده از این سیستم ها در ستون فقرات که به آنها “پروتز” یا “دیسک مصنوعی” گفته می شود ، همانند  پروتزهای زانو یا مفصل ران است.  همانطور که مشخص است ، حرکت بین استخوان ها با کمک مفاصل رخ می دهد. هدف از پروتزها در هر دو مشکل مفصل زانو و مفصل ران ، برداشتن قسمت مشکل دار و درمان بیماری و اجازه دادن به حرکت استخوان ها است.

Source: www.hthayat.haberturk.com